الگوسازی مهمترین شیوه تربیتی/زنان در فعالیت های اجتماعی مشارکت کنند

علایی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگوی مشارکت اجتماعی و فرهنگی زن مسلمان در جامعه است، گفت: مهمترین شیوه تربیتی شیوه الگوسازی است.

«مرضیه علایی» در حاشیه برگزاری اولین نشست تخصصی بانوان با رویکرد تمدن اسلامی و گام دوم انقلاب در گفت و گو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه مهمترین شیوه تربیتی شیوه الگوسازی است، اظهار کرد: پیامبر اسلام از *خود ۲ یادگار که همان قرآن و عترت است برجای گذاشت و بر توجه به آنها تاکید کرد که هر کدام می تواند بهترین الگو برای زندگی بشریت باشد.



مدرس حوزه علمیه خواهران رشت حضرت زهرا(س) را الگوی مشارکت اجتماعی و فرهنگی زن مسلمان در جامعه دانست و با تاکید بر اینکه معصومین(ع) بهترین مفسران قرآن هستند افزود: اگر ما بخواهیم با عقل ناقص خود چیزی را تحلیل کنیم خودمان را در آستانه هلاکت نشان می‌دهیم پس بهتر است با الگو قرار دادن معصومین(ع) و راه و منش آنان ابعاد یک زندگی اسلامی را بشناسیم و پیاده کنیم.



وی تصریح کرد: کسی می تواند صاحب مقام عصمت باشد که از هرگونه شرک، ظلمات، عالم پلیدی و تعلقات خودش را پاک کرده باشد زیرا تنها چنین انسانی می تواند به آن عالی ترین رتبه برای رسیدن به تقوای الهی دست یابد. چنین انسانی باید صاحب عزت در صفات، جمال و کمال باشد که به سمت تعالی می رود.



علایی اضافه کرد: همچنین باید اسوه حقیقی باشد یعنی در کنار انسان کامل بودن، کسی است که عصمت دارد.



وی با بیان اینکه تا قبل از «رنسانس علمی» حتی پیروان برخی از مذهب ها و مکتب ها نگاهشان نگاه «تفریطی» به زن بود گفت: آنان معتقد بودند که زن باید کاملا در خانه باشد و از همه کارها و مناسبت های اجتماعی زن را محدود می کردند.



علایی ادامه داد: بعدها این نگاه به نگاه «افراطی» تبدیل شد تا جایی که جسم زن به عنوان ابزاری برای سودهای اجتماعی و اقتصادی نگریسته شد و مثل یک کالا برای سرمایه گذاری بود و البته آنها در این نگاه هیچ تفاوتی بین زن و مرد قائل نیستند و می گویند در کنار هم اختیار مطلق و یکسان دارند.

 

سلام به زن نگاه معتدل دارد

وی با ابراز ناراحتی از اینکه در این نوع نگاه افراطی تمام احکام پیامبران الهی زیر پا گذاشته شد، افزود: اسلام از هزارو ۴۰۰ سال پیش نگاه «معتدلی» ایجاد کرد و حضور زن را در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی با حفظ شرایط، آداب، تکالیف، حفظ شئونات و حفظ مسئولیت های مهم در خانه، مطرح کرد.
 

علایی اظهار کرد: پیامبر مکرم اسلام در آیات و روایت مطرح کرد که این برابری زن مثل مرد است اما در چارچوب خودش و با رعایت دستوراتی که اسلام بیان می کند.



*ضرورت معرفت اجتماعی در گام دوم انقلاب

وی در ادامه در راستای گام دوم انقلاب نیز بحث معرفت اجتماعی را از مهمترین چیزهایی دانست که در حضور امام غایب و منجی جامعه باید ایجاد شود و بیان کرد: ائمه معصوم ما در زمان خود به خاطر عدم معرفت اجتماعی مردم زمانشان بسیار مورد ظلم قرار گرفتند و مردم تنهایشان گذاشتند.


*عدم معرفت اجتماعی موجب تداوم غیبت شده است

علایی گفت: مردم درک درست و معرفت اجتماعی نداشتند و به جای آن که بیایند پیامبر و امام زمان خود را حمایت کنند نه تنها باعث غیبت امام زمان شدند بلکه باعث تداوم این غیبت نیز شدند.



وی اظهار کرد: غیبت امام زمان(عج) نیز به‌خاطر عدم معرفت و عدم شناخت درست از حضور در اجتماع و ماموریت های فرهنگی در این زمینه است.



علایی معرفت اجتماعی را به معنی ظهور انسان کامل عنوان کرد و ادامه داد: معرفت اجتماعی موجب از بین رفتن ظلم و ستم ها می شود و به معنای اصلاح امنیت روانی، امنیت دینی، امنیت جسمی است.



*معرفت اجتماعی بستر را برای تمدن عظیم اسلامی فراهم می کند

وی خاطرنشان کرد: معرفت اجتماعی شرایطی برای بسترسازی جامعه و فراگیری «تمدن عظیم اسلامی» در کل جهان، همانگونه که مقام معظم رهبری از آن به عنوان گام دوم انقلاب یاد می کند به وجود می آورد.



علایی اذعان کرد: زنان هم عضوی از این جامعه اسلامی هستند و باید به این رشد برسند که علاوه بر وظیفه مادری و همسری که تربیت انسانی‌شان است، وظیفه خیلی خطیری دارند.



وی با تاکید بر اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) «فدک» را برای خود نمی خواست بلکه فدک شاهرگ اقتصادی اسلام بود، خاطرنشان ساخت: آگاهی دادن های مختلف فرهنگی، سیاسی، رشد ایمانی، رشد جهادی و حتی تشکیلات سیاسی، نظامی، اقتصادی و... باعث می شود که بدانیم و بیاموزیم که خیلی از این نیازمندی‌ها و درآمدها برای رویارویی با دشمن لازم است و ما برای بسترسازی و زمینه سازی تمدن عظیم اسلامی برای عصر ظهور از اینگونه تشکیلات هم می‌خواهیم.

کد خبر 1015370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha