دو ماموریت متضاد امام عسکری(ع) درباره مهدویت

حجت‌الاسلام جعفری با بیان اینکه امام عسکری(ع) دو وظیفه کاملاً متضاد در موضوع مهدویت را بر عهده داشتند، گفت: مخفی کردن ولادت حضرت مهدی(عج) برای در امان ماندن جان ایشان و نیز زمینه‌سازی برای ورود به عصر غیبت دو ماموریتی است که توسط ایشان انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، هشتمین روز از ربیع الثانی در تقویم شیعی مزین است به سالروز ولادت باسعادت یازدهمین امام شیعیان، حضرت امام حسن عسکری(ع) پدر بزرگوار امام زمان(عج)؛ به مناسبت فرا رسیدن این عید و به منظور بررسی زمینه سازی های حضرت(ع) برای غیبت فرزندشان به عنوان آخرین وصی الهی با حجت الاسلام والمسلمین «جواد جعفری»، کارشناس و مولف مهدوی و مدیر حوزه علمیه استان زنجان گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به زمینه سازی هایی امام حسن عسکری(ع) برای ورود جامعه شیعی به عصر غیبت حضرت حجت(عج)، اظهار کرد: یکی از سختی های دوران حیات امام عسکری(ع) این بود که باید دو فعالیت کاملاً متضاد را انجام می دادند، نخست آنکه از یک سو باید وجود و ولادت فرزندشان را به دلیل دشمنی های بسیار سختی که از سوی دستگاه خلافت انجام می شد، مخفی می کردند؛ چون دستگاه خلافت درصدد بود که حضرت حجت(عج) را از بین ببرد و حتی قابله هایی را مامور کرده بود که زنان منزل حضرت(ع) را زیر نظر داشته باشند و اگر آثار حمل در آنها بود، گزارش دهند از این رو، امام عسکر(ع) ماموریت داشتند که در زیر این نظارت شدید و حتی درون خانگی ولادت امام مهدی(عج) را پنهان نگاه دارند.

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: سختی دیگر آنکه امام عسکری(ع) باید حضرت مهدی(عج) را به عنوان امام بعد از خود معرفی می کردند؛ این تعارض صد درصدی در ماموریت های ایشان بود و سختی وظیفه ایشان را نشان می داد تا هم دشمن به اهداف خود نرسد و هم دوستان وظیفه شان را بدانند. از این رو، کار ایشان بسیار حساس، پیچیده و دقیق بود و حتی باعث شد که برخی از آنها که درصدد انکار وجود امام زمان(عج) بودند، به برخی اعمال امام عسکری(ع) استناد کنند در حالی که ایشان موظف به پنهان کردن فرزندشان بودند چون اگر دلیلی بر وجودشان پیدا می شد، خلافت آن حضرت(ع) را از بین می برد!

 

باخبر ساختن برخی شیعیان بانفوذ از ولادت امام مهدی(عج)

 

وی تصریح کرد: امام عسکری(ع) در راستای این دو هدف متضاد و در مقابل هم، فعالیت های متعددی انجام دادند یکی از آنها معرفی فرزندشان بود همچنان که ائمه(ع) قبلی، امامان(ع) بعد از خود را معرفی می کردند و امام عسکری(ع) نیز در این باره فعالیت داشتند مثل نشان دادن فرزندشان مهدی(عج) به برخی شیعیان خاص و بانفوذ در جامعه شیعی تا آنها بعد به دیگران بگویند که امام عسکری(ع) فرزند دارند. یکی از این رویت ها در مجلسی است که 40 نفر از بزرگان شیعی در منزل امام عسکری(ع) حضور داشتند و نواب خاص هم در میان آنها بودند و حضرت(ع) به آنها امام مهدی(عج) را نشان دادند و فرمودند: وی بعد از من امام شما است و بدانید بعد از امروز او را نخواهید دید، یعنی در عین معرفی وصی و امام بعد از خود، به غیبت ایشان اشاره و مقدمه چینی کردند که بعد از امام عسکری(ع) امکان دیدار امام زمان(عج) وجود ندارد.

 

حجت الاسلام جعفری ادامه داد: امام عسکری(ع) برای برخی از شیعیان نامه نوشته و از ولادت فرزندشان مهدی(عج) سخن گفتند و برای برخی از شیعیان به نیت عقیقه کردن گوسفند برای سلامتی فرزندشان مهدی(عج) پول فرستاده و نیز با توزیع گوشت قربانی و هدیه بین شیعه به نیت ولادت فرزندشان به شیعه برای پذیرش امام بعد از خودشان اطمینان قلبی دادند.

 

تبیین جایگاه سازمان وکالت

 

این کارشناس و مولف مهدوی تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات حضرت عسکری(ع)، آماده سازی جامعه برای پذیرش سازمان وکالت بعد از خود به عنوان راه ارتباط و تعامل امام و امت بود. نقل است جمعی از شیعیان در منزل حضرت(ع) جمع بودند که خادم ایشان آمد و عرضه داشت عده ای از یمن آمده و می خواهند وجوهات شرعی را به شما تقدیم کنند. حضرت(ع) فرمودند: بگویید منتظر باشند و از عثمان بن سعید بخواهید بیاید و این هدایا و وجوهات را دریافت کند.

 

وی افزود: این شیوه برخورد حضرت(ع) و واسطه قرار دادن وکیل خود برای دریافت هدایا و وجوهات شرعی، باعث شد شیعه دریابد که حتی در زمان حضور امام(ع) به خواست ایشان باید به نایب شان مراجعه کرد و این نشان از مقام آن نایب خاص حضرت بقیه الله الاعظم(عج) دارد. این معرفی ها و نشان دادن وکیل خود و اینکه فرمودند هر چه عثمان بن سعید از طرف ما بگوید، گفته ما است، به تقویت جایگاه نایبان  منجر شد و به جامعه شیعی نشان داد که لازم نیست حتما امام معصوم(ع)، مستقیماً حکمی را صادر کند و امری دهد، همچنین، پذیرش مسئله غیبت را آسان کرد و سندی است برای آنکه بعد از ایشان دیگر امام حاضر در جامعه نبوده است.

 

ادعاهای پوچ وهابیت!

 

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه این شیوه و رویه جامعه را برای ورود به عصر غیبت آماده و زمینه پذیرش نایبان ائمه(ع) را در این دوران، فراهم کرد، گفت: از این رو، وقتی امام عسکری(ع) به شهادت رسیدند هیچ تزلزلی در جامعه شیعی رخ نداد، برخلاف ادعاهای وهابیت که می گویند بعد از ایشان شیعه از هم پاشید و چند دسته و سرگردان شد، اینها خلاف واقعیت تاریخ است چراکه امام عسکری(ع) مقدمات این امر را به طور کامل برای شیعه فراهم کرده بودند.

 

مدیر حوزه علمیه زنجان ابراز کرد: اینکه در برخی کتاب های قدیمی شیعه آمده بعد از شهادت امام عسکری(ع) شیعه 14 یا 20 فرقه شد و نیز برخی گمان می کنند شیرازه شیعه از هم پاشیده، صحیح نیست در حالی که اشعری نویسنده یکی از این کتاب ها تصریح دارد جمعیت اصلی شیعی در راه راست استوار بودند و می دانستند چه باید بکنند، و این فرقه ها اقلیتی بودند و چون فضا را برای سخن گفتن مساعد دیدند و ابراز وجود می کردند.

 

وی تاکید کرد: این مغالطه است که کسی از وجود ده ها فرقه نتیجه بگیرد که شیعه بعد از شهادت امام عسکری(ع) از هم گسیخته و چندتکه شده است چراکه اکثریت مردم وظیفه شان را بعد از شهادت حضرت عسکری(ع) می دانستند و در عصر غیبت به نائبان امام مهدی(عج) مراجعه می کردند.

 

تبیین ضرورت وجود امام(ع)

 

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه از دیگر اقدامات امام عسکری(ع) برای پذیرش غیبت امام مهدی(عج)، تبیین ضرورت وجود امام و حجت الهی در هر عصر و زمان است، اظهار کرد: محمد بن عثمان از پدرش عثمان بن سعید، نایب اول امام زمان(عج) نقل می کند، که شخصی محضر حضرت عسکری(ع) رسید و عرضه داشت: آیا این روایت که هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است و نیز اینکه زمین هیچ گاه خالی از حجت نمی شود، درست است؟، حضرت عسکری(ع) در پاسخ وی فرمودند: بله؛ صحیح است که اولاً زمین خالی از حجت نیست و نیز صحیح است هر کس او را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: سپس آن شخص عرضه داشت: پس امام بعد از شما کیست؟، امام عسکری(ع) فرمودند: بعد از من فرزندم مهدی(عج)، امام و حجت خدا است و غایب می شود ... این تاکید حضرت(ع)، به ضرورت وجود امام در هر عصر و زمان اشاره دارد و ضرورت شناخت امام و حجت خدا را تبیین می کند.

 

کد خبر 996603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha