کویت باید گذشته خود در همراهی با صدام و ضدیت با ایران را جبران کند

امانی اظهار کرد: شرایط موجود و نگرانی‌هایی که کویت نسبت به اوج گرفتن قدرت سعودی‌ها در منطقه دارد، ایجاب می‌کند تحرکات دیپلماتیکی را انجام دهد تا معایب و خطاهایی که در دوره قبل انجام داد را جبران کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص رایزنی‌های سیاسی و دیپلماتیک عراقچی معاون وزیر امور خارجه در کویت با مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره و تحلیلگر مسائل سیاسی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

مجتبی امانی با اشاره به همسایگان جنوبی ایران و همچنین عراق، گفت: این کشورها هر کدام دارای سیاست‌های مشخصی در طول دوره بعد از انقلاب اسلامی بودند که کویت در زمانی همراه صدام بود و این کاری است که بحرین برای عربستان انجام می‌دهد. بعدها کویت چوب این همکاری را با اشغال کشور خود توسط صدام خورد و مجبور شدند به آمریکایی‌ها پول بدهند تا صدام را از کویت بیرون کند.

وی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و مواضع آن‌ها اشاره و اظهار کرد: عمان همیشه قبل و بعد از پیروزی انقلاب مواضع نسبتا مستقلی اتخاذ می‌کرد. کشورهای کوچکی مانند قطر، بحرین و کویت بعد از تجربه صدام نگرانی دارند که توسط قدرت‌های بزرگ خود مانند سعودی و یا امارت بلعیده شوند و آنچه توسط صدام اتفاق افتاد، توسط این کشورها نیز رخ دهد.

رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره از اتخاذ سیاست مشابه عمان توسط کویت و قطر گفت و بیان کرد: کویتی‌ها و قطری‌ها نگرانی‌هایی نسبت به قدرت گرفتن سعودی‌ها در منطقه دارند و از سوی دیگر علاقه ندارند بین ایران و عربستان تنش باشد تا مجبور شوند موضعی در این خصوص بگیرند.

وی تصریح کرد: شرایط موجود و نگرانی‌هایی که کویت نسبت به اوج گرفتن قدرت سعودی‌ها در منطقه دارد، ایجاب می‌کند تحرکات دیپلماتیکی را انجام دهد تا معایب و خطاهایی که در دوره قبل انجام داد را جبران کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با یادآوری این موضوع که کویت و عربستان یار تمام عیار صدام در جنگ عیله ایران بودند، عنوان کرد: ایران طرح امنیت دسته جمعی کشورهای غرب آسیا بدون دخالت کشورهای بیگانه را مطرح کرده است که در سفر عراقچی به کویت این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است.

امانی به توئیت عراقچی درباره سفر به کویت اشاره و بیان کرد: نوع توئیتی که که معاون وزیر امور خارجه نوشته است نشان می‌دهد تلاش‌هایی در حال انجام است تا تنش بین آمریکا و ایران کاهش پیدا کند و دوباره در دوره بایدن آمریکا به میز مذاکرات بازگردد.

کد خبر 1020625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha