منشا تمام رفتار، حرکات، کلام در انسان به اخلاق باز می گردد

حجت الاسلام حسینی مازندرانی گفت: تمام زندگی انسان به اخلاق نیک بستگی دارد. وقتی اخلاق انسان خوب داشته باشد، همه چیز خوب است. منشا تمام رفتار، حرکات، کلام و برخورد انسان به اخلاق برمی گردد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام  «سید رضا حسینی مازندرانی» در جلسه درس اخلاق با حضور طلاب و اساتید حوزه به مناسبت ایام فاطمیه و صبح امروز ۲۳ دی ماه در فضای مجازی برگزار شد، گفت: درباره اخلاق آیات و روایات زیاد داریم. تمام زندگی انسان به اخلاق نیک بستگی دارد. وقتی اخلاق انسان خوب باشد، همه چیز خوب است. منشا تمام رفتار، حرکات، کلام و برخورد انسان به اخلاق برمی گردد.

 

استاد حوزه علمیه افزود: حضرت محمد (ص) در حدیثی می فرمایند: «رأس العقل بعد الإیمان باللَّه الحیاء و حسن الخلق؛ اساس عقل پس از ایمان به خدا، حیا و نیکخوئى است.» 

 

وی با اشاره به اهمیت خلق و رفتار نیک در تاثیرگذاری بر هدایت و راهنمایی جامعه، گفت: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است در قرآن داریم با کلام خوب و رفتار خوب به امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم.

 

حجت الاسلام حسینی مازندرانی با اشاره به نحوه امر به معروف حسنین (ع) گفت: پیرمردی مشغول وضو گرفتن بود، اما طرز صحیح آن را نمی دانست. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که در آن هنگام طفل بودند، وضو گرفتن پیرمرد را دیدند. باید وضوی صحیح را به پیرمرد یاد داد. اما اگر مستقیماً به او گفته شود وضوی تو صحیح نیست، گذشته از اینکه موجب رنجش خاطر او می شود، برای همیشه خاطرۀ تلخی از وضو خواهد داشت. این دو طفل اندیشیدند تا به طور غیر مستقیم به او تذکر دهند. در ابتدا با یکدیگر به بحث پرداختند، و پیرمرد می شنید. یکی گفت:« وضوی من از وضوی تو کامل تر است.» دیگری گفت: « وضوی من از وضوی تو کامل تر است». بعد توافق کردند که در حضور پیرمرد هر دو نفر وضو بگیرند و پیرمرد داوری کند. طبق قرار عمل کردند و هر دو نفر وضوی صحیح و کاملی جلوی چشم پیرمرد گرفتند. پیرمرد تازه متوجه شد که وضوی صحیح چگونه است و گفت: وضوی شما صحیح  و کامل است . من پیرمرد هنوز وضو ساختن را نمی دانم . خیلی متشکرم که مرا آگاه کردید.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به داستان راستان خاطرنشان کرد: مرد شامی به حضرت محمد (ص) توهین و فحاشی کرد، یاران پیامبر (ص) منتظر بودند که حضرت دستور دهند تا وی را تنبیه کنند اما پیامبر اکرم (ص) با مهربانی با وی رفتار کرد و هر آنچه از مایحتاجی که لازم داشت به وی داد. رفتار و کلام پیامبر (ص) را دید آن فرد مسلمان شد و از برخورد خوب و خوش اخلاقی پیامبر (ص) تشکر کرد.

 

وی با اشاره به تاکیدات ائمه اطهار (ع) درخصوص خلق خلقی و رفتار نیک، گفت: احادیث زیادی درباره خوش خلقی داریم از جمله در حدیثی داریم: «حسن الخلق نصف الدین؛ اخلاق خوب نصف دین است» بنابراین اخلاق خوب مودت می آورد و دوستی را محکم می کند.

 

حجت الاسلام  حسینی مازندرانی با بیان اینکه تقدم در سلام از ویژگی های پیامبر اکرم (ص) است، تصریح کرد: هیچ هم نشینی بهتر از اخلاق خوب نیست. 

 

وی با اشاره به ویژگی های اخلاقی حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) بسیار خوش اخلاق است و در روایتی رسول خدا(ص) فرمود: «ابْنَتِی فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِین‏َ؛ دخترم فاطمه سرور زنان جهان است». چرا که اخلاق، رفتار، تقوا و نوع پوشش و حجاب، ولایتمداری ایشان در راستای عمل به دستورات خداوند و دین اسلام بوده است.

 

حجت الاسلام حسینی مازندرانی ادامه داد: حضرت فاطمه (س) مادر حسنین (ع) و مادر ائمه اطهار (ع) بود. حضرت فاطمه (س) دارای چنان مقام و عظمتی است که باید با شناخت آن بتوانیم الگو و سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به ویژگی ها و سجایای اخلاقی حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: بانوان باید حضرت فاطمه زهرا (س) را الگوی خود در عرصه های فردی و اجتماعی قرار دهند.

 

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مجالس و مراسم های روضه ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) خاطرنشان کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی مجالس عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را به نحو احسن برگزار کنیم.

 

حجت الاسلام حسینی مازندرانی با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) اولین بانوی شهیده است، گفت: حضرت فاطمه (س) برای دفاع و حمایت از ولایت به شهادت رسید و ما باید ولایتمداری را از حضرت فاطمه زهرا (س) بیاموزیم.

 

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص کمک مومنانه به افراد کم بضاعت، تصریح کرد: کمک های مومنانه در شرایط سخت اقتصادی حاضر و شیوع ویروس کرونا می تواند باعث همدلی و اتحاد میان مردم شود. مردم باید به هم کمک کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت اقتصادی عبور کنیم. از هموطنان برخوردار تقاضا داریم در این شرایط برای کمک به خانواده های کم بضاعت در صحنه حضور یابند.

 

کد خبر 1014588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha