بومی سازی علوم یعنی از منابع وحی در تولید دانش استفاده کنیم

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بومی‌سازی علوم انسانی یعنی ما از منابع سرشار خود که یکی از آنها وحی و فرمایشات اهل‌بیت(ع) است در تولید دانش استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار اندیشه حبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری» امروز در نشست علوم انسانی بومی ظرفیت تولید علم جهانی بایدها و نبایدها که با همکاری مدارس علمیه خواهران استان تهران به صورت مجازی برگزار شد، گفت: شهید فخری‌زاده و تهرانی مقدم با بومی‌سازی علم هسته‌ای و موشکی به ما ثابت کردند که در حوزه‌های علوم انسانی هم ما می‌توانیم به تولید علم بپردازیم.

وی افزود: ما مدعی هستیم منبع سرشاری از علم داریم که می‌تواند بشر را هنگام افتادن به مشکلات راه‌ چاره دهد، به عنوان مثال علوم غربی در کرونا فقط به راه‌های مادی توجه دارد اما ما معتقدیم دریای معرفتی که ما داریم می‌تواند به شما راه چاره دهد؛ این اقدامات را باید حوزه‌های علمیه انجام دهد.

حجت‌الاسلام جهانگیری با بیان اینکه  بومی‌سازی علوم انسانی یعنی ما از منابع سرشار خود در تولید دانش استفاده کنیم، عنوان کرد: یکی از این منابع سرشار ما منبع وحی است که بشر به آن دسترسی ندارد، این اقیانوس معرفت که از اهل‌بیت(ع) به ما رسیده می‌تواند بر مشکلات بشر گره‌گشایی کند.

استاد حوزه و دانشگاه درباره بومی سازی بایدها و نبایدهای حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: در دانشگاه‌ها، حوز‌ه‌های علمیه و مراکز آموزشی هرآنچه مطالعه می‌شود باید مشکلات جامعه ما را حل کند، چرا دانشجویان ما مسائل کشورهای دیگر را حل می‌کنند.

وی با بیان اینکه منابع یک جامعه باید مسائل آن جامعه را حل کند، ابراز کرد: در زمینه منبع شک نکنید که حوزه‌های علمیه ما به اقیانوس معرفتی دسترسی دارد؛ وقتی فرمایشات اهل‌بیت(ع)‌ را برای دنیا تبین کنیم به طور قطع در دانشگاه‌های آنها به عنوان معرفت دانشی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام جهانگیری با استناد به روایتی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه اگر مردم حرف‌های ما را می‌دانستند به سو ما می‌آمدند، گفت: باید منابع معرفتی اهل‌بیت(ع) در کرسی‌ دانشگاه‌های بزرگ دنیا به مثابه یک دانش ارائه شود، ما این منبع را چقدر به دنیا معرفی کردیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: خداوند اقیانوس بزرگ وحی را از طریق اهل‌بیت(ع) به ما داده است که اگر خوب به دنیا معرفی کنیم همه به ما روی می‌آورند.

وی با بیان اینکه باید آنچه در دانشگاه حوزه و آموزشگاه مطالعه می‌شود درد جامعه بشری را پاسخگو باشد، عنوان کرد: بومی سازی علوم یعنی آنچه از معارف را که ما می‌خوانیم به دردهای بیرونی جامعه پاسخ دهد، امیرمومنان امام علی(ع)‌ فرمودند علم باید با عمل گره بخورد، یعنی باید دانش به نیازهای جامعه پاسخگو بوده و گره‌گشای مشکلات مردم باشد.

حجت‌الاسلام جهانگیری با بیان اینکه باید پژوهش‌‌های حوزه‌های علمیه در قالب پازل علمی یکدیگر را تکمیل کنند، گفت: پژوهش و تحقیقات باید ما را به سوی توسعه ببرد، ما برای دنیا حرف داریم اگر علامه طباطبایی باشیم، ما در حوزه‌های علمیه نباید دنبال مدرک باشیم بلکه باید دنبال درک باشیم.

وی ادامه داد: ما باید در مقیاس جهانی اندیشه کنیم اما از اقیانوس خود تولید کنیم، متاسفانه امروز ما واردکننده علم شدیم، در حالی که دشمنان علوم مورد نیاز ما را به ما نخواهند داد. امروز علم آموزی و بومی‌سازی علم یک جهاد است. دشمنان علوم خود را ما نخواهند داد. علوم انسانی بومی در مقیاس جهانی صحبت کنیم.

کد خبر 1004396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha