ابهت امام حسن عسکری(ع) سبب تذلل پادشاهان و خلفا می شد

حجت‌الاسلام میرباقری گفت: امام حسن عسکری(ع)‌ ابهت و هیبتی داشتند که حتی ملوک و پادشاهان در مقابل آن به ذلت و تذلل می‌افتادند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «حمید میرباقری» امروز در مراسم جشن ولادت امام حسن عسکری(ع) که به صورت مجازی در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)‌ برگزار شد، گفت: حضرات معصومین(ع) هیچ‌گاه از ناحیه مادر نقص و کسری نداشتند.

وی افزود: برخی فرزندان غیر معصوم آنگونه که باید نبودند اما مادران ائمه معصومین(ع)‌ در اوج بودند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مادر امام حسن عسکری(ع) از زنان عارفه و صالحه بود، عنوان کرد: در فضل و برتری او همین بس که پس از وفات امام حسن عسکری(ع) در عصر غیبت صغری مردم به او مراجعه می‌کردند.

حجت‌الاسلام میرباقری درباره جایگاه شخصیتی حضرت امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: ایشان ابهت و هیبتی داشتند که حتی ملوک و پادشاهان در مقابل آن به ذلت و تذلل می‌افتادند.

وی با بیان اینکه امام جواد(ع)، امام هادی(ع)، امام حسن عسکری(ع) بسیار تحت فشار خلفا بودند، ابراز کرد: زمان امام حسن عسکری(ع) این فشار بیشتر بوده است، در زمان امام عسکری(ع) شیعه قدرت فراوانی در عراق پیدا کرده بود و گویی بسیاری از مردم فهمیده بودند که خلافت شایسته ائمه معصومین(ع) است. همین امر سبب نگرانی و خشم خلفا آن زمان می شد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برای تحت نظر بودن امام حسن عسکری(ع)، ایشان دوشنبه و پنج‌شنبه باید به دربار می‌رفتند و حضور خود را اعلام می‌کردند، وقتی مردم می‌فهمیدند حضرت از فلان جا عبور می‌کنند همه جمع می‌شدند که ایشان را ببیند؛ امام حسن عسکری متولد مدینه هستند در سامرا چه کردند که مردم اینگونه بدون منبر، نماز جماعت یا هر جمع دیگری به ایشان علاقه‌مند شدند، هیچ چیزی جز سیره رفتاری اهل‌بیت(ع) مردم را عاشق آنها کرده است.

حجت‌الاسلام میرباقری افزود: سلوک و رفتار امام حسن عسکری(ع) حتی زندان‌بان‌های نا‌اهل را جذب می‌کرد، شاید نوع رفتار و سلوک ما اسلام و اهل‌بیت(ع) را به نمایش نمی‌گذارد که دیگران را به خود جذب کنیم.

وی با بیان اینکه امام حسن عسکری چون پدر امام زمان(عج) بودند بیشتر از سایر ائمه تحت فشار قرار گرفتند، ابراز کرد: از جمله مشکلات امام حسن عسکری(ع) این است که باید ایشان غیبت امام زمان(عج) را در بین شیعیان و مردم نهادینه کنند و از طرفی هم جان امام زمان(عج) را در سلامت بدارند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) امام عصر(عج) را به خواص شیعه نشان می‌دادند اما از عوام مردم مخفی می‌کردند که جان او در امان باشد و در عین حال مردم بدانند که امام زمان(عج) به دنیا آمدند.

 

کد خبر 996771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha