میزان حجم آب سد بارزو شیروان ۳۷میلیون مترمکعب است

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: اینک میزان حجم آب سد بارزو این شهرستان، ۳۷میلیون مترمکعب است.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با اشاره به بررسی هماهنگی بین دستگاه های عضو ستاد شهرستان اظهار داشت: اینک میزان حجم آب سد بارزو این شهرستان، ۳۷ میلیون مترمکعب است که از این میزان، ۸ میلیون مترمکعب رسوب است که در مانوری که انجام شده ۴ مترمکعب آب سیلاب را رها کردیم.

 


مدیر امور منابع آب شیروان بیان کرد: ارزیابی توانمندی نیروها، بررسی ابزار و تجهیزات موجود در دستگاه ها، تست دریچه تخلیه رسوب سد، تست ژنراتورهای دیزل سد در زمان قطع برق، ایجاد راه های فرعی و باز شدن مسیر در زمان سیلاب، ظرفیت سازی رودخانه قلجق در زمان وقوع سیلاب و غیره از جمله اهداف برگزاری مانور بود.

 

 

خسروپناه عنوان کرد: چهار روستای فرضی شهرستان در پایین دست سدبارزو( فیروزه، بارزو، بیک، قلجق) که در مواقع سیلاب احتمال آسیب وجود دارد مشخص شد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به فصل بارش ها و به منظور آمادگی کلیه دستگاه های خدمات رسان و مربوطه در این راستا طی چند روز اخیر مانور سیلاب در محل سد بارزو اراضی پایین دست برگزار شد.

 


وی تصریح کرد: در این خصوص دریچه تخلیه رسوب سد بارزو به میزان ۱۰۰ درصد بازگشایی و هر یک از عوامل ستاد بحران فعالیت خود را به خوبی انجام دادند.

 

 

مدیر امور منابع آب شیروان تصریح کرد: سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 

 


خسروپناه بیان کرد: این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 

 


وی گفت: توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.

 


سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

 


شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد واقع است که افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

 

 

کد خبر 996959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha