واکنش نمایندگان تبریز نسبت به نطق احمدی بیغش

نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی ضمن نسنجیده خواندن سخنان رییس جمهور ترکیه این سخنان را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محمد حسین فرهنگی در ادماه جلسه علنی صبح امروز یکشنبه 23 آذر و در واکنش به نطق یکی از نمایندگان در رابطه با انفعال نمایندگان آذری زبان در برابر اظهارات اردوغان گفت: شما نمایدگان آذربایجان را می شناسید و با مسایل و تاریخچه اش آشنایی دارید. شاید هیچ منطقه ای در کشور به اندازه آذربایجان تلاش نکرده است. نقش مردم آذربایجان در تحولات مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، پیروزی انقلاب اسلامی و در چالش های اخیر بین ایران و تر کیه نقشی جدی و اساسی بوده است.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سخنان اردوغان نسنجیده بوده است، اظهار داشت: اولین کسانی که در برابر این سخنان اردوغان موضع گرفتند، نمایندگان مجلس در آذربایجان بودند. نمایندگان ولی فقیه در شمال غرب بیانیه ای روشن در این زمینه صادر کردند.  رجب طیب اردوغان نیز از زبان وزیر امور خارجه اش عقب نشینی سریعی کرده است و گفته است اشتباه رخ داده است و صحبتش چنین معنایی ندارد البته دولت ترکیه باید در مورد چرایی احضار سفیر ما در ترکیه پاسخگو باشد.

 

وی با بیان اینکه دشمن اصلی کشور های همسایه به ویژه کشورهای اسلامی به دنبال فرقه افکنی است، گفت: ما نباید اجازه دهیم این گونه اتفاقات به نتیجه برسد و باید دنبال وحدت باشیم.

 

همچنین، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به نطق این نماینده گفت: در مورد شائبه ای که با ادبیات تفرقه افکنان رییس دولت ترکیه پیش آمده بود، اجماع خوبی هم در مجلس و هم در کل کشور پیش آمد و همه ملت ما در مقابل آن موضع گرفتند. در گزارشی نیز به ما رسیده است که رییس جمهور ترکیه از این صحبت ها اعراض کرده و عذرخواهی کرده است و گفته است منظورش ایران نبوده است.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به بیان مقام معظم رهبری آذربایجان سر ایران است، گفت: ما همدلی و وحدت خود را حفظ می کنیم و باید بدانیم هر نوع حمله به نمایندگان و مجلس شورای اسلامی به نفع مردم کشور نیست. شما هم پشت تریبون قرار می گیرید و به همه مجلس و نمایندگان حمله می کنید چه سودی از این مسئله می برید و به دنبال چه هستید. این تندروی ها هیچ وقت جواب نداده است و خروج از جاده انصاف و عدالت است.

 

همچنین روح الله متفکر آزاد در واکنش به سخنان این نماینده گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایرسان مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصحلت است. ما باید در اظهار نظرهایمان دقت بیشتری کنیم تا منافع ملی به خطر نیفتد.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان اردوغان گفت: مضمون این شعر گلایه از جدا افتاد شهروندان آذربایجان در دو طرف رودخانه ارس بود و ما اظهارات را ناپخته می دانیم. به عنوان نماینده آذربایجان به عنوان اولینت ها در این رابطه موضع گیری کردیم. در حال حاضر نیز به عنوان نمایندگان آذربایجان باید بگوییم ما از آذربایجانی حرف می زنیم که سوسنگرد ایران را نگه داشت آذربایجانی که لشکر عاشورایی آن خط شکن دفاع از حریم، خاک، وطن و ناموس بود.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آذربایجان بحث فرقه گرایی و گروهک گرایی که اول انقلاب در کشور شکل گرفته بود را خاموش کرد، گفت: ما در رابطه با فرهنگ، زبان مان دغدغه داریم و آن را پیگیری می کنیم اما نسبت به تمرکزگرایی در کشور که به مناطق پیرامونی لطمه می زند، معترض هستیم.

 

 

کد خبر 1003176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha