همایش خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی ۱۲ اسفند برگزار می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از برگزاری همایش خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی در ۱۲ اسفند ماه سال جاری خبر داد.

حجت الاسلام «سیدشهاب الدین حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز با اشاره به برگزاری اولین همایش بین المللی گرامیداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی در تبریز با محوریت "وقف و علم الادیان"، اظهار داشت: این همایش از حدود هفت ماه قبل کلید خورده با مشارکت دانشگاه تبریز و دانشکده الهیات این دانشگاه برگزار خواهد شد. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان اینکه مجوز isc نیز برای مقالات دریافت شده است، افزود: فراخوان همایش نیز در چهار محور «اندیشه‌های علمی خواجه‌ رشیدالدین فضل‌الله همدانی، مجموعه تاریخی ربع رشیدی و موقافات خواجه‌ رشیدالدین فضل‌الله همدانی، علم الادیان در عصر خواجه‌ رشیدالدین فضل‌الله همدانی و دستاوردها و چشم انداز پژوهش‌های میراث فرهنگی در رابطه با ربع رشیدی» منتشر شده است. 

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه بنا بود تا سوم آذرماه روند دریافت مقاله به اتمام برسد که با توجه به شرایط کرونایی این امر به تاخیر افتاد، اضافه کرد: در صورت مساعد بودن وضعیت و کسب مجوز از ستاد مقابله با کرونا، این همایش ۱۲ اسفند ماه به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهد شد، در غیر این صورت، همایش را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد. 

وی با بیان این‌که علاوه بر دانشگاه‌های داخلی، دانشگاه‌های خارجی نیز در برگزاری همایش مشارکت دارند و اساتید برتر بین‌المللی نیز مقالاتی ارسال کرده‌اند، اظهار کرد: در روند انجام امور همایش، بازخوانی مجموعه ربع رشیدی، شخصیت خواجه‌ رشیدالدین فضل‌الله همدانی وقفنامه‌ ایشان به عنوان اولین وقفنامه ثبت جهانی شده ایران تاکنون مورد توجه قرار گرفته است. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه همزمان با این همایش، موسوعه موقوفات آذربایجان شرقی نیز در دست تهیه بوده و در قالب بیش از ۱۰ جلد کتاب به عنوان سند عظیم بالادستی تاریخی ارائه خواهد شد، افزود: در این موسوعه، از موقوفه غازان خان گرفته تا ربع رشیدی، مسجد کبود، قایم مقام فراهانی و... ذکر خواهد شد و به عنوان یک سند عظیم تاریخی در راستای نگهداری و حفظ آثار وقفی، در اختیار پژوهشگران و... قرار خواهد گرفت. 

 

کد خبر 1018980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha