خداحافظی با مهره‌های جنجالی/ عربستان و اسرائیل آبستن تغییرات اساسی

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اولویت منطقه ای جوبایدن را کنار گذاشتن بن سلمان و نتانیاهو عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حسن هانی زاده در گفتگو با «رویداد» اظهار کرد: پس از گذشت 6 سال از حمله ظالمانه عربستان به مردم بی دفاع یمن و هزینه 350 میلیارد دلاری عربستان برای این جنگ و کشتار هزاران زن و کودک، امروز عربستان دریافته باید به نحوی از این باتلاق خارج شود.

وی خروج ترامپ از چرخه قدرت و ورود بایدن را موجب دشوار شدن شرایط عربستان دانست و افزود: ترامپ چتری حمایتی بر سر عرب ها بود و او را برای جنگ علیه یمن تشویق می کرد ولی نگاه بایدن نسبت به عربستان و منطقه متفاوت است و پرونده های زیادی از سوی جوبایدن علیه بن سلمان در دست تهیه است.

هانی زاده ادامه داد: سعودی ها به این نتیجه رسیده اند باید به نحوی از این باتلاق خارج شوند و نشانه هایی وجود دارد که عرب ها سعی دارند از طریق قطر و کشورهای ثالث با انصاراله رابطه برقرار نماید و این جنگ را به پایان برساند.

این تحلیلگر غرب آسیا در پاسخ به چرایی فرسایشی شدن جنگ عربستان در یمن گفت: 14 کشور با دریافت مبالغ زیادی پول در ائتلاف شرکت کردند و انگیزه جنگی در میان آن ها وجود نداشت و لذا به تدریج ائتلاف دچار فروپاشی شد.

هانی زاده اضافه کرد: ارتش یمن و انصارالله سیاست جنگ فرسایشی را در پیش گرفتند و لذا طولانی شدن جنگ و رسیدن به مرز 6 سالگی ارتش عربستان را خسته کرده است و به سربازارن عضو ائتلاف فشار آورده و حتی فرماندهان عرب نیز توانایی ادامه جنگ را ندارند.

وی گفت: عربستان و شخص بن سلمان در صدد پایان دادن به جنگ است ولی انصاراله شروطی دارد که قطعا عربستان باید آن را بپذیرد، که از جمله ی آن ها، دریافت غرامت جنگی از عربستان است.

هانی زاده خاطرنشان کرد: امریکا تلاش دارد یکسری پرونده را از جمله تغییرات اساسی را پیکره نظام سعودی ایجاد کنند؛ ولی عهد عربستان رابطه ای تنگاتنگ با جمهوری خواهان برقرار کرد و لذا دموکرات ها درصدد این تغییرات هستند.

این تحلیلگر حوزه غرب آسیا نگاه بایدن را به بن سلمان کاملا منفی دانست و گفت: به نظر می رسد گزینه دموکرات ها برای عربستان، ولیعهد سابق عربستان است که اکنون در حصر خانگی به سر می برد و لذا دوره بن سلمان به پایان رسیده است.

هانی زاده همچنین از نگرانی نتانیاهو از وضعیت کنونی سخت گفت و ادامه داد: ممکن است در آینده او هم از چرخه قدرت خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت جو بایدن تمرکز روی منطقه است و دو مهره ماجراجو و بحران ساز نظیر نتانیاهو و بن سلمان دیگر قابل تحمل برای تیم جو بایدن نیستند و باید از قدرت کناره گیری کنند.

کد خبر 1019441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha