لزوم فرهنگ‌سازی مصرف چای ایرانی/ بازار در سیطره چای خارجی است

تبلیغ چای خارجی، گرایش سرمایه‌گذاران ایرانی به سمت چای خارجی و سیطره چای خارجی بر ۸۰ درصد بازار مصرف کشور از جمله واقعیت‌های تلخی است که با آن مواجهیم و مشخص نیست چه کسی باید به داد محصول داخلی برسد.

 خبرگزاری شبستان _ رشت، مظلومیت چای ایرانی در حوزه برندسازی، تبلیغ گسترده چای خارجی، افزایش واردات، گرایش صرف سرمایه‌گذاران ایرانی به سمت سرمایه‌گذاری چای خارجی، بازرگانی و بسته‌بندی چای خارجی و سیطره آن بر 80 درصد بازار مصرف کشور از جمله واقعیت‌های تلخی است که با آن مواجهیم و ظاهرا حرکت مثبت و قابل توجهی هم برای اصلاح این وضعیت دیده نمی‌شود.

 

«حمیدرضا موثقی» وضعیت چای داخلی را مورد واکاوی قرار داد و با بیان اینکه بخش عظیمی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته‌بندی صنعت چای کشور را بازرگانان چای تشکیل می‌دهند افزود: بنده در دو سال اخیر علاوه بر کارهای مدیریتی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چای داخلی بودم و بهترین چای داخلی را در بازار عرضه کرده‌ام.

 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته‌بندی صنعت چای کشور کیفیت چای داخلی و چای خارجی را مورد مقایسه قرار داد و تصریح کرد: بر اساس تعصبی که ما در کشور داریم و تعصب درستی هم است چای داخلی کیفیت بسیار بهتری نسبت به چای خارجی دارد و می‌تواند با بهترین محصول کلکته رقابت کند.

 

وی با بیان اینکه اگر چای بهاره و ممتاز ایرانی در کل کشور مطرح و عرضه شود به خوبی می‌تواند بازار را مال خود بکند ابراز داشت: متاسفانه به علت وجود یکسری حلقه‌های مفقوده این اتفاق تاکنون در کشور رخ نداده است و موانع آن اگر برطرف شود چای ایرانی در بازار کشور به جایگاه واقعی خود می‌رسد.

 

موثقی برندسازی را از جمله اقداماتی که در حوزه بسته‌بندی چای داخلی هنوز شکل نگرفته و به جایگاه محصول داخلی آسیب زده است خواند و افزود: سایر کشورها بر روی برندسازی چای سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگینی انجام داده‌اند بنابراین بایستی در صنعت چای داخلی ما هم همین اتفاقات رقم بخورد.

 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته‌بندی صنعت چای کشور اظهار داشت: در دو سه ساله اخیر اقبال عمومی به سمت چای ایرانی کشیده شده و مصرف‌کنندگان به محصول داخلی رغبت نشان داده‌اند که اتفاق مبارکی است از طرفی بدون تعارف ذائقه مصرف‌کننده به سمت چای خارجی رفته و 80 درصد مصرف کشور چای خارجی است.

 

موثقی کیفی‌سازی تولید چای در شمال کشور را مؤلفه‌ای بسیار مهم برای ارتقاء جایگاه این صنعت دانست و اذعان کرد: این اتفاق کم و بیش در شمال کشور رقم خورده و به طبع آن کیفیت چای نیز در چند سال اخیر تغییرات مثبتی پیدا کرده است.

 

*تبلیغ گسترده چای خارجی در رسانه داخلی و حتی بیلبوردهای شمال کشور تاسف‌آور است

«مازیار جعفری» نیز با بیان اینکه سطح زیرکشت باغات چای گیلان و مازندران در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است عنوان کرد: توجه خوب دولت به تولید چای، فرآوری، توجه به کیفیت محصول، احیاء باغات چای، هرس به موقع باغات و نمونه‌هایی نظیر این از جمله مواردی است که موجب شد رغبت چایکاران برای ورود به باغات چای افزایش پیدا کند.

 

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور لزوم استمرار حمایت‌های دولت از صنعت چای و چایکاران شمال کشور را با توجه به اینکه فصل جدید زراعی این محصول در پیش است تصریح کرد: باید شرایط به گونه‌ای باشد که تولید باکیفیت و مناسب محصول چای را شاهد باشیم تا با بسترسازی‌های اینچنینی سطح زیرکشت چای همچنان در مسیر بهبود قرار گیرد.

 

جعفری سطح زیرکشت باغات چای شمال گیلان و مازندران در دو سال گذشته را حدود 20 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: در دو سال اخیر با توجه به مواردی که قبلا به آن اشاره کردیم و رویکرد مثبت شکل گرفته از سوی دولت، سطح زیرکشت باغات چای ما در این دو استان به حدود 27 تا 28 هکتار رسیده است.

 

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی شده تا سال 1404 سطح زیرکشت چای در دو استان گیلان و مازندران به 35 هزار هکتار افزایش پیدا کند ابراز داشت: بر طبق این هدفگذاری حدود 10 هزار هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور به باغات چای تبدیل می‌شوند که امیدواریم این هدف به طول کامل تحقق پیدا کند.

 

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور این نهاد را در حقیقت بازوی حمایتی از 55 هزار خانوار چایکار در دو استان گیلان و مازندران دانست و افزود: محورهای کاری ما در اتحادیه روی مباحثی مانند بیمه فراگیر باغات، نرخ خرید تضمینی، توزیع نهاده‌ها، بازایابی، نقش آفرینی در اعمال تعرفه‌های گمرکی و صدور دفترچه‌های چای که از امسال به شکل الکترونیکی درآمده استوار است.

 

وی موضوع تبلیغ گسترده برندهای خارجی چای در بیلبوردهای بزرگ داخل کشورمان را هم مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: متاسفانه در بخش فرهنگی به موضوع فرهنگ‌سازی مصرف چای داخلی توجه نشد زیرا اگر بخواهیم چای داخلی را عرضه کنیم باید در ابتدا حداقل در سازمان‌ها  و ادارات دولتی برای آن فرهنگ‌سازی کنیم.

 

جعفری تبلیغ برندهای صد در صد خارجی چای حتی در رسانه‌ها و بیلبوردهای شهرهای شمال کشور را موضوعی عجیب و نگران کننده خواند و ابراز داشت: این اتفاقات اصلا خوشایند نیست و ما بابت آن متاسفیم زیرا برای حمایت از چای ایرانی ابتدا باید روی فرهنگ مصرف محصول داخلی کار کنیم و در کنار آن از تولیدکنندگان هم حمایت جدی به عمل آوریم.

 

*فروش باغات چای و کمبود انگیزه و رغبت بین کشاورزان چایکار

«نواب واجارگاهی» هم با تاکیر بر اینکه در گذشته برای برداشت چای از کودهای شیمیایی استفاده می‌شد اظهار داشت: کود شیمیایی در طول زمان به باغات چای آسیب می‌رساند به همین علت بنده برای جلوگیری از ادامه این روند و همچنین افزایش تولید برگ سبز چای به سمت استفاده از کود دامی روی آوردم که نتیجه خوبی هم داشت.

 

کشاورز چایکار نمونه کشور با تاکید بر اینکه وی برای 95 درصد از باغات چای خود از کودهای دامی استفاده می‌کند عنوان کرد: بنده هرس کف‌بر باغ چای را انجام دادم زیرا این عمل باعث می‌شود چای جوان‌تر شده و مرغوبیت برگ سبز آن بیشتر شود از طرفی این کار کمک می‌کند تا در طول زمان میزان برداشت برگ سبز چای افزایش پیدا کند.

 

وی از فروش باغات چای و کمبود انگیزه و رغبت بین کشاورزان برای ادامه فعالیت در این عرصه را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: کلاچای زمانی قطب تولید برگ سبز چای کشور بود و هفت کارخانه چایسازی داشت که روزانه بالای 700 تن برگ سبز خریداری می‌کرد اما در حال حاضر این مقدار به کمتر از 200 تن کاهش پیدا کرده است.

 

در حال حاضر سطح زیر کشت چای در کشورمان آن‌طور که اعلام شده حدودا 20 هزار هکتار است اما این میزان در برابر 35 هزار هکتاری که چهاردهه پیش سطح زیر کشت برگ سبز چای بوده، عقبگرد جدی را نشان می‌دهد.

 

از سویی دیگر بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد طی 11 ماه ‌سال 1398 بیش از 75 هزار تن چای خارجی وارد کشور شده است که این میزان در مقایسه با واردات نزدیک به 54 هزار تنی سال 97، رشد 48 درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر 1021085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha