رشد ۳۱ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد انزلی

روزبهان گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی تحقق یافته در منطقه آزاد انزلی با رشد ۳۱ درصدی به ۵۳ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، «محمدولی روزبهان» امروز(پنج‌شنبه، ۲۵ دی) در آیین افتتاح طرح‌های زیرساختی و تولیدی این منطقه که از سوی «حسن روحانی» رییس جمهوری به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی با موقعیت ژئوپلتیک و دو بندر بزرگ انزلی و کاسپین و زیرساخت‌های صنعتی، گردشگری و تجاری؛ نقش محوری در مبادلات تجاری کشورهای اوراسیا و کشورهای حاشیه دریای خزر دارد. 

 

رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تاکید کرد: کریدورهای عبوری از این منطقه همچون کریدور چین–قزاقستان–انزلی و کریدور شمال–جنوب، نقش هاب توسعه هرچه بیشتر صادرات مجدد و تأمین کالاهای اساسی کشور را برای این منطقه به وجود آورده است.

 

وی با اشاره به اینکه این سازمان در سال جهش تولید علیرغم فشار گسترده تحریم‌های ظالمانه، شیوع بیماری کووید ۱۹؛علاوه بر فعالسازی برخی از واحدهای راکد، عملیات اجرایی طرح عظیم شهرک صنعتی شماره ۳ با ظرفیت بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی و با برآورد اشتغالزایی بیش از چهار هزار نفر را نیز آغاز کرده است افزود: با بهره‌برداری از سومین شهرک صنعتی، ظرفیت صنعتی منطقه آزاد انزلی دو برابر می‌شود.

 

روزبهان حجم صادرات و صادرات مجدد این منطقه در نه ماهه نخست سال جاری را حدود ۱۵۰ میلیون دلار و با افزایش هفت درصدی نسبت به عملکرد سال گذشته اعلام کرد و گفت: در همین مدت میزان سرمایه گذاری داخلی محقق شده با رشد ۶۸ درصدی از مرز ۱۶ هزار میلیارد ریال گذشته و سرمایه گذاری خارجی تحقق یافته نیز با رشد ۳۱درصدی به ۵۳ میلیون دلار رسیده است.

 

وی تصریح کرد: ۱۸ طرح سرمایه گذاری افتتاح شده با ظرفیت بخش خصوصی و میزان سرمایه ای بیش از هشت هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای ۴۶۸ نفر در بخش‌های بندری، صنعتی، مسکونی و گردشگری با دستور رییس‌جمهوری به بهره برداری رسید.

 



مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره دستور رییس جمهور مبنی بر تکمیل مجتمع بندری کاسپین و اتصال به راه آهن سراسری در جریان بازدید از منطقه آزاد تجاری–صنعتی انزلی به عنوان دو برنامه محوری این منطقه، اضافه کرد: پروژه اصلی برنامه افتتاحیه امروز در راستای تکمیل زیرساختهای بنادر منطقه مربوط به بهره برداری از پست اسکله شماره ۱۳ مجتمع بندری کاسپین و امکانات پسکرانه مشتمل انبارهای سرپوشیده و روباز، به مساحت ۱۵ هزار مترمربع، مخزن روغن هفت هزار تنی اختصاص یافته است.

 

وی افزود: با بهره برداری از این اسکله، تعداد اسکله‌های فعال مجتمع بندری کاسپین به چهار پست افزایش یافته و این درحالی است که هم اکنون ساخت سه پست اسکله دیگر نیز در دست اقدام است.

 

روزبهان با اشاره به افتتاح مخازن روغن ۶ هزار تنی در مجتمع بندری انزلی خاطرنشان کرد: علاوه بر این از ۱۰ واحد تولیدی در حوزه صنایع الکترونیک، نساجی، پوشاک، کاغذ، پلاستیک و غیره نیز در مدار تولید قرار گرفتند و سه مجتمع مسکونی و اقامتی با ظرفیت ۲۸۵ واحد به همراه فاز اول یک مجتمع تجاری–خدماتی به بهره‌برداری  رسید.

 

گفتنی است در این مراسم  استاندار گیلان و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان حضور داشتند.

کد خبر 1015515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha