مهمترین راه مقابله با آلودگی هوا توسعه حمل و نقل پاک است

حیدری گفت:آلودگی هوا، یکی از معضلات جدی این روزهای کلانشهرهای کشور و مشهد است که در این راستا علاوه بر برخورد با حدود ۵۷۰۰ خودرو آلاینده در شهر توسط گشت‌های متعدد، ۴۳۰۰ دستگاه اتوبوس درونشهری و ماشین‌آلات پسماند نیز مورد معاینه فنی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمد رضا حیدری» امروز(۲۹ دی) در یکصد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد با اشاره به ۲۹ دی‌ماه، روز ملی هوای پاک، گفت: آلودگی هوا، یکی از معضلات جدی این روزهای کلانشهرهای کشور و مشهدمقدس است و در روزهای اخیر هم شاهد افزایش حجم آلاینده‌ها بخاطر شرایط ناشی از وارونگی هوا هستیم؛ به نحوی که شاخص آلودگی هوا وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد.

 

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در بحث آلودگی هوای مشهد ۵ آلاینده مطرح است، افزود: از مجموع این آلاینده‌ها، سهم منابع متحرک ۱۵۷ هزار تن و سهم منابع ساکن نیز ۸۸ هزار تن است؛ برهمین اساس، خودروها با نسبت ۶۴ درصد سهم چشمگیری در بحث آلودگی هوای مشهد دارند.

 

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد اقدامات مدیریتی را از حیث نظارتی و کنترل آلودگی هوا انجام داده است، گفت: برهمین اساس، علاوه بر برخورد با حدود ۵۷۰۰ خودرو آلاینده در سطح شهر توسط گشت‌های متعدد، ۴۳۰۰ دستگاه اتوبوس درونشهری و ماشین‌آلات پسماند نیز مورد معاینه فنی قرار گرفته‌اند.

 

حیدری به مقایسه وضعیت هوای ۳۰۳ روز گذشته مشهد در سال ۹۹ با مدت مشابه سال گذشته پرداخت و گفت: وضعیت شهر مشهد در این بازه زمانی تغییر آنچنانی نکرده است؛ در ۳۰۳ روز ابتدایی سال ۹۸، ۲۵۸ روزهای پاک و سالم داشتیم که این عدد امسال ۲۵۱ روز بوده است؛ تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس هم در سال ۹۸، همان مدت مشابه اشاره شده، ۴۳ روز بوده که امروز با افزایش ۸ روزه، به ۵۱ روز افزایش پیدا کرده است.

 

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه یکی از دلایل این آلودگی هوا، پدیده وارونگی و کاهش بارندگی‌ها بوده که شرایط ناپایداری را ایجاد کرده است، افزود: مهمترین راه مقابله با آلودگی هوا، توسعه حمل‌ونقل پاک و فراهم کردن شرایط مناسب برای استفاده شهروندان از امکانات و زیرساخت‌های این حوزه است.

 

وی با اشاره به اصلاحات هندسی و اقدامات دیگری که برای حل گره‌های ترافیکی طی ۳ سال گذشته انجام شده و موجب تسهیل تردد و ترافیک در سطح شهر شده است، خاطرنشان کرد: علیرغم این اقدامات، همچنان با مساله ترافیک و آلاینده‌ها از سوی عوامل متحرک شاهد هستیم که امیدواریم با همراهی مردم و کمک دستگاه‌های ذی‌ربط و مصوبات مجلس شورای اسلامی و سازمان حفاظت از محیط زیست و نقش‌آفرینی شهرداری گام اثرگذاری برداشت.

 

حیدری در ادامه صحبت‌های خود به شرایط مشهد از حیث شیوع ویروس کرونا پرداخت و اظهارکرد: خوشبختانه براساس آمار، میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس تک‌رقمی شده و در سطح کشور نیز وضعیت مناسبی داریم.

 

رئیس شورای شهر مشهد گفت: شرایط مناسب امروز نباید از دید عموم به منزله شرایط عادی و بازگشت به شرایط قبل از کرونا تلقی شود بلکه تهدیدی بالقوه همچنان وجود دارد و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و تجمعات و دورهمی‌ها ادامه یابد، در اواخر بهمن شاهد موج چهارم کرونا خواهیم بود؛ موجی که به مراتب سنگین‌تر از موج‌های قبل است.

 

وی اظهارکرد: با توجه به ورود ویروس جهش‌یافته و انگلیسی کرونا به کشور، از همه شهروندان فهیم مشهد و مدیریت شهری تقاضا داریم که به هیچ وجه شرایط را تثبیت شده تلقی نکنند و همچنان مراقبت‌های بهداشتی را مدنظر داشته باشند.

 

حیدری به موضوع طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اختصاص داد و گفت: عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در هر موضوعی، بسته به مقیاس و گستره اثرگذاری آن، کار را پیچیده و حساس می‌کند؛ تصمیم‌گیری برای طرح اطراف حرم مطهر رضوی نیز صرفا به ساکنین و سرمایه‌گذاران این بافت محدود نمی‌شود چرا که اثرگذاری آن فراتر از شهر مشهد و حتی سطح ملی بوده و موضوعی در تراز جهان اسلام است.

 

رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: گستره فراگیر اثرگذاری تصمیم‌گیری‌ها برای این محدوده سبب شده تا شرایط را بسیار حساس و پیچیده کند و لذا در مراحل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری باید در سطح مدیریتی استان، اجماع شکل گیرد.

 

وی گفت: طرحی که از حیث نظری و اجرایی و ساختاری برخوردار از اجماع مدیریتی بوده، سالانه ۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ حال طرحی که به لحاظ ادبیات موضوع و نظریه‌ها فاقد اجماع مفهومی است، بی‌شک با مشکلات جدی در مسیر خود مواجه خواهد شد.

 

حیدری با تاکید بر اینکه شورای شهر مشهد هیچ منفعت و دغدغه‌ای جز تحقق‌پذیری طرح در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نداشته و ندارد، گفت: طرح باید به سمتی برود که تحقق‌پذیری حداکثری و حداقل آسیب‌وچالش را داشته باشد.

 

رئیس شو.رای شهر مشهد با بیان اینکه در بحث بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بحث شخصی نداریم، اظهارکرد: این محدوده، متعلق به ارادتمندان امام‌رضا(ع) و موضوع عام جهان اسلام است؛ همه باید تلاش کنیم تا طرحی با کمترین مشکل و سریعترین زمان ممکن اجرایی شود و همه در این جهت همراهی و مشارکت کنند.

 

وی رویه کنونی تعریف شده برای تهیه طرح‌ تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی را مغایر با حکمرانی خوب دانست و گفت: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های خود را به اشتراک می‌گذراند.

کد خبر 1016808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha