همیشه یک چهره روحانی در مسیر مبارزه با طاغوت هدایتگر مردم بوده است

آل هاشم شیخ محمد خیابانی را عالم فقه، اصول‌، هیات و نجوم معرفی کرد و گفت: شیخ شهید خیابانی در صف اول مبارزه و همپای مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» امروز در جلسه کمیته روحانیت ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ شهید محمد خیابانی اظهار داشت: در مسیر مبارزه بی امان با طاغوت همیشه یک چهره روحانی هدایت گر مردم بوده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: خیابانی در هر شرایطی مطابق‌ با نیاز انقلاب‌، روش هایی‌ برای تحقق اهداف ملت‌ مسلمان بکار می گرفت، یک زمان با زبان گویا و ایـراد خـطابه‌ها و نطق های آتشین و گاهی بدوش کشیدن‌ اسلحه و زمانی با اعتراض و استقامت شکست‌ ناپذیر، در مسیر مبارزه با استبداد گام برمیداشت.

امام جمعه تبریز شیخ محمد خیابانی را عالم فقه، اصول‌، هیات و نجوم معرفی کرد و گفت: شیخ شهید خیابانی در صف اول مبارزه و همپای مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بود و از جمله کارهای‌ مهم که در تـبریز انجام داد خـلع محمد علی میرزا از مقام‌ سلطنت بود.

وی گفت: پس از استقرار مشروطه، شیخ محمد خیابانی به‌ نمایندگی از طرف مردم تبریز وارد مجلس شورای‌ ملی شد که در دوره اول و دوم‌ نمایندگان مجلس‌ استعمار روس و انگلیس را قطع‌ کردند.

آل هاشم قرارداد ننگین روس و انگلیس را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این قرارداد ایران به سه منطقه شمال برای روس، جنوب به‌ انگلیس و مرکز بی‌طرف تقسیم می‌شد که نمایندگان مبارز مجلس ملی از جمله شیخ محمد خیابانی آن را لغو کردند و بـخاطر الغـای آن، استعمار با دست محمدعلی میرزا مجلس را به تـوپ بـست تا امور مملکتی راکد بماند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: مردم که‌ سال‌های‌ پرتجربه‌ مبارزه تنباکو و مشروطه را پشت سر گذاشته بودند، بـه ایـن‌ سـادگی‌ از پای ننشستند، و مبارزه را تا فرار محمدعلی‌ میرزا و پناهندگی او به تـزار روس ادامه‌ دادند‌.

وی با بیان اینکه بعد از این حادثه مساله اولتیماتوم مطرح می‌شود، گفت: استعمار انگلیس و روس امتیازهای‌‌ خفت‌باری از ملت ایران طـلب مـیکند اما به محض دریافت خـبر، مـردم به‌ خیابان می‌ریزند، سیصد‌ نفر‌ زن به مجلس میروند و نمایندگان را تهدید میکنند که در صورت تـسلیم‌ هـمانجا‌ بـچه‌های‌ خودشان‌ را می کشند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه شیخ محمد خیابانی فرزند راستین اسلام و تبار سرور آزادگان امام حسین(ع) بود، گفت: نطق های آتشین این عالم مجاهد و مبارز فراموش شدنی نیست و برای احیاء جایگاه علمی، دینی و مبارزاتی این شهید والامقام برگزاری همایش ها بزرگداشت بسیار ارزشمند و ضروری است.

 

کد خبر 1011294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha