مشکلات مسکن فرهنگیان بیرجند گمشده در هیاهوی شهر

در دل شهر بیرجند محلاتی همچون جلیلیان و سایت مسکن فرهنگیان وجود دارد که از حداقل امکانات رفاهی محروم هستند و معضلات و محرومیت این مناطق در هیاهوی شهرنشینی گم شده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ شهریورماه هفته دولت سال گذشته بود که 141 واحد مسکونی شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان در حالی با حضور مسئولان به بهره برداری رسید که ساکنین مسکن فرهنگیان بیرجند در همان مراسم افتتاح از مشکلات عدم امکانات شهری و خاکی بودن و تاریکی معابر، نبود سطل زباله و وجود سگ های ولگرد گلایه داشتند.

 

حالا بعد از گذشت یکسال و نیم همچنان مشکلات شهرک 141 واحدی فرهنگیان بیرجند با 200 خانوار جمعیت و همچنین محله جلیلیان در خیابان صیاد شیرازی بیرجند پابرجاست و اهالی این مناطق از نبود خدمات زیر بنایی و خدمات شهری ناراضی هستند. همین امر موجب شد تا نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با حضور تنی چند از مسئولان برای بازدید و بررسی مشکلات و مسائل مربوطه راهی محله جلیلیان و مسکن فرهنگیان بیرجند شوند.

 

گلایه از نبود خدمات شهری

«ح- خسروی» از اهالی محله جلیلیان درباره مشکلات و مسائل مربوط به این نقطه از شهر در بازدید نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف و تنی چند از مسئولان از این منطقه می گوید: این محله فاقد معبر ورودی و آسفالت است. متاسفانه به دلیل عدم نظارت نخاله های شهری در این محله تخلیه می شود.

 

وی با گلایه از شهرداری به دلیل عدم رسیدگی به مشکلات این محله می افزاید: در حوزه خدمات شهری وضعیت بسیار اسف بار است و ما حتی یک سطل آشغال مناسب در نزدیکی مجتمع نداشته و زیر ساخت تلفن ما هم اصلاً مناسب و مطلوب نیست و اینترنت ضعیف است.

 

برگزاری کلاس آنلاین کنار پنجره!

«مسعودی» نیز یکی از ساکنین مساکن فرهنگیان بیرجند با بیان اینکه در این مجتمع آب شهری نداریم، می گوید: از محله جلیلیان با هزینه خودمان آب لوله‌کشی کردیم که در زمستان‌ها آب در تانکر یخ می‌زند.

 

وی با گلایه از اینترنت ضعیف در این منطقه شهری، ادامه‌داد: در شرایطی که همه کلاس‌ها به واسطه کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود، فرهنگیان بسیار به زیر ساخت مطلوب تلفن همراه نیاز دارند اما متاسفانه ما برای اتصال به اینترنت باید در کنار پنجره کلاس آنلاین برگزار کنیم چون اگر وسط اتاق بیاییم اینترنت قطع می‌شود!

 

ساکنین شهرک 141 واحدی فرهنگیان بیرجند طی ارسال نامه بارها مشکلاتشان را به فرمانداری، استانداری، شهرداری و راه و شهرسازی منعکس کردند ولی هنوز با انبوهی از مسائل رو به رو و سرگردان در بین دستگاه های اجرایی هستند چرا که یکی می‌گوید خدمات‌رسانی وظیفه شهرداری است و دیگری می‌گوید این منطقه تحویل شهرداری نشده است.

 

عذرخواهی فرماندار بیرجند

«علی ناصری» فرماندار بیرجند نیز در این بازدید ضمن گلایه از دستگاه های، می گوید: متأسفانه در دهه ۸۰ که این زمین‌ها برای تعاونی مسکن واگذار شد، فکری برای زیرساخت‌های آن صورت نگرفت. در آن زمان زمینی به معلمان به عنوان شریف‌ترین اقشار جامعه واگذار شد که تأمین خدمات نشده بود!

 

وی ادامه می دهد: در این راستا به عنوان یکی از مسئولین اجرایی شهر وظیفه خودم می‌دانم که از مردم عذرخواهی کنم.

 

فرماندار بیرجند با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات در شرایط فعلی با همکاری شهرداری قابل حل است، می افزاید: مسئله اصلی در مجتمع‌های مسکن فرهنگیان بیرجند مسئله انتقال آب است و تا انتقال آب صورت نگیرد نمی‌توان برای اجرای آسفالت راه برنامه‌ریزی کرد.

 

به گفته وی در حوزه تقویت زیرساخت تلفن همراه دو دکل در بلوار شهید ناصری و ترمینال بیرجند نصب خواهد شد.

 

پس از سالها محله جلیلیان همچنان نیازمند طرح تفکیک

«محمد علی جاوید»، شهردار بیرجند هم با اشاره به علت عدم ورود شهرداری برای ارائه خدمات به محله جلیلیان طی این سالها، می گوید: شهرداری ملزم به ارائه خدمات است اما محله جلیلیان جزو محدوده خدمات شهر نبود یعنی طرح تفکیک و گذربندی نداشت و کاربری این منطقه فضای سبز بوده است به همین دلیل نمی‌شود خدمات شهری ارائه داد و ساخت و ساز و جدول بندی انجام داد.

 

جاوید ادامه می دهد: با ایجاد مسکن توسط تعاونی ارتش در منطقه زعفرانیه طرح گذربندی محله جلیلیان نیز تصویب و اجرا شد و بعد از آن شهرداری می تواند خدمات ارائه دهد. اما مشکل دوم این محله طرح تفکیک برای مالکیت قطعات است که برای صدور پروانه ساختمانی و ارائه خدمات شهری مورد نیاز است لذا باید این طرح مصوب شود تا براساس آن گذربندی و کاربری ها و حق و سهم ها فضاهای خدماتی مشخص شود.

 

شهردار بیرجند با بیان اینکه هزینه آماده سازی معابر را از مالکین این محله دریافت خواهد کرد، می افزاید: پروانه های ساختمانی نیز باید در کمیسیون تعیین تکلیف شود.

 

وی بیان  می کند: نصب چند سطل زباله برای شهرداری هزینه چندانی ندارد ولی باید به این نکته توجه کرد که در صورت نصب سطل زباله در این منطقه برای تخلیه آنها ماشین‌های سیستم مکانیزه جمع آوری زباله خدمات شهری نمی‌توانند از مسیری که آسفالت نیست عبور کنند.

 

شهردار بیرجند می گوید: اگر قرار است که تأمین آب و بحث فاضلاب دو- سه سال طول بکشد، می‌توان به صورت موقت آسفالت راه را انجام داد و بعد راه و شهرسازی آسفالت شکافی کرده و شبکه‌های خود را اجرا کند.

 

«وحید داعی» مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی نیز می گوید: مسکن فرهنگیان بیرجند در محدوده خدمات شهری قرار دارد و در زمان ساخت نیز از سوی شهرداری وقت پروانه ساخت دریافت کرده است.

 

وی اعطای خدمات زیربنایی را وظیفه دستگاه‌های خدمات‌رسان می داند و می افزاید: بر اساس قرارداد ما وظیفه‌ای برای تأمین آب و سایر خدمات زیربنایی به این منطقه را نداشته‌ایم ولی از آنجایی که در سقف ریالی قراردادمان فرصتی برای کمک به مردم ایجاد شد، تصمیم گرفتیم در حوزه آب آن را هزینه کنیم.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی ادامه می دهد: لوله‌های فاضلاب ۷۰ درصد کار شده است.در خصوص لوله‌های آب ۲ بار مناقضه برگزار شده است اما از آنجایی که شرکت‌های تأمین‌کننده لوله‌های آب فعلاً برند مورد تأیید شرکت آب و فاضلاب را توزیع نمی‌کنند، اقدامی انجام نشده است. تصمیم داریم فراخوان دیگری را برگزار کنیم و از برند دیگری برای لوله‌های آب این منطقه استفاده کنیم تا مشکل انتقال آب حل شود.

 

ورود مدعی العموم/برخورد با ترک فعل مسئولان

حجت‌الاسلام «علی نسائی»، دادستان بیرجند نیز در این بازدید با اشاره به وضعیت معابر خاکی و بهداشت سایت مسکن فرهنگیان، می گوید: باید حل مشکلات این مناطق به صورت زمان بندی شده مطرح شود و به عنوان مثال مسئول مربوطه بگویید تا چه زمانی می‌خواهد مشکل آب این منطقه را حل کند.

 

به گفته وی اگر بعد از اعلام زمان بندی، در فرصت مناسب مشکل توسط مسئول مربوطه حل نشد دادستان به عنوان مدعی العموم ورود پیدا می کند و به عنوان ترک فعل وی از او چرایی حل نشدن موضوع را پیگیر می شود.

 

۴۰ سال از مشکلات محله جلیلیان می گذرد/ مردم تا کی صبر کنند؟

«حسین خسروی»، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف نیز در بازدید از مسکن فرهنگیان بیرجند با اشاره به اینکه ساکنین این مناطق گلایه‌هایی را همواره به ما منتقل می‌کنند. می گوید: مردم دو سال است که در این منازل زندگی می‌کنند و مشکلاتشان باید حل شود.

 

وی معتقد است مردم در جامعه با مشکلاتی چون شیوع کرونا و گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و دیگر مسئولان نباید بگذارند سایر مشکلات فشار مضاعفی بر اقشار مختلف جامعه وارد کند.

 

خسروی با اشاره به اینکه ۱۳ سال از واگذاری زمین برای ساخت مسکن فرهنگیان می‌گذرد، این سوال را مطرح می کند که مردم چه چقدر باید برای حل مشکلات خود صبر کنند؟ متأسفانه طبق برخی از گزارش‌ها از مشکلات مردم محله جلیلیان حدود ۴۰ سال می‌گذرد.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس می گوید: در نهایت مقرر شد با مدیریت فرماندار بیرجند و مسئولین امر جلساتی برای حل مشکلات مردم این دو منطقه برگزار و برای رفع این مسائل زمان‌بندی تعیین شود. اگر بعد از زمان بندی برای حل مشکلات با سهل‌انگاری رو به رو شدیم بر اساس دستورالعمل رئیس قوه قضائیه که ترک فعل‌های مسئولین نیز پیگیری می‌شود، توسط نهادهای قضائی اقدام خواهد شد.

 

سخن آخر

محله جلیلیان و مسکن فرهنگیان بیرجند به رغم قرارگیری در محدوده شهر سالهاست از کمترین خدمات شهری محروم هستند و صدای اعتراض اهالی بلند هر چند مسئولان را برای بررسی مشکلات به این مناطق کشاند اما به هر روی مردم این مناطق شهری منتظر تحقق وعده های مسئولان هستند تا زمینه برخورداری مردم این محله از امکانات ابتدایی زندگی شهری فراهم شود.

 

 

کد خبر 1011658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha