نذر نفس؛ جلوه ای تازه از همدلی مومنانه در روزگار وانفسای کرونایی/ اهدای دستگاه های تنفسی از محل عواید موقوفات کرمان به بیمارستان ها

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: تعداد ۷ دستگاه تنفسی تهیه شده که از این تعداد ۶ دستگاه به بیمارستان افضلی پور و یک دستگاه هم به بیمارستان سیدالشهدای شهر کرمان اهدا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، فرهنگ «وقف» یکی از سنت ‌های حسنه اسلامی است که به صورت مکرر درباره ثواب و فضیلت آن گفته شده است؛ همانطور که در آیه 24 و 25 سوره معارج آمده «والذین فی اموالهم حق معلوم* للسائل والمحروم» یکی از خصوصیات انسان مؤمن، تخصیص دادن قسمتی از مال خود برای نیازمندان است.

 

 

 

در قرآن کریم کلمه «وقف» نیامده اما عنوان هایی مانند صدقه، خیر، انفاق و احسان آمده است که هر یک از آن ها بر وقف دلالت دارد زیرا وقف، هم صدقه و هم نیکی است؛ آیه 254 سوره بقره، یکی از آیه های مهمی است که در مورد اهمیت وقف و موقوفات در قرآن کریم وجود دارد و در آیه 3 سوره بقره می توان یکی دیگر از مصادیق بالا بودن جایگاه وقف در احادیث و قرآن را مشاهده کرد و در آیه 92 سوره آل عمران نیز اشاره های مشهور و معروف وقف در قرآن آمده است.

 

 

در اکثر احادیث نیز کلمه «وقف» به کار برده نشده اما برای تشویق مردم به آن، روایات و احادیث متعددی وجود دارد و ثواب ‌های فراوانی برای کسانی که به انجام آن می پردازند، وعده داده شده است؛ رسول گرامی اسلام در حدیثی می فرمایند «چند چیز است كه بعد از مرگ مومن پاداش آن ها به او می رسد؛ علمی كه از خود به یادگار گذاشته باشد، فرزند صالحی كه جانشین خوبی برای او باشد، قرآنی كه به ارث گذاشته، مسجدی كه ساخته، منزلی كه برای مسافران در راه مانده بنا كرده، نهری كه آن را جاری ساخته است و صدقه ای كه در حالت حیات و زندگی خود انجام داده باشد» و همچنین حضرت علی (ع) در باب جایگاه وقف در احادیث و قرآن، می فرماید که «صدقه و وقف دو ذخیره انسان ها برای روز قیامت هستند؛ در روزی که هیچ چیز به کار انسان ها نمی آید به جزء اعمال نیک آن ها».

 

 

امروز و در وانفسای کرونا که نفس آدمی را نشانه گرفته، اهمیت اکسیژن این نعمت الهی شاید بیش از هر زمان دیگری هویدا است؛ بسیاری از بیمارستان ها در این شرایط نیاز مبرم به دستگاه های تنفسی دارند؛ " نذر نفس" امروز مفهوم تازه ای به خود گرفته و گام نهادن در مسیر این نذر که کمک برای احیا و بازگشت انسان ها به حیات است، حتما" اجر و پاداش مضاعفی دارد.

 

 

در همین راستا سه شنبه (11 آذر) تعداد 7 دستگاه تنفسی که از محل عواید موقوفات تهیه شده برای اهدا به بیمارستان ها تهیه شده، توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان اختصاص یافت.

 

 

 

حجت الاسلام علی جلالی در این مراسم گفت: گفت: امروز کشور ما و نه تنها کشور بلکه تمام دنیا به این ویروس منحوس کرونا گرفتار شده و متاسفانه بحث کرونا، بخشی از خانواده و همشهریان را درگیر کرده است.

 

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان ادامه داد: سعی کردیم از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا، بنا بر رسالت و وظیفه ای که به خصوص در امور خیریه داریم در زمینه کمک به درمان و بیمارستان ها همراه باشیم و یکسری اقدامات هم انجام دادیم.

 

 

وی افزود: از همان ابتدا کارگاه های تولید ماسک در تعدادی از بقاع متبرکه و امامزادگان استان از جمله شاهزاده حسین جوپار و شاهزاده محمد بردسیر راه اندازی شد و اکثر بقاع متبرکه هم در توزیع و هم در تولید ماسک فعالیت داشتند.

 

 

حجت الاسلام جلالی با بیان اینکه ما در این ایام در 3 بخش همراه با دانشگاه علوم پزشکی بودیم، خاطر نشان کرد: بخش اول اینکه مردم، معتقد به اهل بیت و نسبت به مباحث دینی پایبند هستند که در این زمینه سعی کردیم طی 2 نوبت بسته های حمایتی را در قالب میان وعده آماده کنیم که هم در اختیار کادر درمان، مجموعه بیماران و همچنین همراهان بیمار در بیمارستان های استان قرار بگیرد و در 2 مرحله هم حدود 4 هزار بسته توزیع شده است.

 

 

وی بیان کرد: کار دوم اینکه در دهه وقف دوست داشتیم غذای تبرکی اباعبدالله الحسین (ع) را سر سفره بیماران و کادر درمان در بیمارستان ها برسد که در این زمینه هم با توجه به پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی هماهنگی شد و این غذا هم توسط دانشگاه علوم پزشکی در بین بیماران و کادر درمان بیمارستان ها توزیع شد.

 

 

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان ادامه داد: با همکاری سازمان تبلیغات و گروه های جهادی طلاب، اعزام روحانیون جهادی به مراکز درمانی را داشتیم که در کنار کادر درمان کمک رسانی می کنند.

 

 

وی افزود: تجلیل از جامعه پزشکی و خدمت گزاران و کادر درمان را هم در برنامه داریم که در اولین فرصت انجام می شود.

 

 

حجت الاسلام جلالی با اشاره به اینکه یک اتفاق خاص دیگر توسط متولیان موقوفات افتاد، گفت: در بحث درمان شدیداً نیاز به دستگاه های تنفسی است بنابراین تعداد 7 دستگاه تهیه شده که برای تهیه هر دستگاه حدود 50 میلیون تومان و در مجموع حدود 350 میلیون تومان هزینه شده است که از این تعداد 6 دستگاه به بیمارستان افضلی پور و یک دستگاه هم به بیمارستان سیدالشهدای شهر کرمان اهدا شده است و این کار ارزشمندی بود که جای تقدیر و تشکر دارد.

 

 

وی اظهار کرد: در آستانه سالگرد شهادت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی هستیم و همزمان با سراسر کشور طرح شهید سلیمانی برگزار و در استان کرمان هم این طرح در 2 بخش انجام خواهد شد.

 

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در بخش اول طرح شهید سلیمانی در تهیه بسته های معیشتی، افزود: در استان کرمان تعداد 7 هزار بسته برای ایام سالگرد شهادت سردار، برای توزیع آماده خواهد شد و در بین نیازمندان و افراد آسیب دیده از ویروس کرونا توزیع می شود.

 

 

وی گفت: خاطر نشان کرد: ارزش ریالی هر بسته حداقل 300 هزار تومان خواهد بود و در کنار این بسته های حمایتی، توزیع اطعام انجام خواهد شد که با حفظ دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی پخت می شود به خصوص در ایام سالگرد شهادت سردار این هماهنگی شده که بیش از 10 هزار پرس غذا در شهر کرمان طبخ و در بین نیازمندان توزیع شود.

 

 

 

حجت الاسلام جلالی ادامه داد: بخش دوم طرح شهید سلیمانی، کمک به جامعه پزشکی و کمک به درمان بیماران کرونایی است که این بخش هم سعی می کنیم در خصوص اعزام روحانی و ... با جامعه پزشکی و کادر درمان همکاری داشته باشیم.

 

 

 

بر اساس گزارش شبستان؛ یکی از آثار وقف، ایجاد و تقویت روحیه مواسات و ایثار است و باید به منظور شکوفایی «وقف»، فرهنگ آن را ترویج داد تا هرچه بیشتر گسترش یافته و زمینه های شکوفایی آن در جامعه پدیدار شود و اگر وقف براساس احکام اسلامی در جامعه عملی شود می تواند اثر به سزایی در حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.

 

 

به گفته مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در نشست خبری (21 مهر)، در حال حاضر استان کرمان در حوزه های علم و فناوری، امنیت، درمان، کاهش آسیب های اجتماعی نیاز ضروری به وقف دارد.

کد خبر 999164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha