برخورداری از سواد یکی از حقوق اساسی مردم و تکلیف دولت است

حیدری با بیان اینکه برخورداری از سواد یکی از حقوق اساسی مردم و تکلیف دولت است، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین مدیریت شهری مشهد و آموزش و پرورش در زمینه «شهر یادگیرنده»،قرار بود بی ‌سوادی تا سال ۱۴۰۰ در مشهد ریشه ‌کن شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمدرضا حیدری» امروز(۱ دی)  در یکصد و پانزدهمین جلسه علنی شورای شهر با بیان اینکه پرستاری معنا و مفهومی عام دارد که مشمول و دربرگیرنده همه چهره‌های فداکاری می‌شود که از جان و استراحت و شرایط مطلوب زندگی خود برای کمک و پرستاری از دیگران می‌گذرند، گفت: آمارهای جمعیتی و تغییر و تحولات وقایع حیاتی همچون زاد و ولد و فوت و ازدواج و طلاق، از شاخص‌ها و متغیرهای مهم در جهتگیری‌های حوزه برنامه‌ریزی است. حیدری گفت: ثبت این وقایع از وظایف ثبت احول بوده و بررسی روندها میتواند به حوزه‌های برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کمک کند.

 

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در بحث موضوعات مربوط به ثبت احوال، دو شاخص بسیار مهم و تاثیرگذار داریم که دولت و مجلس باید آن‌ها را سیاست‌گذاری‌ آمارهای جمعیتی مدنظر داشته باشند، افزود: یکی از این موضوعات، نرخ زاد و ولد بوده که متاسفانه طی ۵ سال گذشته شاهد روند شتابان کاهش تولدها هستیم.

 

وی افزود: بدون شک متغیرهای اجتماعی و اقتصادی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در این آمارها دارند و برنامه‌ریزان کشور باید توجه جدی داشته باشند که علت های موجبه این کاهش آمار را شناسایی و مطالعات عمیق اجتماعی و تبیینی در سطح ملی انجام دهند تا در نگاه برنامه‌ریزی و جهتگیری‌ها لحاظ شود.

 

حیدری با اشاره به ۵ دیماه، سالروز حادثه تلخ زلزله بم که به‌عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است، اظهارکرد: حوادث غیرمترقبه هشدارهایی هستند که صرفا در ماه‌های اول پس از وقوع مورد توجه قرار می‌گیرد و به مرور زمان فراموش می‌شوند درصورتیکه باید پیوسته مدنظر باشد و از آن عبرت بگیریم.

 

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه مهمترین تهدید وقوع زلزله برای سیستم مدیریت شهری، متوجه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد است که در برابر زلزله مقاوم نیستند و با لرزشی ۴ ریشتری تخریب می‌شوند، افزود: مدیریت شهری مشهد به تنهایی نمی‌تواند نسبت به نوسازی و بهسازی ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده خود اقدام کند؛ مقاوم‌سازی این محدوده‌ها نیازمند حمایت دولت، وزارت مسکن و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی است تا اعتبارات لازم را تخصیص دهند و حمایت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت شورای پنجم، در کنار کارهای آموزشی و پیشگیری و ایجاد سوله بحران، نسبت به استقرار دفاتر تسهیلگری نیز اقدام کرده که درحال حاضر ۳۰ دفتر فعال بوده تا ساکنان محلات هدف بازآفرینی تشویق به نوسازی و بهسازی کنند.

 

حیدری با اشاره به بسته‌های تشویقی مصوب شورای شهر برای بازآفرینی، گفت: باتوجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود نیازمند ورود دولت و بانک‌ها هستیم تا تسهیلاتی با نرخ ارزان در اختیار متقاضیان قرار گیرد و شاهد نهضت نوسازی در بافت‌های فرسوده و غیرایمن باشیم؛ در غیراینصورت، وضعیت کنونی همچنان استمرار خواهد داشت چراکه قرار بود مساحت بافت‌های فرسوده براساس برنامه چهارم توسعه با مشارکت دولت به صفر برسد.

 

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در بحث سوله‌های بحران هم تلاش‌های خوبی صورت گرفته ولی تا نقطه مطلوب که ۷۰ سوله است، فاصله داریم، افزود: درحال حاضر، ۱۴ سوله بحران در سطح شهر فعال بوده، ۴ سوله درحال ساخت و ۵ پروژه نیز در مرحله برگزاری مناقصه است.

 

حیدری با بیان اینکه برخورداری از سواد یکی از حقوق اساسی مردم و تکلیف دولت است، گفت: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین مدیریت شهری مشهد و آموزش و پرورش در زمینه «شهر یادگیرنده»،قرار بود بی‌سوادی تا سال ۱۴۰۰ در مشهدمقدس ریشه‌کن شود.

 

وی گفت: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر باید میزان تحقق و عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه را پیگیری و گزارش مربوطه را ارائه دهد تا میزان پیشرفت و تحقق روشن شود؛ البته شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های پس از آن حتما تاثیراتی را بر روند پیشرفت این تفاهمنامه داشته است.

کد خبر 1006225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha