جهش تولید تنها از مسیر جهش صادرات عبور می‌کند

سمیعی نسب با تأکید بر اینکه جهش تولید از مسیر جهش صادرات عبور می کند، مطرح کرد: اگر به جای تحریک تقاضا به تحریک اقتصاد با سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مصطفی سمیعی نسب، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه «گفتگوی اقتصادی» اظهار کرد: میانگین رشد اقتصادی صفر درصد طی هشت سال اخیر آن هم در شرایط افزایش هزینه های خانوار و کاهش درآمد سرانه ملی قابل تأمل است.

وی افزود: اقتصاد ایران قبل از مواجهه با شیوع بیماری کرونا هم وضعیت بیمارگونه ای داشت و با ساختارهای معیوب و سیاست گذاری های غلط اقتصادی درگیر بود.

سمیعی نسب بازمهندسی نظام اقتصادی و تغییر رویه در سیاست گذاری های اقتصادی کشور را ضروری برشمرد و گفت: اگر این تغییر رویه رخ ندهد اقتصاد کشورمان دچار چالش و شکنندگی خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با اثرگذاری کرونا بر اقتصاد ایران گفت: با توجه به اینکه بیش از 52 درصد اقتصاد ما مربوط به حوزه خدماتی است بنابراین بیشترین اثرگذاری کرونا هم بر بخش خدمات بوده است.

وی همچنین به اثر کرونا بر رفتار بنگاه های اقتصادی و رفتار دولت نیز اشاره و بیان کرد: دولت پروتکل هایی را ابلاغ کرد که برای صاحبان کسب و کار و بنگاه ها فقط هزینه است اما آیا خود دولت حاضر است که هزینه این پروتکل ها را متقبل شود؟!

سمیعی نسب بخشی از کسری بودجه دولت را ناشی از کرونا خواند و گفت: در کنار کسری بودجه، افزایش هزینه های بهداشتی و نظام سلامت کاهش درآمدهای مالیاتی ناشی از بخشودگی مالیاتها در شرایط کرونایی نیز نظام درآمد و هزینه ای دولت را مختل کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزایش حکمرانی اقتصادی دولتها و تشدید فقر و محرومیت در دنیا را هم از دیگر آثار شیوع کرونا بر اقتصاد کشورهای مختلف برشمرد و گفت: محدودیت مصرف کالا و تغییر رفتار مصرف کنندگان نیز مسئله جدی و نشانه تغییر سبک زندگی است.

وی با تأکید بر اینکه جهش تولید فقط و فقط از مسیر جهش صادرات عبور می کند مطرح کرد: اگر به جای تحریک تقاضا برای افزایش مصرف از مسیر تحریک اقتصاد با سرمایه گذاری بخش خصوصی حرکت کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

سمیعی نسب با انتقاد از نبود یک سامانه آماری مناسب از فعالان اقتصادی گفت: اگر فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم و هزینه های مبادلاتی را کاهش دهیم بخش خصوصی و کسب و کارها خودشان کارشان را انجام می دهند.

کد خبر 1018972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha