حفظ احترام و حرمت‌ها ضرورت امروز جامعه

حفظ احترام و حرمت همدیگر در جامعه برای کاهش تنش های اجتماعی و افزایش همدلی ها ضرورت غیرقابل انکار است که باید مورد توجه و تاکید قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، زندگی بشری نیازمندان تعامل و همکاری های و حفظ حرمت ها است تا در کنار این مدل های زندگی قادر به تحقق اهداف و توسعه و پیشرفت باشیم و اگر در این میان حرمت و ارزش های فردی حفظ نشود آرامش از بین خواهد رفت و با چالش های زیادی روبرو خواهیم شد.

 

تهمت، توهین، شایعه پراکنی و تخریب شخصیت افراد به بهانه های مختلف همدلی و همراهی با همدیگر را از بین می برد و این موضوع آسیب جدی برای هر جامعه و مملکتی خواهد بود.

 

تفرق، نتیجه بی توجهی به حد و حرمت ها خواهد بود از این رو باید برنامه ریزی جدی در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای ترویج فرهنگ های ناب اسلامی مثل صبر و گذشت، شناخت و اقعیت و حفظ حرمت ها صورت بگیرد.

 

مساجد و نهادهای فرهنگی فعال در مسجد نیز باید برنامه ریزی کنند تا اینکه بسترهای آموزشی برای این موضوعات با مبانی اسلامی تولید و عرضه شود و دستگاه های فرهنگی و اجتماعی نیز اقدامات متناسب با ماموریت اداری خود انجام دهند که شبکه های مجازی در این حوزه کارگشا است.

 

*بی احترامی به بندگان مایه ناراحتی پیامبر و اهل البیت می شود

 

رئیس حوزه علمیه اصفهان و از مراجع تقلید عالم تشیع، در یکی از درس های اخلاق هفتگی به موضوع حفظ آبرو حرمت افراد اشاره کرد و گفت: هتک حرمت و توهین به افراد مورد نکوهش، مایه عذاب و معضلات اجتماعی است و ناراحتی پیامبر(صلی الله علیه و آل وسلم) و اهل البیت(علیه الاسلام) را به دنبال دارد.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری» ادامه داد: تهمت و توهین و بی احترامی ها زیبنده جامعه اسلامی نیست و به تغییر روش و اصلاح این رفتارهای غلط است تا اینکه ادب و حرمت ها حفظ شود.

 

وی رعایت اخلاق و ادب را زمینه ای برای توسعه وحدت اسلامی بیان کرد و اظهارداشت: جامعه برای تعالی به فضائل نیاز دارد و زشتی و بدی برکت را از بین برده و مایه تفرقه خواهد بود.

 

*حفظ حرمت و اخلاق نیازمند آموزش است

 

یک جامع شناس گفت: حفظ حرمت و احترام به همدیگر نیازمند آموزش و فعالیت های فرهنگی است.

 

«مرتضی پدریان» با اشاره به اینکه مسائل خانوادگی و وراثت در نوع رفتار نقش دارد، خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از فراگیری اخلاقیات در جامعه وابسته به آموزش و فعالیت های فرهنگی و ارتباطی جامعه دارد.

 

وی ادامه داد: نبود حرمت و احترام در یک محیط و منطقه موجب گسترش روش های غلط در بین مردم است تا اینکه این موضوع در تمامی گروه ها و اقشار فرارگیر و رسوخ پیدا می کند و نسل های جوان و نوجوان به آن سمت هدایت خواهند شد.

 

پدریان، با بیان اینکه از نگاه دینی و غیردینی رعایت اخلاق و حرمت ها ضروت است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم در جوامع مختلف اسلامی، غیر اسلامی و بدون دین و ایمان اعتقاد به حفظ حرمت و احترام همدیگر دارند.

 

وی رعایت اخلاق در جامعه و حفظ حرمت ها را نیازمند توجه و رعایت اصول اصول در همه رده های اجرایی کشور بیان کرد و گفت: مسئولان در حفظ حرمت مردم قادر به توسعه این فرهنگ در جامعه خواهند بود.

 

*تعاملات اجتماعی بر پایه رفتارهای پسندیده قرار دارد

 

استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان گفت: تعاملات اجتماعی بر پایه رفتارهای پسندیده قرار دارد که تقویت این مولفه بر اتحاد و همدلی می افزاید.

 

«محسن نصری» با بیان اینکه محبت، همدلی، دوستی و گذشته در بین مردم سرمایه محسوب می شود، خاطرنشان کرد: توسعه روابط اجتماعی و تقویت ارتباطات عمومی به همکاری و تعامل بر مسائل انسانی و گذشت و همدلی نیاز دارد.

 

وی با بیان اینکه حفظ احترام و حمرت هم نوع به رشد و پیشرفت در جامعه کمک می کند، تصریح کرد: بی احترامی و نقض حقوق دیگران آرامش و احترام را از بین می برد.

 

نصری، احساس مسئولیت در جامعه نسبت به هم نوعان را یکی از ضرورت ها دانست و اذعان داشت: بی توجهی به مسائل کلی و مهم جامعه، زمینه سازی برای شکست و بی احترامی ها خواهد بود چرا که در بی توجهی به حفظ وحدت، حرمت و احترام ها رعایت نمی شود.

کد خبر 1004064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha