عملکرد مساجد در دوره کرونا، پویایی فقه اسلامی را ثابت کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی با بیان اینکه فقه اسلام و تشیع بسیار پویا است و با شیوع ویروس کرونا نیز به سرعت راهکارهایی برای تداوم فعالیت مساجد ارائه کرد، گفت: مسجدی‌ها در عمل به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا موفق و پیشتاز هستند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: شیوع ویروس کرونا جهان را دستخوش تحولات فراوانی کرد و هر روز گستره ای تازه از تغییرات به منظور هماهنگی بیشتر با جهان کرونازده مطرح می شود. این وضعیت مراکز دینی از جمله مساجد را نیز دربر گرفته است و به دلیل حضور روزانه مردم در این خانه های خدا لزوم ایجاد تغییر از سوی مسجدی ها بسیار بیشتر احساس می شود. خبرنگار ما در گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «غیاث الدین بهزاد قاسمی»، استاد حوزه علمیه مکتب الصادق (ع) (واقع در تهران، خیابان مولوی، نرسیده به میدان قیام) و امام جماعت مسجدالاقصی (واقع در تهران، خیابان مولوی، نزدیک محلات سعادت و هرندی) درباره مهم ترین کارهایی که حوزوی ها برای سازگاری بیشتر مراکز دینی و فعالان این مراکز به ویژه مساجد انجام داده اند، داشت که مشروح آن در ادامه می آید:

 

آیا مدارس علمیه و مراکز حوزوی به صورت مشخص برنامه ای برای سازگاری بیشتر مراکز دینی از جمله مساجد برای مقابله با شیوع ویروس کرونا داشته اند؟

 

فقه اسلام و تشیع بسیار پویا است و با شیوع ویروس کرونا نیز به سرعت راهکارهایی برای تداوم فعالیت مساجد ارائه کرده است موضوعی که درباره چگونگی اقامه نماز جماعت مشاهده کردیم. مجتهدان و فقهایی که در گوشه گوشه ایران اسلامی تدریس می کنند درباره موضوعات مختلفی که در دوره شیوع ویروس کرونا درباره فعالیت آستان های مقدس، هیئت های مذهبی و مساجد مطرح است، پاسخ گفته اند که در فضای مجازی در دسترس است و بر همین اساس، در دوره شیوع ویروس کرونا شاید در ظاهر شاهد تعطیلی این مراکز بودیم ولی عملا این مراکز در حوزه های مختلف از جمله مبارزه با این ویروس و خدمت رسانی به کادر درمانی و ارائه کمک مومنانه به نیازمندان فعال تر شدند. تشکیل گروهی برای تبادل نظرات مختلف میان استادان و طلاب حوزه های علمیه و ائمه جماعات مساجد در این زمینه، بسیار مفید است.

 

بحث های زیادی با وجود گذشت ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان درباره برگزاری یا عدم برگزاری نماز جماعت و برنامه های مذهبی در مساجد و کیفیت برگزاری این برنامه ها مطرح است، آیا در این باره به صورت مشخص بحث علمی در مدارس علمیه و مراکز تخصصی حوزوی در جریان است؟

 

همین که بسیاری از مساجد نماز جماعت و سایر برنامه های شان را با کمترین تعطیلی و البته با حضور حداقلی مردم برگزار می کنند به دلیل کسب تکلیف ائمه جماعات آنان از مراجع تقلید و بحث های علمی با مجتهدان و فقها است. تقریبا هر زمان و در هر جا چند روحانی اعم از امام جماعت یا استاد حوزه یا طلبه دور هم جمع می شوند درباره این موضوعات صبحت می کنند و فعالیت مساجد و هیئت های مذهبی در دوره کرونا با این عقبه علمی انجام می گیرد. ضمن اینکه مراجع معظم تقلید نیز به بسیاری از استفتائات در این زمینه به صورت صریح پاسخ گفته اند که در فضای مجازی نیز در دسترس عموم هستند. ارائه بسته های آموزشی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی توسط سایر دستگاه های فرهنگی و تبلیغی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه و برطرف شدن مشکل وضعیت بیمه خادمان مساجد در هفته های اخیر، از اقدامات خوب دیگر نهادهای تبلیغی و حوزوی کشور در دوره شیوع ویروس کرونا است.

 

به گزارش رسانه های داخلی، از ۷۱ مسجد موجود در سنگاپور، ۴۰ مسجد با استفاده از نرم افزار «تریس توگدر» ورود و خروج نمازگزاران را تحت نظر قرار می ‌دهند. چنین کارهایی نشان از به روزرسانی متولیان مساجد در این کشور است، متولیان مساجد در کشور از جمله مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین متولیان نظری و پشتیبانی این خانه های خدا از جمله دفتر تبلیغات اسلامی و مدارس علمیه چه کارهایی را انجام داده اند؟

 

همانطور که اطلاع دارید مساجد با محوریت بسیجیان ورود افراد به این خانه های خدا را کنترل می کنند تا مانع از پیشگیری ویروس کرونا میان نمازگزاران شوند و شاید به همین دلیل است که میزان شیوع این ویروس در میان مسجدی ها خیلی کم است. البته تعهد بالای مسجدی ها نسبت به خود و دیگران از عوامل دیگر این وضعیت است. ولی باید اعتراف کرد که چنین اقداماتی که درباره مساجد کشور سنگاپور گفتید، در کشور ما فراگیر نشده است که حضور فعال تر مراکزی که نام بردید در این زمینه بسیار ضروری و مفید است. مرکز رسیدگی به امور مساجد مرتبا وضعیت مساجد را بررسی می کند و عملکرد این مرکز در این زمینه بسیار خوب و مفید است.

 

روند عملکرد مساجد و مسجدی ها به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را چطور ارزیابی می کنید؟

 

اجرای این کار از سوی دستگاه های مختلف و به ویژه در آستانه مناسبت های مختلف صورت می گیرد. برای نمونه سازمان تبلیغات اسلامی بارها در آستانه ماه محرم و اربعین حسینی این کار را انجام داده است. بنابراین حوزویان و مدیران حوزه های تبلیغی و فرهنگی کشورمان به خوبی در این زمینه عمل کرده اند و مردم به صورت مرتب در جریان تصمیمات این گروه ها و نهادها قرار می گیرند، البته گاهی شاید اعلام نظرهای متفاوت و متناقض بودیم که نباید تکرار شوند. نکته مهم تر این است که شورای فرهنگی مساجد نیز مرتبا با اطلاع از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و مرکز رسیدگی به امور مساجد برنامه ریزی های لازم برای مناسبت های مختلف را صورت می دهد و بر این اساس از برنامه ریزی طولانی مدت به شدت اجتناب می کند.

 

سازمان انتقال خون در دوره شیوع ویروس کرونا مرتبا از مردم درخواست کرده است که خون اهدا کنند. برای نمونه پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از مردم خواسته بود امسال با توجه به شرایط ویژه ماه های محرم و صفر اهدای خون به بیماران را در اولویت نذورات خود قرار دهند و تاکید کرده بود که محرم تا اربعین امسال فرصتی ارزشمند برای افزایش ذخایر مورد نیاز به نذرخون و پلاسمای بهبودیافتگان کووید 19 است. آیا لازم است شخصیت های فقهی و اجتهادی و نهادهای و مدیران بالادستی در حوزه مساجد و مدارس علمیه در چنین وضعیتی در دوره کرونا به سرعت اعلام نظر کنند؟

 

لازم است چنین اظهارنظرهایی به صورت سیستماتیک صورت گیرد و هرگاه که کشور در معرض رویدادهایی همچون سیل و زمین لرزه یا بحران هایی همچون کرونا قرار می گیرد، به صورت سریع و سازمان یافته از مردم برای حضور در صحنه دعوت صورت گیرد و وجود انسجام در این زمینه از سوی علما و نهادها و سازمان های مرتبط با حوزه دین و فرهنگ اسلامی ضروری است. البته این سخن به معنای کمرنگ شدن استقلال این شخصیت ها یا دستگاه ها نیست ولی اگر ضمن اعلام نظر جداگانه از سوی آنها، یک بیانیه مشترک نیز صادر شود حتما در همراهی بیشتر مردم در رفع مشکلات و موانع بسیار موثر است. این موضوع دقیقا همان کاری است که شورای فرهنگی که امام جماعت، جمعی از اعضای هیئت امنا، فرمانده پایگاه بسیج و مدیر کانون فرهنگی در آن عضو هستند، انجام می دهد، موضوعی که در دوره شیوع ویروس کرونا به خوبی شاهد آن بودیم.

 

 

کد خبر 997993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha