تصحیح و تحقیق آثار سید مرتضی(ره) در بیش از چهل جلد/رونمایی از آثار کنگره در اسفندماه

دبیر علمی گنگره بزرگداشت سید مرتضی(ره) از تولید بیش از ۶۰ اثر به همت این کنگره خبرداد و گفت: از این تعداد ۴۱ جلد کتاب مربوط به آثار سید و بقیه حول شخصیت ایشان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «مهدی مهریزی» در نشست خبری مجازی «کنگرۀ بین المللی بزرگداشت هزارۀ وفات سیّدِ مرتضی علم الهدی» که امروز(چهارشنبه 12 آذر) برگزار شد، به ارائه گزارشی از روند برگزاری این کنگره پرداخت و اظهار داشت: مرکز دارالحدیث بعد از برگزاری کنگره هایی برای شخصیت های برجسته ای نظیر حضرت عبدالعظیم حسنی، شیخ ابوالفتوح رازی، شیخ کلینی و عبدالجلیل رازی قزوینی به این فکر افتاد که کنگره ای برای شخصیت و آثار سید مرتضی(ره) برگزار کند.

 

دبیر علمی کنگره بین المللی سید مرتضی افزود: در این کار الحق و الانصاف همت بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی و تولیت معزز آستان مقدس امام رضا(ع) قابل توجه است و در فاصله برگزاری این کنگره که با ریاست عالی آیت الله استادی برگزار می‌شود، با رایزنی هایی که صورت گرفت، دیداری هم برای کسب ارشادات رهبر معظم انقلاب داشتیم که ایشان توصیه های مهمی را مطرح کردند.

 

وی با اشاره به برنامه های پنج گانه تعریف شده برای کنگره افزود: نخست برنامه های علمی کارهای سید اعم از تصحیح و تحقیق عالمانه آثار ایشان است، دوم پژوهش هایی در باره سید مرتضی(ره)، سوم کارهای فرهنگی در ثبت و ضبط نام ایشان، چهارم خبر نامه و ویژه نامه سید مرتضی(ره) و پنجم تولید نرم افزار جامع آثار ایشان بود که همگی انجام شده است.

 

حجت الاسلام مهریزی در ادامه عنوان کرد: سازمانی که کنگره طراحی کرده بود شامل شورای عالی است که توسط رؤسای مراکز مشارک تشکیل شده و این شورای عالی سیاست های کلی کنگره را تدوین می‌کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در این شورا شاهد حضور 13 نفر از مراکزی از جمله آستان قدس رضوی، آستان مقدس امامین کاظمین، حرم حضرت عبدالعظیم، دارالحدیث، بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، مؤسسه وارث الانبیاء، معاونت پژوهشی حوزه، جامعه المصطفی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، مرکز کامپیوتری نور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع ذخائر اسلامی، مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مؤسسه کتابشناسی شیعه هستیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همچنین برای این کنگره یک شورای علمی با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و دانشگاهی در نظر گرفته شده که شامل اساتیدی همچون آیات استادی و محمدی ری شهری و نیز حجج اسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد، رضا مختاری، محمدمهدی معراجی، رافد تمیمی، سیّد محمدکاظم طباطبایی، محمدحسین درایتی، مهدی مهریزی و محمدمهدی خوش قلب می‌شود.

 

حجت الاسلام مهریزی با بیان این که در حوزه فرهنگی سه کار عمده و مهم دنبال شده است، گفت: نخست تمبر یاد بود سید مرتضی(ره) بود که به تازگی از آن رونمایی شده است، دوم ثبت نام سید مرتضی به عنوان یک شخصیت جهانی در یونسکو بود که این مورد هم با حمایت نماینده ایران در یونسکو و با همت و مشارکت کشورهای ایران و عراق انجام پذیرفت ولی مورد سوم یعنی ثبت یک روز در تقویم ملی به نام سید مرتضی هرچند در شورای فرهنگ عمومی تصویب شده و وزیر ارشاد نیز تصویب کرده اند ولی هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی نرسیده است.

 

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در حوزه کارهای علمی باید با افتخار اعلام کنیم که بیش از 60 جلد  کارهایی در تحقیق و تصحیح آثار سید مرتضی(ره) در عرصه های فقهی، اصولی، کلامی، قرآنی و ادبی و همچنین پژوهش هایی در مورد شخصیت سید مرتضی تولید شده است که می‌تواند کار محققان را برای استفاده از آثار ایشان و همچنین تحقیق پیرامون شخصیت ایشان آسان کند.

 

دبیر علمی کنگره سید مرتضی(ره) یادآور شد: در حقیقت 41 جلد مربوط به آثار سید می‌شود که توانسته ایم آنها را تحقیق و تصحیح کنیم و 20 اثر نیز در مورد ایشان است که شامل مقالات فارسی و عربی در مورد شخصیت سید، تفسیرهای سید در لابلای کارهای کلامی، شناختنامه سید مرتضی به دو زبان فارسی و عربی و همچنین پایان نامه های دانشگاهی و رساله های علمی حوزوی در مورد سید مرتضی(ره) می‌شود.

 

وی با تأکید بر این که خبرنامه سید مرتضی نیز تا کنون در چهار شماره منتشر شده است، گفت: مجلاتی نیز نظیر مجله کتابشناسی شیعه، مجله مؤسسه آل البیت و نشریات علمی دیگر، ویژه نامه هایی را برای کنگره سید مرتضی منتشر کرده اند و سایت کنگره نیز به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعال است.

 

استادیار دانشگاه قرآن و حدیث در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در حوزه کارهای نرم افزاری نیز مرکز جامع علوم کامپیوتری نور همکاری بسیار خوبی با کنگره داشتند و مجموعه آثار تولید شده در نرم افزاری جامع بارگذاری خواهد شد.

 

وی در ادامه سخنان خود در ارتباط با تاریخ برگزاری اختتامیه کنگره یادآور شد:  با توافقی که با بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی داشتیم این مجموعه کتاب ها که بیش از 90 درصد آنها چاپ شده تا اسفندماه امسال همگی به چاپ کامل رسیده و در نشستی که با رعایت پروتکل های بهداشتی با حضور تولیت های آستان مقدس امام رضا(ع) و عبدالعظیم حسنی و همچنین جمعی از علما و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

 

حجت الاسلام مهریزی در پایان عنوان کرد: بنابراین ما کنگره علمی به معنای برگزاری یک همایش با حضور شخصیت های مختلف که موجب ازدیاد جمعیت می‌شود، به جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نخواهیم داشت بلکه پیش نشست هایی که تا اسفندماه برگزار می‌شود جبران این مسأله را خواهد کرد.

کد خبر 999572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha