شهید نوآوری و راهی که پیش رویِ ماست

ترور یک شخصیت علمی، بارزترین نمونه عجز و ناتوانی «جهل و جمودِ مدرن» در برابر «نوآوری دانایی محور» است و در حقیقت، قربانیِ این عملِ شوم، جاودانه مجاهدانه و فدایی نوآورانه ای گشته که عامل جنایت را به وحشت انداخته و راهی جز پلیدی ندارد.

خبرگزاری شبستان، آران و بیدگل؛ «نوآوری»، اگر چه نتیجه «پژوهش» بوده اما ماهیت آن در سایه پیوند عمیقِ «علم» و «عمل» است. نوآوران به بُن مایه خلاقیت مُتخلق اند و بر پایبندی به اصول علمی و مقاومت در مسیر دانایی همواره در مجاهدت هستند.

 

وقتی پژوهش و نوآوری مورد هجمه قرار می گیرد یعنی در بالاترین نبرد بین جهل مدرن و دانایی انسان محور به سر می بریم. وقتی تمدن نوین از انسانیت دور افتاد دیگر واژه تمدن که در برگیرنده ارزش واقعی انسان هاست، قابل فهم نیست و همان جهل مدرن است.

 

ترور یک شخصیت علمی، بارزترین نمونه عجز و ناتوانی «جهل و جمودِ مدرن» در برابر «نوآوری دانایی محور» است و اگرچه با وقوع آن، فقدان دانشمندی ارزنده را باعث می شود اما در حقیقت، قربانیِ این عملِ شوم، جاودانه مجاهدانه و فدایی نوآورانه ای گشته که عامل جنایت را به وحشت انداخته و راهی جز پلیدی ندارد.

 

اینک که یک بار دیگر در کارزار مجاهدت علمی تفسیر عملیِ «اشداء علی الکفار» با وجود شخصیتی علمی و مرد اخلاص و عمل، دکتر محسن فخری زاده عینیت یافت و در اثر بغض و کینه‌ی استکبار جهانیِ وحشت زده، روح آن مشعل ‌دارِ پژوهش و نوآوری، به آسمان پرکشید، همگان به بازشناسی ارزش هایی چون پیوند «علم و مجاهدت» و «نوآوری و شهادت» فراخوانده شدند.


بجاست به پاسداشت سال‌ها مجاهدت آن اندیشمند فرزانه، «شمع نوآوری» برافروزیم و نه اینکه به صرفِ نامگذاری یک مکان در شهرها به یادبودش بسنده کنیم بلکه سکه‌ ارزنده زمان را به نامش ضرب زده و به حرمت خونش که دشمن بدان تشنه‌تر بود، نخستین سال قرن پیش رو که سرآغاز تدوین برنامه هفتم توسعه ایران است را به «نوآوری» نامگذاری کرده تا ضمن اهمیت بخشی به مقوله پژوهش و نوآوری در همه عرصه های کشور در برنامه و بودجه، با شکوفایی اقتصادِ دانش پایه و در امتداد جهشِ تولید، «ایران اسلامی» به جایگاه سرافرازانه‌ و سرآمدیِ خود با رویکرد ارتقای جایگاه نوآوری بین المللی نایل آید.

 

بدون تردید آنچه در پژوهش و فناوری به عنوان «سرآمدی» تعریف می شود عبارت است از جایگاه میزان نوآوری بین المللی؛ یعنی باید در برنامه های توسعه، پژوهش و فناوری به گونه ای هدف گذاری شود که جایگاه ایران را در نوآوری بین المللی به صورت اصولی ارتقاء بخشد.

 

برای محقق شدن این موضوع عواملی همچون سهم اعتبارات پژوهشی دولتی از درآمد ناخالص ملی و سهم اعتبارات پژوهشی بخش غیردولتی و خصوصی از درآمد ناخالص ملی و ارتقای معنی دار جایگاه ایران در نوآوری بین المللی، میزان مشارکت در پژوهش و فناوری بین المللی، ایجاد زیرساخت ها و تربیت و آموزش نیروهایی که بتوانند بار این مسئولیت و مدیریت و ساماندهی را عهده دار شوند، از جمله مهم ترین تکالیفی است که باید در این برنامه‌  توسعه در حال تدوینِ ایران دیده شود تا پرچم مردان علم و عمل و پژوهش و نوآوری چون شهید فخری زاده بر زمین نمانده و به نسل‌ها و عصرها سپرده شود.

 

مقداد نمکی آرانی/ پژوهشگر و فعال فرهنگی

کد خبر 999730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha