کسری ۳۱۹ هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰/ بودجه باید متناسب با اقتصاد مقاومتی باشد

فرخی میکال از کسری ۳۱۹ هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توقعات را برآورده نکرده و احتمال اینکه مجددا به دولت برگردد زیاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «رسول فرخی میکال» صبح امروز (شنبه، 29 آذر) در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه لایحه بودجه سال 1400 توقعات را برآورده نکرده و احتمال اینکه مجددا به دولت برگردد زیاد است اظهار داشت: لایحه بودجه سال 1400 یک سند معتبر مالی است.

 

رییس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه فرصت‌های ما در داخل کشور امکاناتی است که در آن وجود دارد عنوان کرد: طبق این سند ملی، کشور باید یکسال از تمام خطرها در بخش اقتصادی تضمین شود از طرفی در حال حاضر بخش عظیمی از مردم کشور به علت افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در سال 99 زیر خط فقر قرار گرفتند.

 

فرخی میکال جنگ اقتصادی دشمن علیه کشورمان را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر اینکه بودجه سال 1400 باید یک بودجه مقاومتی باشد تصریح کرد: انتظارات ما در لایحه بودجه سال 1400 تامین نشد به بیان دیگر کسری عملیاتی ما در این لایحه از 147 هزار میلیارد تومان با یک رشد 117 درصدی به چیزی حدود 319 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس این مقدار کسری بودجه را موضوعی که می‌تواند برای کشور مشکلاتی ایجاد کند اعلام کرد و افزود: برخی از نمایندگان همین موضوع را مطرح کرده‌اند و با این تفاسیر احتمال اینکه لایحه بودجه 1400 مجددا به دولت برگردد زیاد است و زمزمه‌های زیادی در این مورد وجود دارد.

 

وی کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام را انتظاری که نمایندگان مجلس از دولت در لایحه بودجه سال 1400 داشته و دارند، خواند و ابراز داشت: بررسی زوایای بودجه سال 1400 نشان می‌دهد نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه اتکای کشور به درآمدهای بخش  فروش نفت خام حدود 37 درصد هم افزایش یافته است.

 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس از پیش‌بینی فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه‌ای نفت در لایحه بودجه 1400 خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت تحریمی که کشور دارد متاسفانه منابع درآمدی ما در بودجه سال 1400 هم به گونه‌ای طراحی شده که مدیریت آن از دستمان خارج شده است.

 

*50 درصد بودجه ۱۴۰۰ وابسته به فروش نفت خام است

رییس مجمع نمایندگان گیلان با تاکید بر اینکه میزان برداشت از صندوق توسعه ملی در سال آینده هم بیشتر شده و 50 درصد بودجه به نفت خام وابستگی دارد یادآور شد: این موضوع با وضعیت سال آینده ما مغایرت‌های بسیار فراوانی دارد بنابراین این احتمال هست که کلیات لایحه بودجه 1400 به دولت برگردانده شود.

 

فرخی میکال با اشاره به اینکه در صورت رد کلیات لایحه بودجه، دولت فرصت دارد در مدت دو هفته‌ پس از اصلاح مفادی از آن لایحه را به مجلس برگرداند افزود: به عقیده بنده برای جلوگیری از اتلاف وقت مجلس باید در کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه وقت بیشتری اختصاص دهد تا اصلاحات لازم در آن اعمال شود.

 

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس اختصاص اعتبار برای طرح‌ها و پروژه‌هایی که میزان پیشرفت فیزیکی آن‌ها کم است را از جمله اشکالات لایحه بودجه 1400 اعلام کرد و گفت: از مجلس انقلابی انتظار می‌رود بودجه‌ای را در سال آینده تصویب کند که اقتصاد کشور متحول شده و از این وضعیت نابه‌سامان بیرون بیاید.

 

*پل غیر هم‌سطح میدان گیل لاهیجان تا پایان برنامه دولت به بهره‌برداری می رسد

وی از رایزنی خود با وزیر راه و شهرسازی در مورد برخی از پروژه‌های عمرانی مانند پل غیر هم‌سطح میدان گیل لاهیجان هم سخن گفت و اذعان کرد: در حال حاضر و با پیگیری‌هایی که انجام دادم چهار میلیارد برای ارزیابی مسیر اختصاص یافت از طرفی در همین راستا معادل 45 میلیارد تومان نیز طلب پیمانکار پرداخت شد.

 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ضمن ابراز امیدواری از ادامه همکاری‌های دولت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه‌و شهرسازی در مورد اجرای این پروژه اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که با جذب حداکثری منابع و اعتبارات لازم پل غیر هم‌سطح میدان گیل لاهیجان تا پایان برنامه دولت به بهره‌برداری برسد.

 

فرخی میکال در ادامه جاده گردشگری سیاهکل به دیلمان را یکی از جاده‌های گردشگری بی‌نظیر کشور تلقی کرد و بیان داشت: این مسیر متأسفانه با احداث کارخانه سیمان به جاده تبدیل شده و هر ساله تصادفات زیادی در آن اتفاق می‌افتد از طرفی پیگیری‌های زیادی برای رفع مشکلات و ترمیم مسیر دسترسی مذکور در حال انجام است.

 

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با اشاره به اینکه در منطقه دیلمان با توجه به پراکندگی روستاها و وسعت منطقه‌ای دیلمان، پنج مسیر داریم که احتیاج به ترمیم دارد عنوان کرد: قرار است اعتباراتی برای تجهیز و رسیدگی به راه‌های پیرکوه دیلمان اعطا شود از مسئولان ذی‌ربط هم تقاضا داریم تدبیر ویژه‌ای درباره دیلمان داشته باشند.

 

*پیشرفت 20 درصدی در پروژه 27 ساله آستانه اشرفیه

نماینده معین مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس با بیان اینکه 27 سال است که طرح تصفیه فاضلاب آستانه‌اشرفیه در حال اجرا است افزود: تاکنون بالغ بر 9 میلیارد و 400 میلیون تومان برای این طرح در نظر گرفته شده اما پس از گذشت 27 سال این پروژه 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است بنابراین از وزیر نیرو انتظار داریم اعتبار بیشتری برای آن در نظر بگیرد.

 

فرخی میکال از افتتاح و بهره‌برداری خط سوم تصفیه‌خانه فاضلاب لاهیجان تا 22 بهمن امسال خبر داد و تصریح کرد: در طول 27 سال اخیر حدود 50 میلیارد تومان برای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب هزینه شده است و با توجه به پیشرفت 75 درصدی‌اش اگر این تلاش‌ها تداوم داشته باشد امیدواریم تا 2 سال دیگر شاهد بهره‌برداری این پروژه باشیم.

 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه جاده آستانه‌اشرفیه به کیاشهر با وجود انجام برخی اقدامات هنوز هم جزء جاده‌های پر خطر است افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادم 15 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت که با توجه به اعتبار تخصیص داده شده و پیشرفت فیزیکی آن انتظار می‌رود در پایان دولت این پروژه به اتمام برسد.

 

رییس مجمع نمایندگان گیلان وجود کارخانه سیمان و بروز مشکلاتی در منطقه و جاده سیاهکل به دیلمان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: 85 درصد بار وارد به این جاده متعلق به کارخانه سیمان است همچنین این کارخانه باعث آلودگی هوای آن منطقه شده که در این راستا قرار است تمام جاده‌های منتهی به منطقه دیلمان را درخت‌کاری و کمربند سبز در آن ایجاد کنند.

کد خبر 1005176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha