هزینه گزاف کوچ مخاطب از رسانه ملی به شبکه اجتماعی خارجی

ساعاتی پیش از آغاز فینال لیگ قهرمانان آسیا، دنبال کنندگان صفحه مجازی کنفدراسیون فوتبال آسیا به خاطر گزارش زنده عادل فردوسی پور بیش از یک میلیون و نیم افزایش یافته است. حال مشخص نیست چه کسی پاسخگوی کوچ مخاطب ایرانی به شبکه اجتماعی خارجی است!؟

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم: نوروز سال نود و هشت بود که «عادل فردوسی پور» تهیه کننده و مجری برنامه نود، بدون اعلام رسمی و دلیل روشن از ادامه فعالیت در شبکه سه سیما بازماند. او با سابقه بیش از بیست سال اجرای نود، یکی از موفق ترین برنامه های رسانه ملی در دو دهه گذشته را روی آنتن برد.

 

 

همان روزها در گزارشی با عنوان «نگاهی دیگر به نود فردوسی پور» از زوایای مختلف به حذف برنامه نود و ویژگی های شاخص این برنامه پرداختیم و از حسرتی گفتیم که در آینده گریبان مدیران جوان رسانه ملی خواهد شد.

 

 

حالا پس از گذشت نزدیک به دو سال از آن زمان، روز موعود فرارسیده است: فینال لیگ قهرمانان آسیا میان پرسپولیس ایران و اولسان هیوندای کره جنوبی که عصر امروز ساعت پانزده و سی دقیقه به وقت ایران برگزار می شود.

 

 

اما آن چه جذابیت این رقابت را برای علاقه مندان به فوتبال در ایران دو چندان می کند، گزارش زنده عادل فردوسی پور از ورزشگاه الجنوب دوحه است. مخاطبانی که صبرشان برای شنیدن گزارشی دیگر از فردوسی پور لبریز شده است. نشان این علاقه را می توان در افزایش بی سابقه دنبال کنندگان صفحه فارسی اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا دید؛ پلتفرمی که قرار است گزارش فردوسی پور را پخش کند.

 


ماجرا از آن جا آغاز شد که اختلاف میان کنفدراسیون فوتبال آسیا و تلویریون ایران بر سر خرید حق پخش بازی ها، موجب شد گزارشگران شبکه سه از حضور در بازی فینال لیگ آسیا باز بمانند، اما در مقابل کنفدراسیون آسیا از عادل فردوسی پور برای گزارش زنده بازی دعوت کرد. جالب این که احتمال گزارش فردوسی پور، موجب هجوم مخاطبان ایرانی به صفحه اینستاگرام فارسی کنفدراسیون آسیا شد و این صفحه که تا آن زمان حدود دویست هزار دنبال کننده داشت، رشد بی سابقه مخاطب را تجربه کرد. این تازه اول ماجرا بود؛ چرا که با سفر فردوسی پور به قطر و انتشار تصاویر حضور او در ورزشگاه، هجوم طرفداران ایرانی چند برابر شد. تا این لحظه که این گزارش نوشته می شود، این صفحه مجازی صاحب بیش از یک میلیون و هفتصد هزار دنبال کننده شده و با نزدیک تر شدن به زمان بازی، بر این عدد افزوده می شود.

 


شاید در ابتدا به نظر برسد افزایش دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام فارسی کنفدراسیون فوتبال آسیا مساله مهمی نیست اما این مساله وقتی بغرنج می شود که بدانیم این تعداد مخاطب قرار است به جای رسانه ملی، فینال لیگ قهرمانان آسیا را در پلتفرم دیگری تماشا کنند. این میزان ریزش مخاطب شبکه سه سیما آن هم در بازی حساس پرسپولیس، بی سابقه است و از ورود به دورانی تازه خبر می دهد. دوره ای که در آن محبوبیت یک گزارشگر فوتبال می تواند از طریق فضای مجازی بر امکانات گسترده مادی و معنوی یک رسانه همه گیر فائق آید.

 


مدیران جوان شبکه سه سیما حالا بیش از هر زمان دیگری طعم تلخ ریزش مخاطب را می چشند. آن ها که دیروز مانع از حضور فردوسی پور روی آنتن شبکه سه شدند امروز نیازمند فیلتر اینستاگرام و قطع اینترنت اند؛ رخدادی که به نظر نمی رسد به این سادگی ها امکان پذیر باشد. اما مهمتر از آن، این پرسش است که هزینه کوچ حداقل یک میلیون و نیم مخاطبان ایرانی از رسانه ملی به شبکه اجتماعی خارجی برای تماشای یک بازی فوتبال را چه کسی خواهد پرداخت؟

کد خبر 1005282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha