تعاون و همدلی بر محوریت کانون های مساجد

کانون های فرهنگی و هنری مامن تعاملات و ارتباطات اجتماعی هستند که تعاون و همدلی بر محوریت این مراکز در جامعه توسعه می یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، تعاون و همدلی دو مولفه نزدیک به هم و کارگشا برای چالش و معضلات اجتماعی است که نقش مهمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیز دارد و آهنگ پیشرفت نواخته می شود.

 

چگونگی ایجاد تعامل و همکاری ها باید تبیین و مشخص شود تا جمعیت های مردمی در گروه های مختلف سنی و تخصصی در تشکل های مختلف و انجام تعاملات سازماندهی شوند.

 

در تعریف تعاون، افرادی برای انجام هدف مشترک بدون دیدگاه و هدف گذاری شخصی  گردهم دیگر جمع می شوند که اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشترکی دارند و این اقدام را در قالب های مختلف مثل تشکیل مراکز مردم نهاد، شرکت های تعاونی و مجامع ساماندهی می کنند.

 

تعاون فراتر از یک عنوان بلکه در قالب حرکت و جریان فرهنگی مورد اهمیت است تا جامعه را برای همبستگی تقویت و از فعالیت های انفرادی و جزیره ای نجات دهد.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد یکی از مراکز دارای این هویت و ظرفیت برای انجام تقویت روحیه و اجرای سیاست های حوزه تعاون و همدلی است چرا که هویت مردمی نهادی و جایگاه مسجدی آن زیرساخت اساسی برای این حوزه است.

 

نماز جماعت یکی از مولفه های اساسی در تقویت این اتفاق مهم اجتماعی خواهد بود و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری نیز که با محوریت کانون های مساجد انجام می شود در تحقق این مهم نقش دارد.

 

*کانون های مساجد، تعاونی برای حل مشکلات محلات

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان گفت: این مراکز فرهنگی و هنری هر کدام تعاونی هایی برای حل مشکلات محله تحت پوشش خود هستند.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» با بیان اینکه اشتغال زایی، کمک به ازدواج، آموزش و توانمندسازی پیشگیری از آسیب های اجتماعی، محورومیت زدایی، ایجاد همدلی بین مردم و جلب مشارکت اجتماعی برای پاسخ به نیازهای هر منطقه از جمله اقدامات و نتایج عملکرد کانون های مساجد است، افزود: این فعالیت ها با مشارکت عموم مردم و برای رفع نیازهای اجتماعی است.

 

وی با بیان اینکه در آموزه های دینی بر همکاری و مشارکت با همدیگر تاکید شده، تصریح کرد: همواره این تعاون و همدلی برای رفع مشکلات نیست بلکه برای توسعه و رونق کسب و کار و انجام فعالیت های اجتماعی اثربخش در جامعه نیز در این حوزه قابل توجه است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان ادامه داد: تقویت روحیه تعاون و مشارکت در کانون های مساجد تقویت و این مراکز علاوه بر گره گشایی از نیازهای جامعه و به گسترش و بسط فرهنگ های اصیل زندگی نیز کمک می کنند.

 

*نمایش تعاون و همدلی در رزمایش مساوات مساجد

 

در این روزهای کرونایی، تعاون و همدلی با محوریت مراکز مختلف فرهنگی و اجتماعی از جمله مساجد به خوبی نشان داده شد و تعاونی هایی در کانون های فرهنگی و هنری و سایر مراکز فرهنگی برای کمک به نیازمندان تشکیل شد.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به این حرکت همدلانه مردم گفت: نهادهای فرهنگی فعال در مساجد به عنوان شبکه مویرگی در سطح جامعه و قابل دسترسی برای عموم مردم با ایجاد هم افزایی نقش آفرینی کردند.

 

حجت الاسلام «محمدقطبی» با بیان اینکه بکارگیری ظرفیت نیروی انسانی و منابع مالی برای اجرای این حرکت انسان دوستانه توسط جوانان و اعضای تشکل های مردمی مساجد انجام شد، تصریح کرد: مساجد در عرصه های مختلف مثل این رزمایش نقش مهمی در مدیریت چنین جریاناتی دارند.

 

وی ادامه داد: حرکت های انسان دوستانه و حمایتی در گذشته نیز در مدل های مختلف اجرا می شد اما در یک سال اخیر به دلیل شرایط سخت اقتصادی و بحران کرونا این وضعیت متفاوت شده است.

 

*همبستگی بین کانون های مساجد نیاز به تقویت دارد

 

اگر هر کانون فرهنگی و هنری یک جلوه از تعاونی باشد، این بستر باید برای کیفیت بخشی بیشتر و افزایش کمیت در کار نیز توسعه پیدا کند که ایجاد هماهنگی و همدلی بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد برای این امر مهم لازم است.

 

در مناطق مختلف شهری و روستایی شبکه سازی لازم است و البته تعامل و ایجاد ارتباط بین نهادهای فرهنگی مرتبط از اهمیت خاصی برخورد دار بوده و به نقش آفرینی این مراکز کمک خواهد کرد.

کد خبر 1007755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha