حدود ۱۰ درصد جنگل های ایران در استان کرمان است

استان کرمان به دلیل کم بارشی، طبیعت شکننده ای دارد اما در همین شرایط تقریباً حدود ۱۰ درصد جنگل های ایران را در خود جای داده به گونه ای که جنگل های وسیع و متنوع بنه و بادام کوهی را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، صمدالله محمدی چهارشنبه شب (19 آذر) در دیدار رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با استاندار کرمان گفت: یکی از مزیت های برتر شهرستان های ما، جنگل وسیع و متنوع شامل جنگل بنه و بادام کوهی است که می تواند زمینه اشتغال جدی ایجاد کند.

 

 

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دشت ارزوئیه بالغ بر 700 حلقه چاه حفر شده  که 200 حلقه چاه خشک شده و اکنون 500 حلقه فعال است و از این تعداد چاه های فعال، حدود 100 حلقه در معرض خشکی هستند و چندین روستا کاملاً خشک شده و خالی از سکنه است.

 

 

وی اظهار کرد: در دشت صوغان سالیانه 2 متر و در دشت ارزوئیه نیز یک متر نشست زمین داریم و شکاف های عمیق در نقاط مختلف شهرستان مشاهده می شود.

 

 

محمدی گفت: استان کرمان رتبه اول کشور را در نشست سطح آب دارد که این نشان دهنده بحران و خطر جدی است.

 

وی خاطر نشان کرد: نیاز به هماهنگی با استان هرمزگان وجود دارد زیرا آبریز ما مشترک است تا طرح های آبخیزداری در جاهایی که نیاز است اعتبارات پوشش داده شود و نهال کاری جنگل ها، با توجه به آتش سوزی و تخریب هایی که طی سال ها اتفاق افتاده، در منطقه ما ضرورت جدی دارد.

 

مهدی رجبی زاده با بیان اینکه در مجموعه استان کرمان به دلیل گستردگی استان دو اداره کل منابع طبیعی وجود دارد، گفت: به دلیل کم بارشی، طبیعت شکننده ای داریم و از طرفی در همین شرایط تقریباً حدود 10 درصد جنگل های ایران در استان کرمان است.

 

 

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بیان کرد: استان کرمان یکی از استان های در معرض بیابانی شدن است و فعالیت های گسترده ای در راستای بیابان زدایی انجام شده و هم اکنون هم ادامه دارد.

 

 

 

وی ادامه داد: یکی از سیاست هایی که در استان کرمان به شدت دنبال می شود، این است که علیرغم اینکه استان کم بارش است، سومین استان سیل خیز کشور محسوب می شود و برای ما باران با همین میانگین نعمت بزرگی است بنابراین انجام فعالیت های آبخیزداری هم به منظور مقابله و پیشگیری از سیل و هم تغذیه آب سفره های زیرزمینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

 

 

رجبی زاده اظهار کرد: خوشبختانه در 3 سال اخیر با عنایت مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به آبخیزداری شده و در حوزه شمال استان حدود 120 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در حوزه آبخیز کار شده که در مجموع 13 درصد حوزه آبخیز کار انجام دادیم و 87 درصد مانده که نیازمند توجه ویژه به این حوزه هستیم.

 

 

 

حمزه احمدی در این جلسه گفت: امسال بیش از 33 میلیارد تومان در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری از صندوق توسعه ملی به جنوب استان تخصیص پیدا کرده و حجم عملیات بیش از 45 هزار هکتار است که عملیات 20 حوزه آبخیز را  انجام می دهیم که در 50 نقطه است و همچنین بیش از 100 روستا و شهر را در این عملیات ها پوشش می دهیم.

 

 

 

مدیرکل منابع طبیعی جنوب استان کرمان بیان کرد: عملیات آبخیز داری به صورت جهشی طی دو سه سال اخیر شروع شده اما کار بر زمین مانده در جنوب استان کرمان خیلی داریم.

 

 

عباس سعیدی «مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان» نیز در این جلسه بیان کرد: بالغ بر 100 هزار هکتار اراضی ملی فاقد سند در استان داریم و مردم مشکل دارند و باید رسیدگی شود زیرا این اراضی باغ های 30 تا 40 ساله ای هستند که چاه های آن ها مجاز است اما سند ندارند.

 

کد خبر 1002142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha