تهران با کابل درباره سفر هیات طالبان هماهنگی کرده بود

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که ایران، کابل را در جریان سفر هیات طالبان قرار داده و نظر دولت افغانستان را در این رابطه گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، وزارت خارجه افغانستان امروز سه شنبه در اطلاعیه ای پس از سفر هیات طالبان به تهران و انتشار خبر آن در رسانه های افغانستان اعلام کرد که هدف از هماهنگی تهران و کابل از سفر هیات طالبان به تهران این است که جمهوری اسلامی ایران افزون بر شرح دیدگاه های خود، طالبان را در جریان اجماع منطقه‌ای در خصوص تامین آتش‌بس فوری و دستیابی به توافق جامع قرار دهد.

در این اطلاعیه آمده است که تهران می خواهد طالبان  را در بخش جامع صلح در چارچوب نظام جمهوری و حفظ ارزش‌های قانون اساسی افغانستان، آگاه سازد. ایران همچنان می‌خواهد اطمینان حاصل کند که افغانستانِ پس از جنگ بار دیگر به‌پایگاه امن گروه‌های تروریستی مبدل نخواهد شد و همچون مرکز اتفاق و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باقی خواهد ماند.

وزارت خارجه افغانستان ابراز امیدواری کرده است که طالبان به خواست برحق مردم افغانستان برای قطع خونریزی و تامین صلح پایدار تن دهند و به تقاضای کشورهای منطقه و جهان برای تامین‌آتش‌بس و رسیدن به توافق جامع صلح از طریق گفت و گوهای معنادار و صادقانه، احترام گذارند.

در اطلاعیه آمده است که طالبان باید بدانند که روش کنونی آنها مبنی بر ادامه جنگ و خونریزی مورد انزجار همگانی هم در افغانستان و هم در منطقه و جهان قرار دارد.

در اطلاعیه وزارت خارجه افغانستان افزوده شده است که ما به مشورت‌ها و همکاری های‌مان با کشورهای منطقه و جهان، از جمله جمهوری اسلامی ایران، به‌منظور حفظ و تقویت اجماع منطقه ای و بین‌المللی در حمایت از موقف برحق مردم و دولت افغانستان در رابطه با صلح پایدار مبتنی بر ارزش‌های قانون اساسی و تقویت نظام جمهوری اسلامی، همچنان ادامه خواهیم داد.

کد خبر 1019932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha