اقتصاد کشور نیازمند افرادی معتقد به اقتصاد اسلامی است

ترقی گفت: کشور نیازمند افرادی معتقد به اقتصاد مقاومتی و اسلامی است تا نقش سرمایه داران پشت پرده ای که معادلات اقتصادی را از بورس، ارز و نقدینگی در دست گرفتند از کنترل آنها خارج کنند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: نظام اقتصادی اسلام مجموعه ای از الگوهای رفتاری و روابط اقتصادی است که در حوزه تولید و توزیع و مصرف از آیات و روایات به کمک تحلیلهای عقلی استنباط می شود. طرفداران اقتصاد اسلامی به‌طور کلی آن را به صورت نه سوسیالیستی و نه سرمایه داری، بلکه به عنوان یک "راه سوم" توصیف می‌کنند، طریقی ایده آل که هیچ‌کدام از معایب دو سیستم دیگر را ندارد. د

مشکلات اقتصادی کنونی بیش از پیش نیاز جامعه را به اجرای الگوهای اقتصاد اسلامی نمایان کرده است از این رو و در راستای تبیین این امر گفتگویی با حمیدرضا ترقی، نماینده مردم نیشابور در ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو حزب موتلفه اسلامی  در مورد اثرات منفی کرونا در حوزه اقتصاد و‌ راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی با استفاده از الگوی اقتصاد اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.


سیاست اقتصادی جمهوری اسلامی ایران چیست؟


 سیاست اقتصادی جمهوری اسلامی حرکت به سمت اقتصاد اسلامی مبتنی بر عدالت و توزیع عادلانه ثروت در جامعه و رفاه عمومی برای آحاد جامعه و ایجاد جامعه منهای فقر و برخوردار از همه نیازمندی ها است.

 این هدف طبیعتا در شرایطی که اقتصاد ما دارای اشکالات عمده بوده و تک محصولی است و از سوی دیگر وابسته به نفت بوده و نظام بانکی و مالیاتی و بهره وری و بسیاری از نگاه های مربوط به اقتصاد برگرفته از کشورهای سرمایه داری و غربی است، محقق نمی شود و اصلاح آن در درجه اول نیازمند به روی کار آمدن عناصری است که آنها بر اساس اقتصاد اسلامی و عدالت محور بتوانند کشور را اداره کنند که متاسفانه در طی دولت های بعد از جنگ ما شاهد حاکمیت اقتصاد لیبرالیستی و بازار آزاد بودیم که این نوع اقتصاد نه تنها مشکلات کشور را حل نکرد بلکه همچنان نواقص و اشکالات موجود گذشته را متراکم تر کرده است.

 

نواقص اقتصاد فعلی در کشور چیست؟


از جمله این نواقص می توان نظام بانکی مبتنی بر ربا، کاهش بهره وری در نظام اجرایی، نظام مالیاتی تبعیض آمیز و غیر عادلانه، نظام گمرکی مبتنی بر واردات و کاهش صادرات اشاره کرد.

 

برای حل مشکلات اقتصادی کشور چه راه حلی را در پیش باید داشته باشیم؟


 بنا بر توصیه مقام معظم رهبری برای حل این مسایل هفت طرح تحول اقتصادی در کشور از دولت نهم پیش بینی شده بود تا اجرا شود که متاسفانه به طور کامل اجرا نشدند. سیاست های اصل 44 قرار بود به شکل کامل اجرا شود که به شکل ناقص به کار گرفته شد.

 

اقتصاد مقاومتی در اقتصاد فعلی کشور چگونه به کار می رود ؟


 اقتصاد مقاومتی نیز متاسفانه با مقاومت دستگاه های اقتصادی کشور روبرو شده و هنوز به طور کامل اجرا نشده است که اگر این موارد تحقق می یافت، قطعا امروز اقتصاد ما اقتصادی بود که در اثر تکانه های بین المللی دچار آسیب و مشکلات این گونه نبود.

 

مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی برای اصلاح اقتصاد کشور می تواند داشته باشد ؟


گام اولی را که مجلس یازدهم در جهت اصلاح نظام بودجه ریزی بر می دارد، گام بسیار مهمی است که می تواند ما را به سمت اصلاح این موارد  یعنی نواقص اقتصادی هدایت کند.


 قانونی که در مجلس قبلی در رابطه با اصلاح گمرکات تصویب شد و اصلاح قانون مالیات ها نقش بسیار موثری در اصلاح وضعیت اقتصادی کشور دارد که در کنار تمامی این موارد با تحریم های اقتصادی دشمن به طور طبیعی ما به سمت اصلاح نظام اقتصادی سوق داده شده ایم.


تحریم دشمن چه تاثیری بر اقتصاد کشور داشته است؟


 در واقع این اقدام دشمن در تحریم اقتصادی علیه ایران برکات زیادی را برای کشور به ارمغان آورده و فرصت های بسیار خوبی را برای خوداتکایی و روی پای خود ایستادن و عدم وابستگی به درآمد نفت و همچنین رشد و شکوفایی خلاقیت های اقتصادی برای تولید به وجود آورده است که الحمدالله در بخش صنایع غذایی و دفاعی توانستیم به خودکفایی برسیم و در بخش کشاورزی به پیشرفت خوبی نایل شدیم اما در بخش صنعت دچار مشکلات جدی هستیم و در بخش های داروسازی، علوم نانو و تکنولوژی نیز موفقیت های بسیار خوبی به دست آوردیم که همگی مرهون تحریم ها و استفاده از فرصت تحریم علیه کشور است.

 

به اعتقاد شما خط مشی‌ اقتصادی هر سال چگونه باید باشد؟

در آینده نیز به نظر می رسد اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و سیاست های اصل 44 و سیاست های مربوط به خط مشی هر سال که رهبر انقلاب در قالب شعار سال (جهش تولید) به آن تاکید می کنند که تمام این موارد رهنمودهایی است که اگر به درستی به آن عمل شود، به سرعت می توانیم به سمت اقتدار اقتصادی و قدرت اول اقتصادی منطقه که در چشم انداز 1404 به آن اشاره شده است، برسیم مشروط بر آنکه اقتصاد را بر مسایل سیاست خارجی گره نزنیم و در مرحله بعد عناصری در مسندهای اقتصادی کشور قرار بگیرند که به اقتصاد مقاومتی و اسلامی معتقد باشند و ضد ربا بوده و نظام بانکی و بیمه ای را که یک مافیا در حال حاضر آن را اداره می کند، تحولی جدی در آنها ایجاد کند و نقش سرمایه داران پشت پرده ای که معادلات اقتصادی کشور را از بورس، ارز و نقدینگی در دست دارند و به هر جایی که دلشان می خواهد آن را سوق می دهند، در دست گرفته و از کنترل آنها خارج کنند تا بتوانیم به سمت تحول اقتصادی جدی در کشور که نتیجه آن رفاه مردم، ایجاد اشتغال برای جوانان، رفع گرانی و کاهش هزینه برای مردم است حرکت کنیم.


 

کد خبر 999386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha