مساجد باید به مرکز ثقل تبادل اندیشه و فعالیت‌های سازنده در دل محلات تبدیل شوند

کیانی با اشاره به نقش مؤثر مساجد در سیاست‌های کلان جامعه و توسعه گفت: باید جریانی پویا، توفنده و متناسب با مقتضیات زمان در دل مساجد شکل بگیرد و به مساجد به عنوان مرکز ثقل تبادل اندیشه و فعالیت‌های سازنده در دل محلات نگاه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «رضا کیانی» امروز (دوشنبه 6 بهمن) در دیدار با مدیر ستاد کانون‌های مساجد خوزستان، با تبریک طلیعه چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی و ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و امام (ره) اظهار کرد: بی‌تردید اگر نگرشی به تحولات ایران داشته باشیم نمی‌توانیم در توسعه و تکامل جامعه از مقوله مهم مسجد چشم‌پوشی کنیم.

 

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان با بیان اینکه مساجد همیشه در شمار کانون‌های تحول‌آفرین، جریان‌ساز و جهش‌آفرین هستند و منابر یکی از رسانه‌های انتقال مفاهیم و جنبش و خیزش مردم بر علیه استعمار و استبداد بوده و افراد زیادی در ایجاد آگاهی‌بخشی به جامعه و شور انقلابی نقش داشتند و نقطه عطفی در تاریخ شدند.

 

وی اضافه کرد: امروز هم بعد از گذشت فراز و فرودها و پیچ‌های مهم تاریخی هنوز نگاه‌ها معطوف به مساجد است و این اماکن را به مثابه یک نهاد ارزشمند اجتماعی می‌دانیم و نقش مساجد قطعا می‌تواند در یک سری از سیاست‌های کلان جامعه و نظام و توسعه مهم و مؤثر باشد.

 

کیانی با اشاره به اینکه در این راستا اعتماد به جامعه از اهمیت مهمی برخوردار است از این رو باید این مقوله را در کالبد جامعه تقویت کنیم ادامه داد: همه ارکان مساجد علی‌رغم هر محدودیت و کمبود و افتان و خیزانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این‌ها یک فرصت ارزشمند است از این رو باید بتوانیم این سرمایه‌های اجتماعی را ساماندهی و مدیریت و بستری فراهم کنیم که تبلور، خلاقیت‌ها و تبادل داشته‌ها به نحو احسن صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه معتقدیم که هم مشارکت فعال و هم رقابت سالم و سازنده می‌تواند جهشی را در فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کند گفت: در ایام سیل و بحران کرونا مساجد وظایف اجتماعی خود را در راستای خدمت به جامعه، توجه به خودمراقبتی و زنده نگه‌داشتن امید در میان مردم ایفا کردند که جای تقدیر دارد.

 

مشاور فرهنگی هنری استاندار خوزستان تصریح کرد: باید نگاه مناسبتی را از مساجد دور و یک جریان پویا، توفنده و متناسب با مقتضیات زمان و بصیرت‌آفرین که مقام معظم رهبری بارها بر آنها تاکید داشتند در دل مساجد شکل بگیرد.

 

وی با اشاره به اینکه ما نباید مساجد را تنها محلی برای برگزاری مراسم، اعیاد و عزاداری در نظر بگیریم خاطر نشان کرد: این‌ها لازم است اما باید به مساجد به عنوان مرکز ثقل تبادل اندیشه و فعالیت‌های سازنده در دل محلات نگاه کنیم.

 

کیانی ابراز کرد: دغدغه‌های متفاوتی در جامعه وجود دارد همچون محیط زیست، بازشناسی هویت فرهنگی، مباحث روحی و روانی و مشاوره‌های روانشناسی، توجه به مهارت‌آموزی و مواردی که بتواند یک اشتغال مولد ایجاد کند، افزایش سرانه مطالعه و ... که نهادهایی همچون مساجد، سازمان‌های مردم‌نهاد، دفاتر تسهیل‌گری اجتماعی، مطبوعات و اهالی رسانه می‌توانند در آنها نقش‌آفرینی کنند و نباید در این مباحث نگاه خود را تنها معطوف به دولت کنیم.

 

وی بر ارتباط میان‌بخشی و تقویت و برقراری ارتباط بین کانون‌های مساجد و سازمان‌ها و اداراتی همچون کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان، ورزش و جوانان، بهزیستی، شهرداری و ... تاکید کرد و افزود: در این ایام کرونا علاوه بر تاکید بر خودمراقبتی نباید این محدودیت‌ها روح مسجدی و معرفت مسجدی را تضعیف کند و در این راستا می‌توانیم از فضای مجازی به خوبی استفاده کنیم.

 

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان با اشاره به بحث روستاها و قومیت‌ها در استان تاکید کرد: خوزستان دارای تنوع و تکثر قومیت‌ها است که باید از این مقوله به عنوان یک فرصت نگاه کنیم؛ تاریخ اقوام، خرده‌ فرهنگ‌ها، بحث روستاها، مشارکت زنان روستایی و ... مباحثی هستند که نیازمند توجه، برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌ای بلندمدت هستند.

 

وی ابراز امیدواری کرد: این توفیق را داشته باشیم که در مسیر عزت ایران و تحقق آرمان‌ها و ارزش‌ها و توجه به نکاتی که مد نظر مقام معظم رهبری است همچون کرسی‌های آزاداندیشی، بصیرت و توجه به مسائل فرهنگی و ... اقدامات مؤثری انجام دهیم.

 

کیانی در پایان یاد آور شد: هر چقدر این دهکده جهانی را به عنوان یک شاخصه معرفی کنیم اما معرفت و فضیلت‌های اخلاقی مورد تاکید قرآن مورد توجه قرار نگیرد و به سنت ائمه (ع) رجوع نکنیم در مسیر توسعه شکننده و شکست خورده خواهیم بود.

 

کد خبر 1019540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha