تکلیف قانونی راه اندازی سامانه جامع تجارت حدود ۱۰ سال در کشور بر زمین مانده بود

کریمی درباره سامانه جامع تجارت گفت: این تکلیف قانونی حدود ۱۰ سال در کشور بر زمین مانده بود ولی واقعیت این است که این سامانه هنوز جریان پیدا نکرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علی اکبر کریمی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شب گذشته (دوشنبه ۱۰ آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره سامانه جامع تجارت گفت: این تکلیف قانونی حدود 10 سال در کشور بر زمین مانده بود ولی واقعیت این است که این سامانه هنوز جریان پیدا نکرده است چون این سامانه به کارکردهای واقعی خود که قانون مشخص کرده نرسیده است.


وی افزود: موضوع مهم در این سامانه؛ محوریتی است که سامانه های فرعی را به هم متصل کند و آنها را به سطح کارآیی لازم برساند.


کریمی ادامه داد: در حال حاضر در دستگاه های مختلف سامانه های متعددی با هزینه های سنگین شکل دادیم ولی کاملاً بخشی و جزیره ای است و اختلالات جدید در آن وجود دارد.


وی گفت: یکی از ضرورت های ایجاد سامانه؛ پایش، رصد و کنترل قاچاق بود و عدم ایجاد این سامانه ها یک عامل مهم در تداوم قاچاق کالا در کشور است.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 95 توسط دولت به مجلس داده شد و در حال حاضر آخرین مرحله این لایحه میان مجلس و شورای نگهبان در حال انجام است که در این قانون ،احکامی را برای تشدید مبارزه با قاچاق و مجازات های بیشتر پیش بینی کردیم.


 کریمی گفت: برای انجام تکالیف قبلی دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در موضوع ایجاد و راه اندازی سامانه ها، هیچ خلأ قانونی نداشتیم.


وی افزود: زمانی که این سامانه ها به صورت دستگاهی درست شدند ناکارآمدی و اختلالات جدی دارند مثلاً سامانه ثبت سفارش در وزارت صمت راه اندازی شده ولی در همین شرایط واردات 60 کانتینر موز را شاهد هستیم.


کریمی ادامه داد: یک ثبت سفارش به صورت قانونی فقط شش ماه مهلت دارد. در حال حاضر تصویری از فعالیت دستگاه ها با توجه به حجم کار در سامانه ها نمی بینیم.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: موضوع ریجستری موبایل به عنوان یک تجربه موفق کنترل نرم افزاری قاچاق، کار بسیار خوبی بود.

کد خبر 999046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha