پنج گام تحول و ارتقای علوم انسانی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام شاکر گفت: مدون کردن علوم انسانی بومی، عدم واهمه از دانش آموختگی در علوم انسانی، جسارت نقد علوم انسانی غربی، تولید شکل بومی و صادر کردن علوم انسانی به دنیا پنج گام تحول علوم انسانی از دیدگاه رهبر انقلاب است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: حجت الاسلام «محمدتقی شاکر» در نشست علمی مجازی «وضعیت شناسی پژوهش های علوم انسانی اسلامی با رویکرد آسیب شناسانه» از سلسله نشست های همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که از سوی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به برخی از دیدگاه های رهبر معظم انقلاب ایشان در حوزه ضرورت توجه به علوم انسانی و اسلامی و چرایی آن اظهار داشت: ایشان معتقد هستند که علوم انسانی هوای تنفس مجوعه های نخبه کشور است.

 

استادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با بیان این که از نگاه رهبر معظم انقلاب علوم انسانی، مبدأ تحول ملت ها به شمار می رود، گفت: از نگاه ایشان نباید همه توجه ما به علوم انسانی غربی و اصرار بر آنها باشد بلکه باید پایه های علوم انسانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی ناب اسلامی گذاشته شود.

 

وی بیان داشت: از نگاه رهبر انقلاب گاهی علم دیگران درست منتقل نمی‌شود و گاهی بخش مناسب علم در اختیار دیگر کشورها قرار نمی گیرد، از این رو بایسته است که در حوزه تولید علم پیشگام باشیم چون بسیاری از علوم انسانی مروج مادی گری و بی اعتقادی به تعالیم الهی است و از این رو نیازمند بازنگری در علوم انسانی اسلامی می باشیم.

 

حجت الاسلام شاکر با اشاره به الزامات و بایسته ها و فرایند تحول در علوم انسانی از نگاه رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: یکی از این الزامات، مدون و نظام مند کردن چیزی است که خودمان داریم چون از نگاه رهبر انقلاب بسیاری از علوم انسانی که ما داریم خوب و قابل استفاده است و تنها باید نظام مند شود، دوم یاد گرفتن علوم انسانی است که افراد از یادگیری و دانش آموختگی در حوزه علوم انسانی ابایی نداشته باشند البته ایشان تأکید دارند که فرد همیشه نباید در این حوزه شاگرد بماند بلکه باید گاهی اوقات جای استاد و شاگرد باید تغییر پیدا کند.

 

وی اضافه کرد: سوم جرأت و جسارت نقد علوم انسانی است چراکه امروز غربی ها منطقه ممنوعه ای درست کرده اند که نگاه آزاد اندیشی در آن ممنوع است، بنابراین نیازمند این هستیم که تحول بنیادین در علوم انسانی در کشور صورت گرفته و مبانی علمی و فلسفی علوم انسانی منقح شود.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: موضوع چهارم تولید شکل بومی علوم انسانی است که از نگاه ایشان تحول و تکامل به دست انسان های خبره نه بی سواد و ناوارد باید شکل گرفته و عملیاتی شود؛ رهبر انقلاب در عین حال که به کار شتاب آلود اعتقاد ندارند و معتقد به کار بلند مدت در علوم انسانی هستند، اما اعتقاد دارند که نباید عقب بمانیم و سرعت متناسب، لازم است.

 

وی با بیان این که رهبر انقلاب در گام پنجم قائل به صادر کردن علوم انسانی بومی به دنیا هستند، عنوان کرد: اگر همه ما که در حوزه علوم انسانی اسلامی کار می کنیم به این پنج گام توجه داشته باشیم می توانیم امیدوار باشیم که در آینده نزدیک علوم انسانی اسلامی ما به جایگاه واقعی خودش رسیده و توانایی صدور آن را به دنیا پیدا کنیم.

 

کد خبر 1003543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha