آمادگی ۲۰۰ محله شهر تهران برای راه اندازی نقاهتگاههای محلی با محوریت مساجد و حسینیه ها

حجت الاسلام دانایی از آمادگی ۲۰۰ محله شهر تهران برای راه اندازی نقاهتگاه های محلی خبر داد و گفت: این طرح منتظر تایید ستاد مقابله با کرونا است و برخی حسینیه ها و مساجد برای برپایی این نقاهتگاهها در محلات تهران اعلام آمادگی کردند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: پس از شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال 98 در کشور شاهد تلاشهای شبانه روزی کادر درمان، مساجد، حوزه های علمیه، بسیج و شهرداری ها و تمام  دستگاههای دولتی و مردمی هستیم در همین زمینه تلاش های قرارگاه مدافعان سلامت شهر تهران نیز در جایگاه خود بسیار موثر بوده و شاهد خدمات این قرارگاه در 200 محله از 350 محله شهر تهران هستیم در این رابطه گفتگویی با حجت الاسلام «حمید رضا دانایی»، دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی تهران و دبیر قرارگاه مدافعان سلامت تهران به شرح زیر ارایه می شود.

 

اقدامات قرارگاه مدافعان سلامت در پیک سوم مقابله با شیوع کرونا توضیح بفرمایید؟

از همان ساعت ابتدایی ایراد بیانات مقام معظم رهبری در مورد به میدان آمدن جوانان مومن و صالح مجددا مجموعه فرهنگی قرارگاه مدافعان سلامت کار خود را با قوت بیشتری آغاز کرد.

 

چه مراکزی در این قرارگاه فعالیت می کنند؟

قرارگاه مردمی مدافعان سلامت شهر تهران از حوزه های علمیه برادران و خواهران استان تهران، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و کانون های فرهنگی مساجد تهران با محوریت جبهه فرهنگی، اجتماعی، انقلاب اسلامی در تهران و بنیاد خاتم الاوصیاء تشکیل شده است.

 

در چه مناطقی از شهر تهران فعالیت می کنید؟

دوستان ما تلاش های شبانه روزی داشتند تا نقشه های عملیاتی را آماده کنند و خدا را شاکریم که در این دوره از شیوع ویروس کرونا در 200 محله شهر تهران مسئولان محلات توجیه عملیاتی شدند و اعلام آمادگی کردند که عملیات های لازم برای مبارزه با ویروس کرونا در 200 محله شهر تهران آغاز می کنند. در 22 منطقه مسئولان مناطق و در 200 محله مسئولان محلات با ارتباط میان ستاد و قرارگاه و صف موفق شدیم  عملیات هایی را در شهر تهران  برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اجرا کنیم.

 

چه طرح هایی را در مقابله با شیوع ویروس کرونا در دستور کار دارید؟

مهمترین عملیات در قالب محله محور آن است که رابطین سلامت در هر محله علاوه بر مسئولان محلات 5 خانم و 5 آقا که به عنوان سفیران سلامت آموزش داده شده اند و به نیروهای توانمند مباحث سلامت تبدیل شدند که در محلات خود به ترویج و آموزش سلامت می پردازند.

 

قرارگاه مدافعان سلامت شهر تهران در چه منطقه ای استقرار دارد؟

قرارگاه مدافعان سلامت در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر واقع شده است که در این مکان مباحث آموزشی و آموزش ها لازم انجام شده و پیش بینی می شود در روزهای آینده شاهد افزایش تعداد سفیران سلامت در محلات باشیم.

 

همزمان با ولادت حضرت زینب (س) طرح جدیدی در محلات شهر تهران اجرا می کنید؟

توزیع آش نذری برای افزایش ایمنی بدن در 200 محله که از ولادت حضرت زینب (س) تا ولادت حضرت زهرا (س) اجرا می شود و شاهد توزیع یک میلیون آش نذری برای افزایش ایمنی بدن در تمام محلات شهر تهران هستیم. همچنین شیوه طبخ و تهیه این آش در محلات و مناطق گوناگون در اختیار شهروندان قرار می گیرد. در ایام ولادت حضرت زینب (س) برنامه ویژه خیابانی در 250 نقطه شهر تهران توسط 250 گروه سرود اجرا می شود. تلاش می کنیم با اجرای این برنامه فضای شادی، وحدت و برادری را در شهر تهران برپا کنیم.

 

طرح خاصی در پیک سوم کرونا پیش بینی کرده اید؟

طراحی نقاهتگاه های محلی از جمله اقدامات دیگر در پیک سوم مقابله با شیوع کرونا است که منتظر تایید ستاد ملی کرونا هستیم. در هر مرحله مقرر شد تا نقاهتگاهی برپا شود که البته کیفیت آن بیمارستانی نیست تا افرادی که گرفتار بیماری کرونا می شوند، خوفی برای ماندن در این مکان ها نداشته باشند. مقرر کردیم تا افرادی که نیازی به دارو ندارند و فقط قرار است در محلی قرنطینه شوند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود توسط وزارت بهداشت به سفیران سلامت در محلات معرفی شوند و در فضای صمیمی و دوستانه که حتی تختی هم در نظر گرفته نشده است در این مکان ها حضور یابند. در همین رابطه امور مساجد در برخی مساجد و برخی حسینیه ها در محلات شهر تهران برای برپایی این نقاهتگاه ها اعلام آمادگی کرده اند.

 

میزان خدمات در نقاهتگاه های محلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

نقاهتگاه های محلی صرفا نقاهتگاه های پیش بیمارستانی هستند که قبل از آنکه مبتلایان به کرونا گرفتار بیمارستان شوند در این نقاهتگاه ها مورد مراقبت قرار می گیرند و ستاد کرونای تهران نیز قول مساعد دادند تا پشتیبانی های دارویی و درمانی از این نقاهتگاه ها انجام شود. ظرفیت های لازم برای برپایی این نقاهتگاه ها در محلات پیش بینی شده است و منتظر تایید ستاد مقابله با کرونا هستیم.

 

مهمترین ویژگی نقاهتگاههای محلی را توضیح بفرمایید؟

از فواید دیگر این نقاهتگاه ها آن است که افرادی که مشکل معیشتی دارند، ممکن است بتوانند در قرنطینه بمانند اما به لحاظ مسایل مورد نیاز برای سپری کردن این دوران دچار نگرانی شوند. بر همین اساس با متمرکز کردن کمک های مومنانه و معیشتی در نقاهتگاه های محلی بتوانیم این زنجیره انتشار ویروس را در محلات شهر تهران قطع کنیم. در حال حاضر 200 محله شهر تهران اعلام آمادگی کرده اند که می توانند نقاهتگاه های محلی را راه اندازی کنند.  م آماد

 

برای کادر درمان در شهر تهران برنامه ای در نظر دارید؟

در ایام ولادت حضرت زینب (س) نیز همزمان با شب یلدا برنامه ویژه ای در بیمارستان شهدای یافت آباد برگزار می شود ، در این برنامه از خانواده شهدای مدافع سلامت دعوت و همچنین از پرستاران و کادر بیمارستان تقدیر و تشکر شده و هدیه ای برای آنها در نظر گرفته شده است.

 

در موضوع کمک های مومنانه چه اقداماتی انجام داده اید؟

در مورد کمک های مومنانه در محلات شهر تهران با پشتیبانی خیرین محلات بسته های معیشتی برای نیازمندان در نظر گرفته شده است. تلاش می کنیم این کمک ها در نقاهتگاه های محلی متمرکز کنیم تا افرادی که به دلیل مشکلات معیشتی توان ماندن در قرنطینه را ندارند با خیال آسوده بتوانند در ایام قرنطینه خود و اعضای خانواده شان از این بسته های معیشتی استفاده کرده و این دوران را پشت سر بگذرند.

 

 

کد خبر 1003193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha