بیماران سرطانی از مواجه با افراد مشکوک به کرونا پرهیز کنند

علی اصغر خیرخواه گفت: مبتلایان به سرطان باید سعی کنند کمترین مواجهه با افراد به ویژه افراد دارای علایم مشکوک را داشته باشند و از لمس دیگران تحت هر عنوان از جمله دست دادن یا روبوسی اجتناب کنند.

«اصغر خیرخواه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، با اشاره بر لزوم رعایت موارد ضروری توسط بیماران سرطانی در ایام کرونایی، گفت: بیماران مبتلا به سرطان تحت درمان با انواع داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند بنابراین در معرض خطر بیشتری قرار دارند و حفظ سلامتی خود در طول دوران همه گیری بیماری کرونا باید یکسری نکات را رعایت کنند.








معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضمن توصیه به بیماران سرطانی، افزود: مبتلایان به سرطان باید سعی کنند کمترین مواجهه با افراد به ویژه افراد دارای علایم مشکوک را داشته باشند و از لمس دیگران تحت هر عنوان از جمله دست دادن یا روبوسی اجتناب کنند.









وی ادامه داد: همچنین بیماران سرطانی می بایست به علائمی مانند تب، سرفه، تنگی نفس، لرز، درد بدن، سردرد، اسهال، تهوع، استفراغ، آبریزش بینی به ویژه در طی ۲ هفته پس از تماس با فردی که این علایم را دارد، توجه کده و در صورت داشتن این علایم به پزشک مراجعه کنند.



 

 





خیرخواه بیان کرد: این افراد باید دست های خود را مرتب با آب و صابون به مدت 20 ثانیه (ترجیحا هر ساعت یک بار) یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کرده و شستن دست ها قبل از غذا، بعد از دستشویی، بعد از عطسه یا سرفه و پس از تماس با سطوح مشکوک به آلودگی را فراموش نکنند.


 

 

 





معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ابراز کرد: لازم است که مبتلایان به سرطان هنگام عطسه و سرفه با دستمال و یا قسمت داخلی آرنج دست جلوی بینی و دهان را بگیرید و از تماس دست با دهان، بینی، چشم و اطراف آن خودداری کنند.


 

 

 





وی اظهار کرد: آنها باید از لحظه خروج تا بازگشت به منزل حتما ماسک بزنند و وسایلی که به صورت مکرر در تماس دست هستند همچون ریموت کنترل، دستگیره درها، گوشی همراه، لپتاب یا تبلت را مرتب ضدعفونی کنند.


 

 

 

 




خیرخواه اضافه کرد: مبتلایان به سرطان باید در شرایط کرونایی مواد غذایی به ویژه گوشت و تخم مرغ به طور کامل بپزید و با مصرف مداوم میوه و سبزی شسته و تمیز شده و ویتامین C « ث » طبیعی سیستم ایمنی خود را تقویت کنند

 

 

 

 

 

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: در صورتی که برای خدمات تشخیصی درمانی به بیمارستان، کلینیک یا مطب مراجعه می کنند، پس از بازگشت به خانه و در بدو ورود، می بایست کلیه لباس های خود را در سبد شستشو یا ماشین لباس شویی قرار داده، بلافاصله حمام کرده و لباس تمیز به تن کنند.


 

 

 




وی تاکید کرد: در شرایط فعلی باید یک فرد مسئول رسیدگی به بیمار مبتلا به سرطان بوده و این فرد بیشتر از سایر اعضای خانواده اصول بهداشتی را رعایت کند و کمترین تماس را با محیط خارج از خانه و سایر افراد خانواده داشته باشد.







خیرخواه عنوان کرد: فرد مراقبت کننده از بیمار مبتلا به سرطان در زمان مراقبت از بیمار ماسک به صورت داشته و قبل و بعد از هر مراقبت، دست های خود را ضدعفونی کند و باید دقت کند که کلیه لوازم شخصی بیمار مبتلا به سرطان (لوازم بهداشت شخصی، ظروف غذا، بالش، ملحفه، تشک و ..) از سایر اعضای خانواده جدا و مختص خود بیمار باشد.


 

 

 

 

 




معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان این مطلب که بیمار مبتلا به سرطان می بایست در فضایی مخصوص به خود و جدا از سایر اعضای خانواده باشد، ابراز کرد: حداقل خروج از این فضا را داشته و تا حد ممکن فردی غیر از اعضای ساکن به محل زندگی بیمار رفت و آمد نداشته باشد.

 

 

 

 





وی ابراز کرد: با توجه به خطر بالاتر ایجاد لخته عروقی در افراد مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند، محدود کردن فرد بیمار در یک اتاق به هیچ وجه به معنای کم تحرکی نیست و باید بیمار تحرک معمول را داشته باشد.


 

 

 

 




خیرخواه با اشاره به نکاتی که اعضای خانواده باید در مورد بیمار سرطانی رعایت کنند، افزود: مواجهه بیمار مبتلا به سرطان با دیگر اعضای خانواده را محدود کرده و فضای مشترک را به حداقل برسانید، اطمینان حاصل کنیم که فضاهای مشترک (مثل آشپزخانه، حمام ) به خوبی تهویه می شوند (به عنوان مثال پنجره ها را باز نگه دارید).


 

 

 





معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار کرد: رفت و آمد به اتاق بیمار توسط سایر اعضای خانواده را به حداقل ممکن رسانیده و کلیه سطوحی که بیمار با آن ها در تماس است (لوازم اتاق خواب و روشور دستشویی) را حداقل روزی ۲ بار ضدعفونی کنیم و لازم است که ضدعفونی کردن سطوح با پارچه مرطوب شده با مواد ضدعفونی کننده انجام شود.







وی ادامه داد: حداقل روزی یک بار درجه حرارت بدن بیمار مبتلا به سرطان را توسط تب سنج اندازه بگیریم و در صورتی که دمای بدن از 3/37 درجه بالاتر رفت و یا بیمار هر یک از علایم سرفه خشک، تنگی نفس یا احساس ناخوشی غیرطبیعی را داشت با پزشک درمانگر بیمار یا مرکزی که بیمار خدمات تشخیصی درمانی خود را از آن دریافت می کند، تماس بگیریم.







خیرخواه یادآور شد: از رفت و آمد افراد مبتلا به هرگونه علایم سرماخوردگی، حتی در حد آبریزش خفیف بینی یا عطسه اندک، به محل زندگی بیمار شدیدا خودداری کنیم.








معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تاکید کرد: لازم است که رژیم غذایی هفتگی متعادلی برای بیمار برنامه ریزی شده و در هنگام آماده سازی و پخت غذا کلیه موارد بهداشتی عنوان شده به خصوص شستن مداوم دست ها به روش صحیح رعایت شود.








وی در خاتمه تاکید کرد: افراد خانواده باید کلیه تلاش خود را در راستای حفظ آرامش خود و بیمار به کار برده و محیطی آرام و بدون استرس در منزل را فراهم کنند.

کد خبر 996962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha