ضرورت پیوند  و تعامل کتابخانه‌ها با جامعه‌‌شناسان و روان‌شناسان

کیانی تعامل و پیوند کتابخانه‌های عمومی با جامعه‌شناسان و روان‌شناسان را در راستای اجتماعی شدن کارکردهای آنها امری ضروری دانست.

«رضا کیانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، با اشاره به تغییر ماموریت کتابخانه‌های عمومی در کشور و برگزاری همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: وجود کتابخانه‌های عمومی نشان از افزایش دامنه زندگی اجتماعی انسان و‌ نیل به خردجمعی، اعتلای روحیه ارتباطی و برون‌گرایی بوده و به اعتقاد من به عنوان یکی از پیش‌نیازهای توسعه فرهنگی  است.

 

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری افزود: باروری روحیه تعامل اجتماعی، ارج نهادن به دادوستد پژوهشی، اطلاع‌یابی از آخرین تولید فرهنگی‌ و  علمی جهان به خصوص در وادی نشر کتاب، تقویت روحیه نقدپذیری و همچنین آموختن برخی مهارت‌های ارتباطی را می‌توان از جمله مزیت‌های حضور در کتابخانه‌های عمومی دانست.

 

وی برگزاری مستمر و نظامند جلسات رونمایی، نقدوبررسی کتاب با محور کتب ادبی و هنری برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی را از دیگر کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی دانست.

 

کیانی اضافه کرد: تقویت رویکرد اجتماعی در کتابخانه نیازمند اتخاذ برنامه‌هایی با عمق علمی و در نتیجه تعامل با شخصیت‌های مرجع علمی اجتماعی نظیر اساتید دانشگاه، روحانیت، سازمان‌های مردم نهاد، اهالی رسانه، فعالان مساجد و هنرمندان و اهل ادب و حتی کنشگران عرضه گردشگری و میراث فرهنگی است.

 

وی ادامه داد: هر چند که بی‌تردید دولت نقش مهمی در بسترسازی، هدایت و حمایت، نظارت و ایجاد حاشیه امنیت برعهده دارد اما بایداز  نگاه صرفا دولت‌محور فاصله گرفت و مشارکت اجتماعی را البته با رویکرد خلاق تقویت کرد.

 

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری بیان کرد: از آنجا که در کتابخانه‌های عمومی شاهد شکل‌گیری حرکت اجتماعی هستیم‌ و همچنین در نظرگرفتن جنبه‌های روحی و روانی انسان‌ها نقشی مهم در افزایش و یا کاهش سرانه مطالعه دارند، شایسته است تعامل مستمری با متخصصان جامعه‌شناسی و روا‌‌ن‌شناسی برقرار شود.

 

وی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی، انسجام نیروها، اجرای برنامه‌های کتابخوانی، نقد، تحلیل و حمایت از رونمایی کتب جدید، معرفی اولویت‌های فضای جامعه به درون محیط کتابخانه، برگزاری جشنواره‌ها و اتخاذ برنامه‌هایی جهت افزایش سرانه مطالعه از جمله برنامه‌های مناسب برای تقویت ارتباط کتابخانه‌های عمومی با جامعه است.

 

لازم به ذکر است، همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی با همکاری انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۲۵ و ۲۶ آذرماه به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان برگزار می‌شود.

 

کد خبر 999750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha