اختصاص افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان برای احیاء تالاب انزلی

کفایی با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان اعتبار برای احیاء تالاب انزلی پیشنهاد و در نظر گرفته شد گفت: امیدواریم با کمک نمایندگان مجلس برای استمرار فرآیند احیاء تالاب انزلی یک ردیف بودجه مستقل و سالانه تعیین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «ساسان کفایی» صبح امروز (شنبه 6 دی) در جمع خبرنگاران کمک نمایندگان مجلس برای استمرار فرآیند احیاء تالاب انزلی از طریق یک ردیف بودجه مستقل و سالانه را خواستار شد و اظهار داشت: بدون تحقق این امر نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تمام دستگاه‌های مسئول به وظیفه خود عمل کنند.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه مناطق چهارگانه محیط زیست در استان در 15 نقطه طبقه‌بندی شده‌اند عنوان کرد:‌ یک پارک ملی، پنج منطقه حفاظت شده، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه اثر طبیعی ملی و ۶ منطقه شکار ممنوع از جمله نقاط تحت مدیریت محیط زیست گیلان محسوب می‌شوند.

 

کفایی با تاکید بر اینکه این مناطق 15 گانه حدود 9.15 درصد از خاک استان گیلان را در بر می‌گیرند تصریح کرد: اگر شش منطقه شکار ممنوع را که حدود 10.3 دهم عرصه گیلان را شامل می‌شوند به این عدد اضافه کنیم، چیزی در حدود 13.5 درصد خاک استان تحت نظر محیط‌بانان سخت‌کوش استان قرار دارد.

 

وی مسئولیت طیف وسیعی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای حفاظت از منابع زیستی و تالاب انزلی را مورد توجه قرار داد و افزود: در تیرماه امسال کارگروه ملی تالاب‌های کشور به ریاست معاون اول رییس‌جمهور و دبیری سازمان حفاظت از محیط زیست با قید فوریت برنامه احیاء تالاب انزلی را تصویب کرد.

 

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست گیلان با تاکید بر اینکه در این برنامه هفت ساله، 2 هزار و 588 میلیارد تومان بودجه برای احیاء تالاب انزلی پیشنهاد شده است ابراز داشت: در این برنامه 40 دستگاه نقش فعالی دارند که میراث‌فرهنگی، امور اراضی، شیلات، اداره کل بنادر و دریانوردی و نظایر آن از جمله این سازمان‌ها محسوب می‌شوند.

 

کفایی فعالیت و مسئولیت NGO ها و گروه‌های مردم نهاد در طرح هفت ساله نجات تالاب انزلی را هم متذکر شد و اذعان کرد: از این 2 هزار و 588 میلیارد تومان اعتبار حدود 2 هزار و 100 میلیارد تومان فقط به تصحیح و اصلاح سیستم فاضلاب رشت، صومعه‌سرا و انزلی اختصاص دارد.

 

وی از اهمیت مقوله اتصال زنجیروار در یک اکوسیستم سخن گفت و با تاکید بر اینکه موضوع فاضلاب مقوله‌ای بسیار حیاتی است عنوان کرد: تا وقتی فاضلاب ساماندهی نشده و رسوبات رودخانه‌های ورودی به انزلی کنترل نشوند نمی‌توانیم به آن فرآیندی که در حوزه احیاء تالاب انزلی مدنظر قرار داده شده برسیم.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با تاکید بر اینکه از نظر سازمان محیط زیست تالاب انزلی به اندازه دریاچه ارومیه اولویت دارد تصریح کرد: در گیلان سه تالاب انزلی، امیرکلایه و بوجاق وجود دارد که بین‌المللی هستند از طرفی با توجه به اهمیت تالاب انزلی باید بودجه و اعتبار برای احیاء آن صرف شود که همین اتفاق هم می‌افتد.

 

کفایی نقش آفرینی و همکاری نمایندگان گیلان که در مجلس حضور دارند را برای کمک به احیاء تالاب انزلی لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اگر برای این 2 هزار و 588 میلیارد تومان اعتباری که برای احیاء تالاب در نظر گرفته شده یک ردیف بودجه‌ای مستقل تعیین شود همه دستگاه‌های مسئول هم به فراخور بودجه‌ای که به آنان می‌رسد به وظیفه خود عمل می‌کنند.

کد خبر 1007715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha