عملیات اجرایی حفاظت و پیشگیری از ورود سیل به قنوات و چاههای کشاورزی بافق آغاز شد

رحمتیان گفت: عملیات حفاظتی و پیشگیری از ورود سیل به چاهای و قنوات در معرض خطر با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال در این شهرستان آغاز شد.

علی اکبر رحمتیان در گفت و گو با خبرنگار شبستان در یزد با بیان اینکه خسارات ناشی از سیل، بیشتر موجب ورود سیلاب‌ و رسوبات به داخل قنات‌ها و مسدود شدن آن خواهد شد افزود: عملیات حفاظت از منابع آب کشاورزی شامل: گواربندی ، خاکریز اطراف قنات‌ها و طوقه چینی میله‌های چاه‌می‌شود.

وی تصریح کرد: سیلاب‌های مخرب و فرسایش یکی از تهدیدهای جدی برای قنات‌های مناطق خشک و نیمه خشک است که هنگام جاری شدن سیل یا روان آب‌ها دچار خسارت خواهد شد.

این مسوول از آغاز عملیات اجرایی حفاظت و پیشگیری خسارت سیل احتمالِی یکی از بزرگترین و پر آبترین قنات‌های شهر بافق خبر داد و اظهار کرد: کارحفاظتی قنات «هنیه» به طول ۵۰۰ متر با دبی آب ۲۰ لیتر بر ثانیه در حال اجراست.

وی تعداد مالکین این قنات را ۲۱۰ و تعدادبهره‌برداران آن را ۱۰۵ نفر اعلام  و بیان کرد: ۱۲۰ هکتار از باغ‌ها و مزارع کشاورزی شهر بافق توسط قنات هنیه آبیاری می‌شود.

رحمتیان با بیان اینکه بعد از قنات هنیه، کار حفاظتی بقیه چاه‌های کشاورزی و قنات‌های شهرستان بافق به ترتیب انجام خواهد شد افزود: برای اجرای عملیات حفاظتی و پیشگیرانه ازوقوع سیل به منابع آب زراعی شهرستان، ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گفته مدیر جهادکشاورزی بافق، ۳۵ رشته قنات  و ۲۵ حلقه چاه این شهرستان در معرض خطر احتمالی سیلاب قرار دارند که بر اساس اولویت، کار حفاظتی آن‌ها در مدت یک ماه انجام می‌شود.

بارش‌های هفته گذشته مبلغ ۷۵ میلیارد ریال به راه‌های روستایی، جاده‌های مواصلاتی، قنوات و راه‌های بین مزارع خسارت وارد کرد که پس از جاده‌های مواصلاتی بیشترین خسارت مربوط به بخش کشاورزی بود.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق ، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

کد خبر 1006898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha