ضرورت مدیریت بهره‌وری آب و حفظ منابع پایدار

سلجوقی بر ضرورت مدیریت بهره‌وری آب و حفظ منابع پایدار تاکید کرد و گفت: توسعه کشاورزی باید همراه با حفظ منابع پایدار از جمله آب باشد در غیر این صورت نمی‌توانیم رسالت خود را برای حفظ منابع آبی برای آیندگان ادا کنیم.

«آذر سلجوقی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، اظهار کرد: به طور کلی برای  تعریف رسالت ترویج کشاورزی این گونه باید عنوان کرد که یک سازمان بین رشته ای و نهادی در بخش کشاورزی بوده و رسالت عظیم آن پویایی هرچه بیشتر وضعیت کشاورزی است.

 

رئیس اداره ترویج و آموزش کشاورزی خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان با تامین 15 درصد از محصولات کشاورزی کشور سهم قابل توجهی در این حوزه دارد افزود: ما در خوزستان سالانه 17 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنیم که این اداره سعی بر توان افزایی بهره بردارن کشاورزی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان 200 هزار بهره بردار مشغول فعالیت هستند اضافه کرد: ترویج و آموزش کشاورزی با روش نوین باعث تولید بهتر و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی شده و باعث می شود که کشاورز با مهارت بیشتر محصولات خود را کشت کند.

 

سلجوقی با بیان اینکه این اداره حلقه وصل میان محقق، و کشاورز است تصریح کرد: سعی بر این شده که تازه ترین دریافت های علمی را به صورت کاملا رایگان به منظور افزایش بهره وری و بالارفت کیفیت کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

 

وی ابراز کرد: خوزستان تنها استانی است که 2 مرکز تحقیقات در زمینه محصولات کشاورزی و یک پژوهشکده در زمینه خرما و میوه های گرمسیری دراد که به صورت ملی فعالیت می کند و این مهم خوزستان را به عنوان قطب کشاورزی در کشور معرفی می کند.

 

رئیس اداره ترویج و آموزش کشاورزی خوزستان ادامه داد: یکی از مهم ترین اهداف ما مدیریت بهره وری آب و حفظ منابع پایدار است؛ توسعه کشاورزی باید همراه با حفظ منابع پایدار از جمله آب باشد در غیر این صورت نمی توانیم رسالت خود را برای حفظ منابع آبی برای آیندگاه ادا کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه منابع آبی محدودی وجود دارد عنوان کرد: ما سالانه از تعدادی از بهره برداران که بهترین عملکرد را در زمینه مصرف آب و کیفیت محصول دارند تقدیر می کنیم و به عنوان قهرمانان تولید یا کشاورزان پیشرو معرفی می شوند.

 

سلجوقی با اشاره به اینکه همه توان خود را برای کاهش هدررفت آب در دهه آینده به کار گرفته ایم تاکید کرد: با توجه به یافته های علمی و تحقیقات پژهشی در زمینه کشاروزی نوین می طلبد که سرمایه گذاران به این مهم ورود کنند، امروز کشاورزی به عنوان یک رقیب برای صنعت است، باید دقت داشت که اگر ما در شرایط تحریم به کشاورزی اهمیت ندهیم چه مشکلاتی گریبان گیر کشور می شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری و ایجاد انگیزه در بخش کشاورزی بر رونق اقتصادی تاثیر بسزایی خواهد داشت بیان کرد: اکنون محصولات کشاورزی نسبت به سال های گذشته قابل مقایسه نیستند و قطعا آموزش و ترویج نمود خود را در دهه های آینده بیشتر نشان خواهد داد.

 

رئیس اداره ترویج و آموزش کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه 95 مرکز جهاد کشاورزی در مراکز دهستان ها مشغول فعالیت هستند گفت: در همه جهان کشاورز برای افزایش علمی خود هزینه بالایی را پرداخت می کند، اما ما در این اداره علاوه بر آموزش تمامی یافته های علمی کشاورزی را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می دهیم، اما متاسفانه برخی کشاورزان حاضر به دانش افزایی برای افزایش کیفیت محصولات خود نیستند.

 

وی خاطر نشان کرد: برنج یک محصول استراتژیک در کشور است و علاوه بر دو استان برنج خیر شمالی مازندران و گیلان 25 تا 31 درصد از سطح زیر کشت آن مربوط به سایر مناطق و استان ها است که در این میان استان خوزستان با میانگین 55 تا 61 هزار هکتار دارای مقام چهارم است.

 

رئیس اداره ترویج  و آموزش کشاورزی خوزستان اذعان کرد: صرفه جویی در آب مصرفی زراعت برنج علاوه بر ایجاد زمینه برای گسترش احتمالی سطح زیرکشت و افزایش تولید نهایی، منجر به جلوگیری از بروز مشکلات در دسترسی آب برای سایر محصولات تابستانه رقیب و تخریب اراضی به صورت بالا آمدن سطح ایستابی و ماندابی می‌شود.

 

وی در پایان با بیان اینکه باید با تغییر روش های کاشت و خاکورزی مرسوم، از مصرف بی رویه آب جلوگیری کرد یاد آور شد: یکی از روش هایی که از سال 1375 به عنوان مهم ترین روش برای کاهش مصرف آب و ارائه الگوی جدید از مدیریت تولید برنج استان خوزستان در اولویت قرار گرفته کشت در بستر خشک (خشکه کاری) بوده و این کار توسط محققان انجام و به وسیله مروجان به کشاورزان انتقال داده می شود.

 

کد خبر 1002454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha