تدارک خبرگزاری شبستان برای چهل و دومین بهار انقلاب

خبرگزاری شبستان به عنوان خبرگزاری تخصصی حوزه دین، فرهنگ و اندیشه با نزدیک شده به چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تولید محتوا در سرویسهای مختلف خبری خود در راستای معرفی بهتر ابعاد و دستاوردهای انقلاب برای مخاطبان را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سال 1357 در حالی آغاز شد که صدای مهیب انفجار خشم مردم که از 19 دی سال 1356 در قم آغاز شده بود از تبریز، یزد، جهرم، کازرون، تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، رفسنجان، همدان، نجف آباد و سایر شهرهای ایران به گوش شاه و آمریکا می رسید. امام خمینی (ره) با آنکه از ایران دور بودند حوادث انقلاب را روز به روز هدایت می کردند. پیام ها و اعلامیه ها و مصاحبه های امام پی درپی از نجف می رسید و بلافاصله به صورت های مختلف اعلامیه و نوار تکثیر می شد و در اختیار مردم قرارمی گرفت. امام، مردم را به سرنگونی رژیم شاه دعوت می کردند و از توطئه هایی که ممکن بود انقلاب را به انحراف بکشاند، آگاه می ساختند.

 

نهضت امام خمینی از آغاز متکی و مبتنی بر نهضت امام حسین (ع) بود. واقعه 15 خرداد سال 1342 در ماه محرم و 2 روز پس از عاشورا واقع شده بود. این بار هم تاسوعا و عاشورای دیگری پس از 15 سال فرا رسیده و ملت آماده بود تا با شعار کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، حماسه عاشورا را بار دیگر در برابر یزید زمان تکرار کند.

 

انقلاب اسلامی ایران 22 بهمن سال 1357 به پیروزی رسید و مردم انقلابی، اداره حکومت کشور را به دست گرفتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران از نظر اوضاع واحوال داخلی عرصه حوادث تاریخی و مهم بی شمار و از نظر مسائل بین المللی کانون توجه سیاستمداران و عموم مردم جهان شد. این انقلاب نهضت مستقلی بود و با تأثیری که بر مستضعفان و مخصوصاً مسلمانان جهان به جا نهاده بود کاخ های مستکبران را به لرزه افکنده بود. از آن سال تاکنون به مناسبت این پیروزی بزرگ ملت ایران بر مستگبران برنامه های متنوع و مختلفی در سراسر ایران اسلامی برگزار می شود تا "دهه فجر" و پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پیام این انقلاب نصب العین تمام کشورهایی قرار گیرد که زیر بار ظلم هستند تا با حرکتی جهادگونه از زیر پرچم ستم و ظلم بیرون بیایند.

 

حال در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبرگزاری شبستان؛ رسانه تخصصی حوزه دین، فرهنگ و اندیشه تولید محتوا در راستای تبیین هرچه بیشتر و عمیق تر ابعاد مختلف انقلاب اسلامی را در سرویس های مختلف خبری خود در دستورکار قرار داده است. سرویس های خبری این رسانه در قالب های متنوعی چون خبر، مصاحبه، گزارش و گفتگوهای تفصیلی با چهره های مطرح در عرصه سیاسی، نظامی، فرهنگی و دینی به معرفی ابعاد انقلاب اسلامی اقدام به تولید محتوا کرده اند که این بسته های خبری از ابتدای هفته جاری (شنبه 11 بهمن) تا پایان ایام الله دهه فجر (چهارشنبه 22 بهمن) روی خروجی این خبرگزاری قرار می گیرد.

 

 در ادامه به صورت مجزا برخی عناوین و مباحثی که در هر گروه خبری خبرگزاری شبستان به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تولید و بر روی این خبرگزاری منتشر خواهد شد، اعلام می شود:

 

سرویس سیاسی:

سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان در راستای تبیین بهتر و عمیق تر ابعاد مختلف انقلاب اسلامی و معرفی دستاوردهای این نهضت دینی و مردمی تهیه بسته های خبری در قالب خبر، مصاحبه و گفتگو با شخصیت های مختلف در حوزه های احزاب، نظامی و دفاعی، نمایندگان مجلس را در دستور کار خود قرار داده است. این سرویس در محتوا های تولیدی خود در گفتگو با شخصیت های مختلف تلاش کرده است تا به سوالاتی چون نتایج حاصله از وقوع انقلاب اسلامی، منجر به شکل‌گیری چه تحولاتی از بُعد سیاسی و تمدنی شد؟، انقلاب اسلامی بعد از گذشت چهار دهه کجا ایستاده است؟، نخ تسبیح پیوند دهنده میان جوان انقلابی دیروز با جوانان این نسل چیست؟ دقایق معنوی گفتمان انقلاب اسلامی ایران چیست؟ چه تأثیری در روند معنویت گرایی در جهان داشته است؟، معنویت گرایی در چارچوبهای گفتمان سیاسی چگونه قابل تعریف است؟، ارتباط معنویت گرایی با مفهوم انقلاب بطور عام و انقلاب اسلامی ایران بطور خاص چگونه تبیین می شود؟ و انقلاب ایران چه تأثیری بر روند معنویت گرایی داشته است؟ پاسخ دهد.

 

همچنین با توجه به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ از سوی مقام معظم رهبری صادر شد؛ بیانیه ای که در آن ایشان با مخاطب قرار دادن جوانان، ضمن بیان پیشینه وقوع انقلاب و دشواری‌های آن، به دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران پرداختند و چشم‌انداز آینده انقلاب را در بخش‌های مختلفی از جمله علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد تبیین کردند؛ سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بررسی دقیق تر این بیانیه را در گفتگو با کارشناسان در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا تلاش کرده به مباحثی چون شناخت ظرفیت‌های انقلاب اسلامی در راستای تحقق مسیر پیش رو به ویژه بر اساس بیانیه گام دوم و منویات مقام معظم رهبری، حفظ دستاوردها و مسیر انقلاب اسلامی در کلام رهبر انقلاب با توجه به جایگاه و اشاره‌ای که ایشان در بیانیه گام دوم به نقش جوانان داشتند بپردازد.

 

همچنین از آنجا که مقام معظم رهبری در بیانات خود از «انقلاب اسلامی»، «نظام اسلامی»، «دولت اسلامی»، «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» به عنوان مراحل و فرآیند پنج‌گانه تحقق اهداف اسلامی نام بردند، سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان تلاش کرده تا با توجه به این مسأله و از سوی دیگر صدور بیانیه گام دوم انقلاب به بررسی این موضوع بپردازد که روی کدام سکو از مراحل انقلاب ایستاده‌ایم.

 

همچنین گفتگو با شخصیت های مختلف برای تبیین بهتر اسامی که از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای ایام الله دهه فجر درنظر گرفته شده نیز در این سرویس دنبال می شود. پوشش نشست های خبری و برنامه هایی که در حوزه های زیرمجموعه سرویس سیاسی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود در دستور کار این سرویس قرار دارد.

 

سرویس مسجد و کانون های مساجد:

گروه مسجد و کانون های مساجد در کنار گزارش فعالیت مساجد و کانون ها برای دهه فجر شامل برنامه های مجازی و حضوری و کمک های مومنانه و ...معرفی مساجد و چهره های مسجدی فعال در پیروزی انقلاب اسلامی و گام اول را در دستور کار خود دارد.

 

همچنین با توجه به اجرای طرح ملی ایران قوی و اتمام آن در 22 بهمن تمرکز بر ابعاد مختلف آن و برنامه هایش و نیز گزارش از روند اجرای آن را نیز در دستور کار خود قرار داده است. گزارش از فعالیت نهادهای مسجدی و عضو کمیته مسجد گرامیداشت دهه فجر نیز مطابق هر سال صورت می گیرد.

 

سرویس جهان اسلام:

پوشش اخبار و بیانیه های جبهه مقاومت درباره پیروزی انقلاب اسلامی، پوشش مراسم جشن انقلاب در کشورهای خارجی و انتشار نظر شخصیتهای سیاسی جهان در رابطه با انقلاب اسلامی ایران از جمله موضوعاتی است که از سوی مترجمان سرویس جهان اسلام خبرگزاری شبستان دنبال می شود.

 

گروه مذهبی (سرویس های "قرآن و معارف"، "اندیشه" و "مهدویت"):

همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همسو با رسالت های خبری ترسیم شده در خبرگزاری شبستان گروه های مذهبی (قرآن و معارف؛ مهدویت و غدیر؛ اندیشه) ضمن تهیه گزارش از دستاوردهای انقلاب در حوزه های  فعالیتی به جریان سازی و تولید محتوا متناسب با این ایام خاص می پردازد. که در ادامه به اختصار به برخی از این مباحث اشاره می شود.
 
 
گفت و گو با کارشناسان و بررسی بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآن و حدیث؛ پوشش رسانه ای فعالیت های کاروان قرآنی انقلاب و انعکاس اخبار برگزاری محافل قرآنی توسط این کاروان قرآنی  بررسی فعالیت حوزه های علمیه  پس از پیروزی انقلاب و برکات انقلاب برای حوزه های علمیه؛ تحلیل و برررسی تاثیر پیروزی انقلاب بر پژوهش‌ها و مطالعات قرآنی، ترجمه های قرآن ؛ تهیه گزارش از موفوفات پس از انقلاب در ایران و فعالیت های که سازمان اوقاف در چهل و دوسال گذشته در این عرصه در راستای احیای موقوفات انجام داده است.
 
 
بررسی دستاوردهای مهدوی نظام به مناسبت 42 سالگی انقلاب در گفت و گو با کارشناسان؛ بررسی برکات و آثار انقلاب اسلامی در توسعه معارف مهدوی در ایران و جهان؛ نقش باور به آموزه مهدویت در الگوی تعامل بین ایران و جنبش‌های مقاومت در جهان اسلام و طرح مباحثی چون رسالت انقلاب اسلامی نسبت به مهدویت، سیاست‌گذاری كلی نظام برای تبلیغ و نشر معارف مهدویت، تعمیق و  ترویج باورهای مهدویت در نسل جوان انقلاب، مواجهه هوشندانه با جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت، الگوگیری از دولت كریمه مهدوی در راستای حل مشكلات كشور،  بررسی رابطه انقلاب اسلامی با مهدویت در اندیشه امام راحل، رابطه انقلاب اسلامی با مهدویت در اندیشه مقام معظم رهبری با اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه در قالب گفت و گو.
 
 
با تاکید بر اینکه وقوع انقلاب اسلامی، بستر تولید و ترویج گفتمان علوم انسانی اسلامی را به وجود آورده است در گروه اندیشه همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تولید و انتشار مباحثی خاص در این خصوص با اندیشمندان و کارشناسان و صاحبنظران خواهیم پرداخت. 
 
 
روند شکل گیري بحث هاي مربوط به اسلامی سازي علوم انسانی در ایران بعد از انقلاب اسلامی، اقدامات نهادهاي متولی عرصۀ علوم انسانی اسلامی بعد از انقلاب اسلامی از دیگر مباحثی است که همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در گروه اندیشه به آن پرداخته می شود.
 
 
مراکز علمی و مؤسسات پژوهشی بسیاري درایران، در قلمرو تولید علوم انسانی اسلامی فعالیت می کنند بررسی دستاوردهای این مراکز علمی و پژوهشی در حوزه تولید علوم انسانی اسلامی در این سال ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر برنامه های گروه اندیشه در دهه فجر است.

 

سرویس استانها:

سرویس استانهای خبرگزاری شبستان تهیه گفتگو با مدیران کانون های مساجد برای تبیین بهتر ابعاد و دستاوردهای انقلاب اسلامی، پوشش برنامه های مناسبتی مساجد ویژه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، انعکاس اخبار کانونی از برنامه های مرتبط با چهل و دومین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی، تهیه اخبار پایگاه های مقاومت بسیج و سپاه با موضوعات مرتبط با ایام الله دهه فجر، درج اخبار فعالیت های متمرکز کانون های مساجد در خصوص گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ا در دستور کار خود قرار داده است.

 

این سرویس همچنین معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی به عنوان الگویی برای انقلاب های برخاسته از مبانی دینی و مردمی و ترویج فرهنگ استکبارستیزی و مقابله با ظلم بین همگان بویژه کودکان و نوجوانان و معرفی جایگاه مساجد به عنوان یکی از محوری ترین نهادها در پیروزی انقلاب در قالب مصاحبه با ائمه جمعه را به عنوان یکی از محورهای اصلی کاری خود از 11 تا 22 بهمن دنبال می کند.

 

سرویس چند رسانه ای:

این سرویس به تولید و انتشار رویدادهای خبری و موضوعات روز کشور در قالب‌های مختلف هنری شامل اینفوگرافیک، پادکست، فیلم و بسته‌های خبری می‌پردازد و با توجه به دستورکار تعریف شده برای آن برای معرفی هرچه بهتر ابعاد انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن تولید اینفوگرافی، کلیپ، عکس نوشت، انتشار نشریه الکترونیکی و پوستر را در دستور کار خود قرار داده است.

 

گروه عکس:

پوشش برنامه های ویژه مرتبط با سالروز ورود امام به میهن همچنین راهپیمایی موتوری و خودرویی و رژه موتورسواران در سالروز پیروزی انقلاب، تهیه گزارش از مساجد شاخص و تاثیرگذار در دوران مبارزات، پوشش جشنواره های فجر در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری و استفاده از تصاویر آرشیوی در روایت مجدد حوادث دوران پیروزی انقلاب در دستور کار سرویس عکس خبرگزاری شبستان در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار دارد.

 

سرویس فرهنگی:

برنامه جاری سرویس فرهنگی در روزهای منتهی به دهه فجر و پس از آن با پوشش رسانه ای جشنواره های فجر اعم از سینما، تئاتر، تجسمی، موسیقی، مد و لباس، شعر گره خورده است. جشنواره هایی که به بهانه سالگرد پیروزی انقلاب، هر ساله از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شوند. این جشنواره ها از آن جا که به بهانه گرامیداشت انقلاب، نام فجر را یدک می کشند، در کنار ارائه ویترینی از تولیدات یکساله فرهنگ و هنر، بخش های ویژه مرتبط با انقلاب اسلامی را دربرمی گیرند که سرویس فرهنگی خبرگزاری شبستان با نگاهی ویژه به آن ها می پردازد. 
 
 
از سوی دیگر جشنوارهای فجر به عنوان مهمترین محل به نمایش درآمدن تولیدات فرهنگی هنری شاخص یک سال گذشته، عملا دستاوردهای فرهنگ و هنر در بستر نظام جمهوری اسلامی را به تصویر می کشند. از این رو معرفی این دستاوردها از منظر کمی و کیفی می تواند نموداری از موفقیت های کشور در عرصه فرهنگ و هنر باشد. اگر چه سرویس فرهنگی، این دستاوردها را بیشتر با تمرکز بر تولیدات مرتبط با موضوع انقلاب، دین و مسجد ارائه می کند. 
 
 
ناگفته پیداست مظاهر فرهنگ و هنر در گردهم آوردن مردم حول ارزش های دینی و ملی و تقویت انسجام در کشور نقشی مهم بازی می کنند. امروز که کشور ببرای عبور از همه گیری کرونا و مشکلات اقتصادی نیازمند انسجام و یکپارچگی است، سرویس فرهنگی به معرفی آثار شاخص فرهنگی هنری می پردازد که در این مسیر گام برداشته اند و ماندگار شده اند. همچنین از این رهگذر به سراغ شاخصه هایی می رویم که تولیدات فرهنگ و هنر را واجد تاثیرگذاری بر هویت و انسجام ملی می کنند. بهره گیری از دیدگاه های رهبری معظم انقلاب در این زمینه از رویکردهای اصلی سرویس فرهنگی است. 
 
 
در کشور ما نهادهای مختلفی در زمینه تولید آثار مرتبط با انقلاب و دستاوردهای آن فعالیت می کنند. دهه فجر فرصت مناسبی برای معرفی آثار تولیدی این نهادهاست تا افق های تازه ای به روی کنشگران این عرصه گشوده شود. 
 
 
 سرویس فرهنگی می کوشد روح حاکم بر صفحه در روزهای دهه فجر هر چه بیشتر متناسب با حال و هوای این ایام باشد.

 

سرویس اجتماعی:

فعالیت های بنیاد شهید، شهرداری تهران، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، وزارت علوم مربوط به ایام الله دهه فجر در سرویس اجتماعی پوشش داده می شود.

 

 

 
 
 
 
 
 
کد خبر 1020709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha