طرح حل اختلافات خانوادگی در مساجد پایلوت خراسان جنوبی اجرا می‌شود

حجت الاسلام وحدانی نیا از اجرای طرح ورود مصلحین و حکمین قرآنی برای حل دعاوی خانوادگی در مساجد پایلوت خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «یدالله وحدانی نیا» امروز (۱۰ دی) در نشست کارگروه استفاده از مصلحین و حکمین قرآنی در حل اختلافات خانوادگی و سایر دعاوی که در دادگستری استان برگزار شد، اظهار کرد: اسلام دین مبتنی بر زندگی مسالمت‌آمیز و صلح و سازش است و در گذشته‌ها حضور ریش‌سفیدان در موضوعات مختلف اختلافات و ایجاد سازش مورد توجه بود اما امروز این فرهنگ رنگ باخته است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به توصیه های مؤکد مقام معظم رهبری و سند تحول قوه قضاییه با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های مردمی و باور به اینکه اگر بخواهیم جامعه مترقی داشته باشیم راهی جز احساس مسئولیت همگانی در حوزه‌های مختلف وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: با هدف کاهش اختلافات در حوزه خانواده که رهبر معظم انقلاب در این خصوص تاکید دارند و سایر دعاوی، باید فرهنگ‌سازی شود که راه حل اختلاف و نزاع‌ها صرفا کشاندن اختلاف به دادگاه و تشکیل پرونده قضایی نیست و می‌توان با ورود افراد معتمد در هر محله، اختلاف را به آشتی منتهی کرد.

 

حجت الاسلام وحدانی نیا با بیان اینکه کسانی که در این حوزه ورود پیدا می‌کنند باید منادی صلح و سازش باشند، تصریح کرد: در طلاق های توافقی متاسفانه ارجاع امر به داوری در قانون حذف شده است اما اختلافات خانوادگی هر محله باید با محوریت مساجد مرتفع شود تا با شناسایی و مشاوره جامعه هدف، تشکیل پرونده‌های قضایی کاهش یابد.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: طرح ورود مصلحین و حکمین قرآنی به دعاوی خانوادگی در چند مسجد به عنوان پایلوت اجرا خواهد شد و سپس طرح در سایر مساجد استان توسعه می یابد.

 

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم بخش قابل توجهی از  دعاوی خانوادگی قبل از تشکیل پروندi در مراجع قضایی با میانجگری‌ها معتمدین و بزرگان مرتفع شود.

 

 

 

کد خبر 1009875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha