پیگیری های قضایی پرونده ترور سردار سلیمانی هم باید در سطحی وسیع انجام شود

باقری کنی با اشاره به اینکه با توجه به ابعاد وسیع ترور سردار قاسم سلیمانی، رسیدگی های حقوقی این اتفاق هم باید در سطحی وسیع صورت بپذیرد، گفت: پیگیری های قضایی پرونده ترور سردار سلیمانی هم باید در سطحی وسیع انجام شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علی باقری کنی، معاون امور بین الملل قوه قضائیه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما ترور سردار قاسم سلیمانی را در قرن معاصر؛ بی نظیر عنوان کرد. ترور سردار شهید قاسم سلیمانی سبب شد که یک ملت متأثر شود و به خشم بیاید و نسبت به فرد ترور شده احساس تکریم کند، در واقع این احساس فقط در یک ملت پدید نیامد بلکه در کشورهای دیگری نظیر عراق هم مشهود بود.


او ادامه داد: سال گذشته در هند در مقطعی کوتاه حدود هزار مراسم تکریم برای سردار سلیمانی به راه افتاد، از این رو می توان ابعاد ترور سردار سلیمانی را وسیع و بی نظیر عنوان کرد.


باقری کنی تصریح کرد: با توجه به ابعاد وسیع ترور سردار قاسم سلیمانی، رسیدگی های حقوقی این اتفاق هم باید در سطحی وسیع صورت بپذیرد، از آنجا که چنین اتفاق و تروری در قرن معاصر بی نظیر است، نمونه ای نداریم، پیگیری های قضایی پرونده ترور سردار سلیمانی هم باید در سطحی وسیع انجام شود. رسیدگی حقوقی این پرونده برای قوه قضائیه یک افتخار محسوب می شود چرا که در این مسیر با تمام قوا و قدرت وارد میدان پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی شد.


او افزود: قوه قضائیه در مسیر پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی باید به گونه ای پیش می رفت که در محاکم دیگر کشورها هم قابلیت دفاع و پیشرفت داشته باشد چرا که این اقدام آمریکا؛ یک ترور دولتی محسوب می شود که در سطح جهانی شکل گرفت.


معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: بر اساس چهارچوب های ترسیم شده برای رسیدگی پرونده ترور سردار سلیمانی که اندکی پس از ترور ایشان توسط حجت الاسلام رئیسی و با حضور نمایندگان دستگاه های ذیربط همچون وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، سپاه، ستاد کل و سایر بخش های قضایی دیده و تعیین شد، قرار شد که یک هیأت قضایی و یک هیأت مستشاری تشکیل شود. بلافاصله هیأت قضایی به ریاست دادستان تهران و سرپرست دادسرای امور بین الملل و بازپرس و قاضی پرونده تشکیل شد، هیأت مستشاری هم در واقع کمک کار این پرونده قرار گرفت که از نمایندگان دستگاه هایی همچون سپاه، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، صدا و سیما و برخی بخش های قوه قضائیه تشکیل می شد.


باقری کنی با بیان این که شرایط رسیدگی ها و قدرت نفوذ قضایی در خارج از کشور تفاوت هایی نسبت به قدرت و توانایی های قضایی داخل کشور دارد افزود: کسانی که متهم به جنایت و دست داشتن در ترور سردار سلیمانی هستند خارج از خاک آمریکا دیگر آرامش نخواهند داشت زیرا ابزارهای حقوقی و قضایی موجود میان ایران و دیگر کشورها حتی در چارچوب های کنوانسیون های نظام بین الملل به دستگاه قضایی ایران امکان می دهد تا آرامش را از متهمان پرونده سلب نماید و آنها را در چنگال محاکم و دستگاه قضایی گرفتار کند.


او گفت: فرد یا دستگاهی از داخل کشور در ترور سردار سلیمانی دخیل نبوده است اما در حال حاضر که در مراحل تکمیل و تدوین کیفرخواست پرونده با محوریت دادستانی تهران هستیم، طبیعی است که افرادی به عنوان متهم مطرح هستند، برای تکمیل فرایند کیفرخواست، دستگاه قضایی نیازمند اطلاعات و مستندات کاملی می باشد زیرا جمهوری اسلامی و به خصوص قوه قضائیه رسیدگی دقیق این پرونده را وظیفه خود می دانند و قصد دارد تا عاملان و آمران این ترور را به سزای خود برساند.


باقری کنی ادامه داد: از آنجا که آمریکا با کمک امکانات سایر کشورها و در عراق اقدام به ترور سردار سلیمانی کرده ما باید اطلاعات و مستندات خود را از عراق و سایر کشورها دریافت و تکمیل نماییم. تا کنون دستگاه قضایی به شش یا هفت کشور مظنون بوده و برای آنها نیابت قضایی ارسال کرده است اما از آنجا که مسئول رسیدگی و برقراری امنیت فرودگاه عراق؛ یک شرکت انگلیسی می باشد، ممکن است این شرکت همکاری خوبی با ما انجام ندهد به این خاطر ما از طریق عراق بدنبال دریافت و تکمیل اطلاعات و مستندات خود هستیم.


او با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص اعلام هشت نفر از نمایندگان پارلمان آلمان مبنی بر حضور پایگاه نظامی آمریکا در آلمان به نام راینشتاین محل تبادل اطلاعات میان مراجع نظامی آمریکا و پهپادهای ترورکننده سردار سلیمانی افزود: از آنجا که صدراعظم آلمان، نمایندگان پارلمان و هیات وزیران از ماجرا ترور سردار سلیمانی خبر داشتند متهم به مشارکت و کمک در تررو سردار سلیمانی محسوب می شوند. بر این اساس دستگاه قضایی ما نیابت قضایی را برای دولت آلمان هم ارسال کرد.


او ادامه داد: در روند پیگیری ها اگر یک کشور در قبال نیابت قضایی که از ایران دریافت کرده اند عکس العمل نشان ندهند چندان هم تاثیری ندارد زیرا جای خالی اطلاعات یک کشور، توسط اطلاعات و مستندات سایر کشورها پُر می شود.


معاون امور بین المللی قوه قضائیه گفت: نیابت های قضایی ارسال شده به دیگر کشورها در قالب حدود 70 صفحه با سوالات ریز و دقیق طراحی شده بدین ترتیب آنها می دانند که قوه قضائیه ایران رسیدگی به این پرونده به هیچ وجه از موضع خود کوتاه نمی آید و کاملا جدی است.


باقری کنی افزود: رسیدگی های قضایی به پرونده ترور سردار سلیمانی بخشی از انتقام سخت محسوب می شود و قوه قضائیه با این نگاه مشغول پیشبرد پرونده است.


او با اشاره به گزارش ارائه شده توسط گزارشگر قتل های خود سرانه شواری حقوق بشر سازمان ملل ادامه داد: طبق این گزارش تقریباً می شود گفت: همه ادعاهای آمریکایی ها در مورد ترور سردار سلیمانی رد شده است زیرا در این گزارش آمده، آمریکایی ها دلایل این جنایت را اینگونه بیان کرده اند که نیروی قدس یک نیروی تروریستی بوده پس سردار سلیمانی هم مسئول مستقیم مبارزه با تروریسم محسوب نمی شود البته این ادعا کاملا مردود است زیرا نیروی قدس یک سازمان تروریستی نیست.

باقری کنی تصریح کرد: آمریکایی ها حتی سردار سلیمانی را خطری قطعی و قریب الوقوع برای آمریکا معرفی کردند و به این علت مجبور به ترور او شده اند البته همه این ادعاها مردود اعلام شده و در نهایت این ترور نقض حقوق بشر اعلام گردیده است.


او از تشکیل کمیته ای مشترک برای بررسی و تحقیق در خصوص جوانب ترور سردار سلیمانی موافقت کرده اند در حال حاضر مشغول رایزنی هایی در مورد انتخاب اعضای این کمیته هستیم پس از انتخاب اعضاء همکاری مشترک و مستمر ایران و عراق برای شناسایی دست اندرکاران این ترور آغاز می شود که ان شاءالله به نتیجه خواهد رسید.


باقری کنی در خصوص مصونیت برخی عاملان ترور سردار سلیمانی گفت: حتی اگر مصونیتی وجود داشته باشد رافع مسئولیت نخواهد بود به این خاطر کسانی که مسئول ترور سردار سلیمانی بوده اند از شخص رئیس جمهور آمریکا، مسئولیت رژیم آمریکا، رئیس سازمان سیا، مشاور امنیت ملی، فرماندهان نظامی در داخل آمریکا و در پایگاه های دخیل در جنایت هرکدام اگر قائل به مصونیت باشند مسئول ترور هستند باید پاسخگوی مسئولیت خود باشند از سوی دیگر دوره ریاست جمهوری ترامپ رو به پایان است و پس از پایان این دوره دیگر مصونیت قضایی نخواهد داشت.


او، ترامپ و اوباما را تروریست معرفی کرد و افزود:به گفته ترامپ، اوباما پدید آورنده داعش معرفی می کند و خود نیز اقدام به ترور سردار سلیمانی می کند پس هر دو تروریست هستند آمریکایی ها هر جا کم می آورند اقدام به ترور می نمایند و یا از تروریست ها حمایت می کنند همزیستی آمریکا با تروریست ها بیانگر آنست که آمریکایی ها خودشان زمینه تروریسم دارند.

کد خبر 1010035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha