فقر و محرومیت‌زدایی با گرایش به زکات

پرداخت زکات یکی از سرفصل های مهم اقتصادی اسلام است که به کاهش فقر و محرومیت زدایی در جامعه کمک می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، زکات یکی از ارکان اقتصادی اسلام است که آیات متعددى از قرآن کریم از این مولفه یاد کرده و توجه به این موضوع مهم را در کنار اهمیت اقامه نماز مورد تاکید و توجه قرار داده و از صدر اسلام تاکنون همواره به مومنین توصیه شده که حق را پرداخت و البته گروه هایی نیز برای اخذ آن اعزام می شدند.

 

پرداخت خمس و زکات به برکت مال کمک کرده و همواره موجب توسعه و آبادانی جامعه و فقر زدایی از نیازمندان شده و نباید این دسته از برنامه ها مورد فراموشی قرار بگیرد بلکه باید متناسب با زمان متولیان امر سوالات و شبهات مطرح در این خصوص را بیان کنند.

 

امیرالمومنین(علیه السلام) پیرامون این موضوع می فرماید: «برکت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نمايد.»

 

زکات مستحبی و واجب از مشخصه های این امر دینی است که شاید فردی واجب به پرداخت زکات نباید اما بر اساس علاقه دینی و انسان دوستانه نسبت به این موضوع اقدام می کند که برکات فردی و اجتماعی آن را در زندگی خود می بینند.

 

شفاف سازی درآمد و مصرف زکات مثل سایر بخش های اقتصادی به فرهنگ سازی و جلب اعتماد عمومی برای رقبت به پرداخت این حق و حقوق دینی کمک می کند که باید در این خصوص برنامه ریزی و اقدام مناسبی صورت بگیرد.

 

تشکیل ستادهای زکات مردمی در روستاها و شهرها اقدامی مناسب برای شفاف سازی و اعتمادسازی بوده که در سال های گذشته ستاد زکات استان اصفهان در این حوزه سرمایه گذاری و اقدام کرده است.

 

*فعالیت تبلیغی و آگاهی بخشی برای رفع مهجوریت زکات

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: رفع مهجوریت زکات به انجام فعالیت های تبلیغی و آگاهی بخشی به مردم نیاز دارد.

 

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد با اشاره به مهجوریت زکات در جامعه افزود: با گذر زمان آگاهی عمومی و همکاری ها برای پرداخت زکات افزایش یافته اما باید روحانیون و متولیان این امر سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه موضوع زکات یک اصل دینی محسوب می شود، تصریح کرد: این موضوع در دین پس از اقامه نماز مورد توجه قرار گرفته که علاوه بر ضرورت به عنوان یک عمل واجب برکات زیادی را برای فرد مثل بخشودگی گناه و برکت مال و منفعت اجتماعی مثل فقر زدایی دارد.

 

امام جمعه اصفهان ادامه داد: با وجود نیازمندان در جامعه و مشکلات اقتصادی انفاق و اعمال دینی واجب مثل خمس و زکات به رفع این مشکلات کمک می کند که کمک به نیازمندان در اولویت پرداخت زکات قرار دارد.

 

*جمع آوری بیش از 500 میلیارد ریال زکات در استان اصفهان

 

رئیس ستاد زکات اصفهان با بیان اینکه سال گذشته در این استان 320 میلیارد ریال جمع آوری شد، گفت: امسال مردم استان اصفهان بیش از 500 میلیارد ریال زکات پرداخت کرده اند.

 

حجت الاسلام «غلامحسین زنجبر» افزود: بخش عمده ای از این درآمد در کمک به نیازمندان و معیشت افراد آسیب پذیر هزینه و بخشی به مقدار 20 درصد نیز صرف فعالیت های عمرانی محرومیت زدایی می شود.

 

وی با اشاره به مصرف زکات و درآمد هر منطقه در همان جا، اظهارداشت: اعضای ستادهای زکات با شناسایی نیازمندان مناطق مختلف از محل درآمد به آنان کمک می کنند.

 

حجت الاسلام رنجبر با بیان اینکه در برخی از مناطق محروم استان اصفهان درآمدی از این بخش وجود ندارد، تصریح کرد: از کمک های مناطق صنعتی و افراد متمکن مالی هر منطقه برای محرومیت زدایی استفاده می شود.

 

*تشکیل ستاد زکات محلی و اعتماد سازی

 

 رئیس ستاد زکات اصفهان با اشاره به تشکیل ستادهای محلی در مناطق مختلف استان با همکاری معتمدین، روحانیون و اعضای شوراهای اسلامی اذعان داشت: با این اقدام اعتماد سازی در مناطق مختلف انجام می شود.

 

وی یادآورشد: این ستادهای زکات در هر محله شهری و روستایی ماموریت های کمیته امداد در بخش محرومیت زدایی و بخشی از وظایف این نهاد حمایتی را انجام می دهند و نقش کارآمد و موثری در رفع محرومیت ها خواهد داشت.

 

وی چنین اقدامی را برای شفاف سازی و جلب مشارکت بیشتر مردم موثر بیان کرد و خاطرنشان ساخت: فعال سازی شورای زکات محلی به جمع آوری مبالغ مردمی و هدایت نذورات غیر صحیح مثل شمع روشن کردن شام غریبان که به مساجد خسارت بزند به سمت فقرزدایی و سایر خدمات عام المنفعه و زیرساختی می رود.

کد خبر 998986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha