دلدادگی مردم گرگان به اهل‌بیت (ع) از ۵ آذر تا ۸ دی

قیام مردم گرگان در مسیر دفاع از حرم امام رضا (علیه السلام) رقم خورد و مردم شهر دارالمومنین به تاسی از این قیام در ۸ دی ۸۸ حرکت هتک حرمت به امام حسین (علیه السلام) آشوبگران را محکوم کردند.

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ مردم گرگان در پنج  آذر سال 57 در کوران سرمای پهلوی در آخرین روزهای خزان زور و تزویر رژیم شاهنشاهی حماسه ای را خلق کردند که در صفحه تاریخ انقلاب اسلامی می درخشد.

 

مردم شهر دارالمومنین در چنین روزی در راستای دفاع از قیام مردم مشهد و خون های به زمین تپیده شهدای 29 آبان در حمله ماموران پهلوی به حرم علی بن موسی الرضا (علیه السلام) به خیابان آمدند و تجمع 30 هزار نفری را رقم زدند که این تجمع را دژخیمان پهلوی برنتاپیدند و مردم را به گلوله بستند.

 

در این حادثه «سید اسماعیل حسینی»، «احمد سبطی»، «سید نظام‌الدین نبوی»، «حسین مقصودلو»، «سیدجعفر علاءالدین»، «چنگیز امیرلطیفی»، «عباس خالداران»، «ابوالحسن هادی»، «حجت ‌الله عباسی»، «فرامرز ویزواری»، «»حسین ‌علی نصیری، «حسین محبی ‌راد»، « صدیقه ‌پروانه قصابان» و «نرگس قصابان» به مقام رفیع شهادت نائل آمدند و بیش از 150 نفر نیز مجروح شدند.

 

قیام مردم گرگان سالیان سال در طاقچه انقلاب خاک می خورد تا اینکه در سال 95 به خواسته مردم شهر دارالمومنین و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام روز «قیام مردم گرگان» در تقویم ملی به ثبت رسید.

 

همچنین این روز به عنوان «روز ملی گرگان» نامگذاری شده است تا یاد رشادت های مردم این مرز و بوم در دفاع از انقلاب و ولایتمداری به فراموشی سپرده نشود.

 

براساس اسناد بدست آمده از لانه جاسوسی مخالفت مردم گرگان با رژیم شاهنشاهی تنها به پنجم آذر گرگان خلاصه نمی شود بلکه در 7 آبان نیز مردم به ویژه اقشار کشاورز حکایت داشته است.

 

*ضرورت برگزاری مراسمی در خور و شان قیام مردم گرگان در ۵ آذر

با وجود اینکه تلاش زیادی از سوی مردم ولایی و مسئولان دلسوز برای ثبت قیام مردم گرگان در تقویم صورت گرفت و همچنین این روز به عنوان روز ملی گرگان نامگذاری شده است اما حال و هوای شهر گرگان آنگونه که باید در خور دلاورمردی آن دوران مردم گرگان نیست گرچه شاید باید بخشی از این ناملایمتی ها را گردن کرونا و محدودیت های اجتماعی بیندازیم.

 

در این راستا «غلامرضا خارکوهی» تاریخ نگار برجسته انقلاب اسلامی استان گلستان اعتقاد دارد که پس از گذشته ۴۰ سال از قیام مردم گرگان هنوز مراسمی در خور و شان این قیام تاریخی مردم گرگان برگزار نشده است.

 

وی یادآور شد: دانشجویان و دانش آموزان گرگانی وقایع دیگر شهرها را در کتاب درسی می خوانند ولی وقایع خود را نمی دانند و آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه و نهادهای فرهنگی و مسئولان شهر در طول ۴۰ سال نسبت به این مهم کوتاهی کردند.


تاریخ نگار برجسته انقلاب اسلامی گلستان یادآور شد: که با وجود آنکه صدا و سیما و مطبوعات به وقایع قم، تبریز و غیره می پردازد و کتاب های زیادی در این زمینه نوشته شده است ولی وقایع پنجم آذر نه در صدا و سیمای کشور و نه در ادارات و شهر گرگان آنگونه که باید پرداخته نشده است.

 

خارکوهی بیان کرد: قیام مردم گرگان اتفاقی نبود که یک روزه اتفاق افتاده باشد و ریشه در اتفاقاتی دارد که در ماه های قبل در شهر گرگان به وقوع پیوسته بود.

 

وی ابراز داشت: از سال 41 که مبارزات امام (رحمه الله علیه) آغاز شد شهر گرگان تحرکات سیاسی خود را همراه با امام (رحمه الله علیه) آغاز کرد و در پنج آذر ۵۷ به میدان آمدند و حدود ۳۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند.

 

*ضرورت معرفی بیشتر قیام مردم گرگان به جوانان  

تقارن روز بسیج و قیام مردم گرگان نیز یکی از موضوعاتی است که به عنوان یک فرصت می توانیم از آن بهره ببریم و از ظرفیت این نهاد انقلابی برای معرفی بیشتر این روز در بین مردم استان و کشور استفاده کنیم.

 

«سید موسی حسینی» در این باره می گوید: قیام مردم گرگان حماسه بی بدیل در تاریخ انقلاب برشمرد و این اقدام برخواسته از ایمان مردم بود که در پی هتک حرمت عمال رژیم پهلوی به حرم علی بن موسی الرضا (علیه السلام)  شکل گرفت.

 

جانشین فرمانده سپاه نینوا گلستان ادامه داد: مردم گرگان و دشت با این اقدام از حریم اسلام، اهل البیت ( علیه السلام) و انقلاب دفاع کردند و عمال رژیم پهلوی مردم گرگان را به گلوله بستند و در این راه 14 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردیم و جمع کسیری نیز مجروح شدند.

 

حسینی افزود: با تلاش مسئولان استان این روز در تقویم به ثبت رسیده است و در وصف اهمیت این روز می توانیم به معنویات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان برگزاری کنگره چهار هزار شهید  استان گلستان اشاره کرد که فرمودند این روز در تاریخ انقلاب ثبت است.

 

وی ابراز داشت: قیام مردم گرگان زمینه ساز آن شد که در سال 88 و پس از آنکه فتنه گران در روز عاشورا به مراسم سوگواری امام حسین (علیه السلام) هتک حرمت کردند مردم گرگان با بصیرت و برای دفاع از دین در هشت دی به میدان بیایند و حماسه ای دیگری را به ثبت رساندند و به ولی امر مسلمین لبیک بگویند و از انقلاب و اسلام دفاع کنند.

 

جانشین فرمانده سپاه نینوا گلستان تاکید کرد: همچنین شهدای قیام مردم گرگان در مسیر دفاع از حریم اهل البیت(علیه السلام) سبب شد که جوانان استان گلستان هزاران کیلومتر آن طرف تر برای دفاع از حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) به میدان بروند و در این مسیر نیز 18 شهید از استان گلستان تقدیم کردیم.

 

حسینی بیان کرد: از دست اندرکاران و مسئولان شهر گرگان و شهردار که روز پنج آذر را به عنوان روز شهر گرگان ثبت کردند تشکر می کنم و درخواست دارم جوانان تاریخ پر افتخار خود را بشناسند و ضمن شناسایی این روز اجازه ندهند این روز از طرف بد اندیشان مورد تحریف قرار گیرد.

 

کد خبر 996896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha