هیچ خاکریزی برای دفاع در فضای مجازی نیست/ لزوم استفاده از فناوری نوین برای جذب افراد به مسجد

دادستان کرمان گفت: شاید فاصله گرفتن بخشی از جامعه از هنجارها، باورها و اعتقادات دینی به خاطر این است به فراخور نیاز نسل جدید که نسل فضای مجازی و نسل تلفن هوشمند است؛ نتوانستیم این نسل را به سمت مسجد بیاوریم.

دادخدا سالاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان با تاکید بر اهمیت همکاری دو جانبه با کانون های فرهنگی هنری مساجد؛ این همکاری را از حیث تاثیر بر کاهش آسیب های اجتماعی و کاستن از آمار ورودی به زندان ها مهم خواند.

 

 

 

دادستان عمومی و انقلاب کرمان با اشاره به اینکه وضعیت کنونی زندان ها و محاکم و .. قابل قبول برای نظام و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، افزود: متاسفانه در ماه 180 پرونده به بازپرس و 200 مورد به دادیار ارجاع می دهیم و این ناشی از آن است که شاید تولید جرم در جامعه زیاد شده و متاسفانه میزان باورها، اعتقادات مردم و پایبندی به هنجارها هم به همان تناسب پایین آمده است.

 

 

 

وی ادامه داد: به طور مثال می بینید پدری روحانی، رزمنده، جانباز، سرباز و .. است اما فرزند او در سن 15 تا 16 سالگی  به سمت جرائمی می رود که قبلاً مثلاً فردی 35  یا 40 ساله آن را انجام می داد که پایین آمدن سن ارتکاب جرائم یک زنگ خطر برای ما است.

 

 

 

سالاری اظهار کرد: به طور مثال در مصرف مواد مخدر هم که قبلاً در سنین بالا  و یا میان دانشجویان و سال آخری های دبیرستان بود، اما الان در دوران راهنمایی و گاهاً در دوران دبستان وارد شده و دسترسی به مواد مخدر متاسفانه قبلاً اگر 3 ساعت بود الان تقریباً به 3 دقیقه و حتی کمتر رسیده لذا می طلبد که در بخش مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی همه دست در دست هم دهیم.

 

 

وی با ابراز تاسف از اینکه فضای مجازی دسترسی به ارتکاب جرم را تسهیل کرده، خاطر نشان کرد: تلفن های هوشمند ارتکاب جرم را خیلی ساده کرده و قبلا" اگر ارتکاب جرم در فضای فیزیکی بود اما الان در فضای مجازی است و اگر قبلاً 3 تا 4 روز برای ارتکاب جرم برنامه ریزی می شد الان خیلی نیاز نیست و در عرض یک ساعت هم می توانند برنامه ریزی کنند.

 

 

 

دادستان کرمان با اشاره به اینکه جرائم پیچیده شده و به همان تناسب هم کشف آن ها سخت می شود، گفت: قبلاً روابط نامشروع و مسائل ناهنجاری اجتماعی کف جامعه و ارتکاب آن هم سخت بود اما الان ساده شده و همچنین تهیه مشروبات الکی نیز خیلی ساده شده لذا فناوری تلفن هوشمند و فضای مجازی به کمک این جرائم آمده بنابراین ما خوب نتوانستیم از این فضا استفاده کنیم.

 

 


وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره شبیخون فرهنگی بیان کرد: شبیخون فرهنگی را مقام معظم رهبری ۲۵ سال پیش مطرح کردند و دولتمردان خیلی اعتقادی به این موضوع نداشتند و یا درگیر این موضوع بودند بنابراین خیلی به این موضوع پرداخته نشد و بعد دوباره مقام معظم رهبری در خصوص  فضای مجازی صحبتی فرمودند که «این خطر بسیار بزرگی است» اما کسی توجه نکرد و  متاسفانه مرزهای ما عقب رفته و دشمن هم جلو آمد.

 

 


سالاری با بیان اینکه فضای مجازی رها شده است و چیزی به عنوان سپر، عامل بازدارنده و خاکریز در آن نداریم، افزود: در همه جای دنیا زمانی که جنگ شروع می شود، خاکریزی وجود دارد و نیروی اول مبارزه کننده و پشتیبان و ... هست اما در فضای مجازی نه ستادی برای پشتیبانی و نه خاکریز اولیه و نه خاکریز دوم وجود دارد و تقریباً در اختیار دشمن است.

 

 

 

وی ادامه داد: گرچه ما بخشی کوچکی را استفاده می کنیم اما شما ببینید وقتی یک شبهه مطرح می شود این شبهه باید متناسب با سن افراد  پاسخ داده شود اما متاسفانه می بینیم که این نیست لذا باید فردی در فضای مجازی باشد که شبهات را جواب بدهد.

 

 

 

دادستان عمومی و انقلاب کرمان اظهار کرد: مسجد کارکرد خود را باید با توجه به نسل جدید تصحیح کند و دیگر منبر جوابگو نیست؛ یعنی صرفاً اگر به منبر اکتفا کنیم، جوابگو نیست به لحاظ اینکه کسی پای منبر  می آید که یک زمینه فکری دارد اما باید به سمتی برویم تا کسی که مسجد نمی آید برای آنها فضای مجازی متناسب شکل بگیرد؛ یعنی چیزی که می خواهید القاء کنید، شاید در سخنرانی یک ساعته انتقال دهید اما می توانید و باید برنامه ریزی کنید که این سخنرانی یک ساعته را در یک کلیپ 5 دقیقه ای از کانال مجازی مسجد مطرح کنید.

 


 

وی با بیان اینکه اگر تاکید بر مسجد می کنیم به این دلیل است که سرمنشا همه حرکت های اسلام در طول تاریخ، مسجد بوده است، گفت: مسجد محل تصمیم گیری مسلمین در طول تاریخ و در انقلاب اسلامی است.

 

 

 

سالاری گفت: بنابراین سر منشاً کار مسجد بود و در آنجا تعیین تکلیف می شد که فردا چه اتفاقی بیفتد و یا منبری ها و افرادی انقلابی می آمدند و در محیط مسجد برنامه ریزی انجام می دادند بنابراین مرکزیت مسجد باید حفظ شود.

 

 


وی بیان کرد: شاید یک بخشی از اینکه جامعه ما از هنجارها، باورها و اعتقادات دینی فاصله گرفته است به خاطر این است به فراخور نیاز نسل جدید که الان نسل فضای مجازی و نسل تلفن هوشمند است؛ نتوانستیم این نسل را به سمت مسجد بیاوریم لذا حتماً باید این کارکرد و یا ضعفی که وجود دارد را برطرف کرد البته همه ارکان این مشکل را دارند و این نیست که بگوییم بخشی متوجه مسجد است.

 

 


دادستان کرمان با بیان اینکه شاید متناسب با نیاز جامعه و متناسب با خوراکی که جوان می خواهد، نتوانسته حرکت کند و منجر به ارتکاب جرائم شده و جرائم نیز بازدارنده نیست، افزود: امیدواریم کانون های مساجد به این مهم توجه زیرا الان باید با دیدگاه اینکه دیگر فضای فیزیکی وجود ندارد و با این فرض برنامه ریزی کنیم و چیزی به عنوان فضای فیزیکی و بردن مردم به مسجد مطرح نیست و باید در فضای مجازی اینقدر فرد را آماده کنیم که خود به فضای فیزیکی بیاید؛ یعنی از فضای مجازی آماده کنیم که در فضای فیزیکی مسجد بیاید.

 

 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره اینکه در پرونده ها موردهایی از پیوستن به داعش از طریق فضای مجازی داشتیم؛ گفت: خود این فرد می گفت خیلی سوال داشتم و نتوانستم پاسخی برای آن پیدا کنم اما در فضای مجازی فلانی جواب من را داد؛ بنابراین این قدرت  فضای مجازی را می رساند.

 

 


سالاری با اشاره به اینکه در مقطعی گفتیم فضای مجازی آفت است و اصلاً به سمت آن نرویم و وقتی به سمت آن نرفتیم، دیگران آمدند و جای ما را اشغال کردند؛ گفت: نوع نگاه کانون های مساجد به فضای مجازی یک فرصت است و دغدغه مشترکی داریم و می توان از کانون های مساجد به عنوان مصلحان جامعه در کاهش جرایم کمک گرفت.

 

کد خبر 1004876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha