شبکه سازی نیروهای انقلابی از مهرشهر تا مرکز شهر کرج با محوریت مساجد

حجت الاسلام قدس محلاتی گفت: نزدیک به ۵ سال فعالیت شبکه سازی نیروهای مسجدی از ابتدای کرج تا انتهای حصارک و حومه را برعهده گرفتم. شبکه سازی نیروهای تشکیلاتی مسجدی با حضور منظر ابوطالبی، سبزه پرور، انصاری و ... که از بانوان بودند همراه بود.

خبرگزاری شبستان - البرز: انقلاب اسلامی ایران با رویکرد مردمی و جایگاه ویژه مردم با رهبری حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت؛ آنچنان که جریان سازی عمیقی از باورهای ایمانی و الهی را در خود به ظهور نشاند.

 

بخش اصلی هویت مردم استان البرز به سال های شکل گیری انقلاب و دوران مبارزات انقلابی سیاسی نظام اسلامی ایران است که برمبنای آن شاهد حضور مردان و زنانی هستیم که در صف مقدم این تلاش ایستادند.

 

یکی از مبارزان انقلابی اثرگذار در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی در کرج، حجت الاسلام مهدی قدس محلاتی است که سابقه این مبارز انقلابی فرصتی را فراهم کرد تا با ایشان به گفت و گو بنشینیم.

 

 

به عنوان امام مسجد رسول اکرم(ص) و نماینده دفتر آیت الله سیستانی در استان البرز ضمن معرفی خودتان بفرمایید از چه زمانی به عنوان یکی از مبارزان شکل گیری انقلاب وارد عرصه شدید؟

 

بنده مهدی قدس محلاتی هستم و همان طور که از عنوان ام مشخص است اهل محلات هستم. سال ۴۳ وارد حوزه شدم و به عنوان طلبه دینی شروع به تحصیل دین کرد. آن سال ها به دلیل اینکه در محلات مردانی بزرگ دینی حضور داشتند زمینه پذیرش دین برای ما قوی تر بود.

 

حضرت امام خمینی(ره) آن زمان یعنی همان سال های نخستین طلبگی ام در منطقه ییلاقی نزدیک به قم که همان محلات بود ساکن بودند و این فرصتی بود تا بسیاری از حوزویان مانند بنده به سراغ ایشان برویم و از محضر ایشان استفاده کنیم.

 

حضرت امام خمینی(ره) کتاب حاشیه ای برعروه الوثقی را در همان منطقه ییلاقی محلات نوشتند. 

 

ارتباط شما با امام خمینی(ره) صرفا در محلات خلاصه می شد یا خیر؟

 

امام (ره) در همین منزلی داشتند که در یک طرف خانه برادر بزرگ ایشان آیت الله پسندیده، یک منزل دیگر مرحوم هندی و منزل وسط متعلق به خود حضرت امام(ره) بود. من عمده جلسات و منبرها را به خمین می رفتم. آن زمان ۲۴ ساله بودم. 

 

گرایش و روحیه دینی همچنین ملی گرایی آیت الله پسندیده ریشه دوستی و شاگردی را در وجود من تقویت می کرد و مرا بیش از گذشته نسبت به اتفاقات سیاسی موجود حساس کرده بود.

 

بفرمایید از چه زمانی وارد کرج شدید و روند مبارزات شما در شهر کرج چگونه شکل گرفت؟ 

 

نیمه دوم سال ۱۳۵۳ بود. در بیت حضرت امام(ره) بودم که برادر ایشان مرا خواستند. به من امر کردند که به کرج بروم و تنور مبارزات انقلاب را در این شهر گرم کنم. 

 

به ایشان گفتم که این میل شخصی من نیست ولی چون شما می فرمایید به روی چشم. مرا به آیت الله مهدوی کنی معرفی کردند. مقدمات کار فراهم شد. به کرج آمدم و در مسجد امام(ره) وتاقع در خیابان زرندی، خیابان قیام فعلی امامت مسجد را برعهده گرفتم.

 

نزدیک به ۵ سال فعالیت شبکه سازی نیروهای مسجدی از ابتدای کرج تا انتهای حصارک و حومه را برعهده گرفتم. شبکه سازی نیروهای تشکیلاتی مسجدی با حضور منظر ابوطالبی، سبزه پرور، انصاری و ... که از بانوان بودند همراه بود.

 

از مهرشهر تا مرکز کرج روند برنامه های دینی و مبارزاتی شکل گرفت. ۵۰ نقطه محوری برای مبارزات تحت عنوان درس و بحث شکل گرفت.

 

فرمودید شبکه سازی نیروهای انقلابی با محوریت مساجد و درس و بحث انجام گرفت در این زمینه توضیح بفرمایید؟

 

بله. مساجد محور و خاستگاه انقلاب بودند. مجالس درس و بحث نیز تبیین کننده جریان انقلاب. مسجد اعظم کرج که امروز کانون فرهنگی هنری مسجد نیز در آن دائر است نمونه اصلی این مساجد محوری مبارزاتی بود.

 

حجت الاسلام رضایی محلاتی، امام مسجد جامع رجایی شهر کرج از مربیان انقلابی بود که البته در مسجد جامع رجایی شهر کرج نیز کانون فرهنگی هنری موثری فعالیت های آموزش محور و فرهنگی را اجرا می کند.

 

سید جواد آثاری آن زمان گروه سرودی را در شهادت حجت الاسلام آقا مصطفی فرزند حضرت امام خمینی(ره) ترتیب داده بود. آنان هرجا که می رفتند در مساجد و دیگر مراکز عمومی این سرود را می خواندند و سریع فرار می کردند.

 

همانطور که فرمودید انقلاب در کرج تولیداتی هم داشت که نمونه آن گروه سرود بود، از دیگر تولیدات و اقدامات عملی دوران مبارزاتی خودتان بفرمایید؟

 

کتابی با عنوان « حماسه بعثت» نوشتم که به واقع جلسه ها و برنامه های سخنرانی بود. به واقع ثمره انقلاب در ابعاد مختلف فرهنگی، آموزشی، دینی و ... خلاصه می شد. 

 

تفکر انقلابی و روحیه انقلابی با محوریت و خاستگاه مسجد معنی پیدا می کرد. 

 

به عنوان سوال پایانی بفرمایید به نظر شما انقلاب اسلامی توانسته است در باورهای نسل امروز رشد پیدا کند؟

 

نسل امروز مقاوم تر از نسل دیروز است. نمونه آن شهید محسن حججی، شهید محمود نریمانی از مسجد جامع آزادگان کرج، شهید کمالی دهقان از مسجد جامع رجایی شهر کرج و ... هستند. انقلاب اسلامی یک جریان فکری و مبنایی است. 

 

باور به اندیشه های امام (ره) یکی از مسائلی است که در طول این سال ها با محوریت مساجد و ائمه مساجد در اذهان عموم تبیین شده است. این حریت، عدالت خواهی، آزادی و آزادگی از جمله مسائلی است که با باور به ان ها انقلاب شکل گرفت و امتداد یافت. 

 

 

 

کد خبر 1021541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha