راه اندازی سامانه ۴۰۳۰ برای دریافت مشاوره تلفنی در زمان بارداری بانوان

قاسمی گفت: خط مشاوره تلفنی برای سوالات توسط وزارت بهداشت در دفتر سلامت مادران باردار تحت عنوان سامانه ۴۰۳۰ راه اندازی شده که پاسخگوی سوالات مخاطبان در هر ساعتی از شبانه روز است.

«مژگان قاسمی» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: خانواده ها زمانی که تصمیم می گیرند باردار شوند لازم است برای دریافت مراقبت و انجام مشاوره به واحد سلامت مراجعه و تشکیل پرونده دهند، در آنجا از وضعیت بارداری های قبلی، سوابق بیماری، داروهای مصرفی، نحوه تغذیه و سبک زندگی بانوی باردار  سوال می شود.

 

مدیر سلامت خانواده مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در مراقبت های بارداری واکسن هایی که تاکنون دریافت شده، بررسی و واکسن های مورد نیاز تجویز می شود افزود: این اقدامات و سایر اقدامات مراقبتی  به این دلیل است تا مطمئن شوند که قبل از بارداری در بهترین وضعیت سلامت جسمانی و روانی خود هستید.

 

وی با اشاره به اینکه لازم است بانوان حداقل یک ماه قبل از بارداری برای پیشگیری از نقص لوله عصبی نوزاد قرص اسید فولیک مصرف کنند ادامه داد: بهتر است قبل از بارداری از سلامت دندان ها اطمینان حاصل شود، بیماری دهان و دندان باعث زایمان زود رس و تولد نوزاد کم وزن می شود، در صورتی که بانوان اضافه وزن یا چاق محسوب می شوند برای کاهش وزن رژیم غذایی مناسب دریافت کنند.

 

قاسمی با بیان اینکه بارداری در سنین بالا احتمال دیابت و فشار خون بارداری، سقط خود به خود و ناهنجاری جنین را افزایش می دهد که تشخیص به موقع و اقدامات درمانی مناسب بروز آن ها را کنترل می کند گفت: مصرف مکمل های غذایی (ویتامین ها). برای دریافت ریز مغذی های مورد نیاز خود و جنین در طول بارداری باید علاوه بر مواد غذایی متنوع، مکمل غذایی مصرف کنید، این مکمل ها شامل قرص اسید فولیک و ویتامین د از ابتدا تا پایان بارداری و آهن و مولتی ویتامین از هفته 16 بارداری تا سه ماه پس از زایمان است.

 

مدیر سلامت خانواده مرکز بهداشت خوزستان با اعلام اینکه از مصرف خود سرانه دارو در بارداری جدا پرهیز شود تصریح کرد: همان گونه که مراقبت های بارداری اهمیت دارد، مراقبت پس از زایمان نیز در بهبود و حفظ سلامتی مادر و نوزاد لازم است که باید با دقت پیگیری شوند.

 

وی با اشاره به اینکه برای دریافت روش های مراقبتی باید به دفاتر و مراکز بهداشت مراجعه کرد افزود: واحدهایی تحت عنوان پایگاه سلامت، مرکز جامع سلامت، مطب و دفتر کار در شهر و خانه بهداشت در روستا وجود دارند که مراقبت های پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان استاندارد و به روز را پس از تشکیل پرونده انجام می دهند.

 

قاسمی در پایان یاد آور شد: در راستای سلامت مادران باردار خط مشاوره تلفنی برای سوالات مادران باردار توسط وزارت بهداشت در دفتر سلامت مادران باردار تحت عنوان سامانه 4030 راه اندازی شده که پاسخگوی سوالات مخاطبان در هر ساعتی از شبانه روز است.

 

کد خبر 1019567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha