دوره های مهارت آموزی هنوز در دانشگاه های کشور جدی گرفته نمی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: متاسفانه در بسیاری از دانشگاه های کشور،آن طور که باید و شاید دوره های مهارت آموزی برای دانشجویان، چندان جدی گرفته نمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین «بهاء الدین اسکندری» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم ضمن گرامیداشت 16 آذر، روز دانشجو اظهار داشت: متاسفانه در دانشگاه های ما، چندان گام های استواری در جهت برگزاری دوره های کاربردی مهارت آموزی برداشته نشده و حال آن که امروزه دانشجوی کشور ما علاوه بر آموختن یک سری مباحث تئوری و محفوظات، نیازمند برخورداری از مهارت در رشته های تخصصی خود است تا بعد از فراغت از تحصیل، در پیدا کردن شغل مناسب با تحصیلات خود دچار مشکل نشود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه قم افزود: همچنین علاوه بر مهارت های شغلی و تخصصی ، نیاز به آموزش مهارت های زندگی و نیز آموزش های مبتنی بر سواد رسانه ای در زمانه ی فعلی کاملاً احساس می شود که امیدواریم مسئولان دانشگاه ها و وزارت علوم در این خصوص برنامه ریزی جدی و پیگیرانه ای داشته باشند.

 

این استاد دانشگاه همچنین گفت: البته خوشبختانه در سال های اخیر کارهای خوبی در برخی رشته ها شروع شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله زیادی داریم و باید آموزش های مهارتی به شکل کاربردی باشد و حتی لازم است که در رشته های علوم انسانی نیز این رویکرد با قوت دنبال شود.

 

وی بیان داشت: به عقیده بنده، حتی لازم است که در دوران آموزش و پرورش ، این آموزش های مهارتی شروع شود تا وقتی که فرد وارد دانشگاه می شود، با این فضا بیگانه نباشد و بتواند بر عمق مهارت خود در رشته ها و تخصص های گوناگون بیفزاید.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه قم همچنین افزود: متاسفانه در کشور ما یکی از آفت های دامنگیر ، همین بحث مدرک گرایی است که البته ریشه آن به سال های قبل از انقلاب برمی گردد اما پس از انقلاب این مساله شدت پیدا کرده و در حال حاضر رقابت بر سر دریافت مدارک تحصیلی مقاطع عالی است به گونه ای که روز به روز بر شمار افراد با تحصیلات دکتری اضافه می شود اما برخی از این افراد واقعاً سواد و تخصص لازم را ندارند و لذا نمی توانند شغل مناسب با تحصیلات خود را در جامعه پیدا کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که حتی در خود کشورهای پیشرفته و غربی، افراد به شکلی که در کشور ما رایج است، به دنبال دریافت مدرک نیستند، بلکه برای آن ها مهارت و توانمندی فرد در درجه نخست اولویت قرار دارد و لذا آموزش های کاربردی و مهارتی مهم تر است.

کد خبر 1000537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha