انجام ۱۳ هزار پیوندک سر شاخه های گردو در ملایر

میرباقری گفت: امسال عملیات سرشاخه‌کاری برای ۱۳ هزار و ۸۶۸ اصله پیوندک در شهرستان ملایر انجام شد و اوایل سال آینده نیز حدود هفت هزار اصله پیوندک اجرا خواهد شد.

«سیدمهدی میرباقری» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: اجرای طرح فراز را یکی از اولویت‌های این شهرستان در سند توسعه راهبردی است و با توجه به اینکه شهرستان ملایر به عنوان شهر جهانی انگور است اجرای این طرح در توسعه و افزایش بهره وری باغات انگور بسیار مهم است

 

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه  سال گذشته طرح فراز در سطح حدود ۷۵ هکتار از باغ‌های این شهرستان اجرا شد افزود:  امسال علاوه بر اجرای ۲۰ هکتار طرح فراز، با وجود مشکلات برای ۱۳۱ نفر از متقاضیان اجرای طرح فراز به مساحت ۲۱۰ هکتار، پرونده تشکیل شد که در صورت پرداخت تسهیلات، به اجرا درمی‌آیند.

 

وی اصلاح ارقام گردو و جوان‌سازی درختان گردو در این شهرستان را از دیگر اقدامات  امسال جهاد کشاورزی ملایر دانست و گفت: در این زمینه عملیات سرشاخه‌کاری برای ۱۳ هزار و ۸۶۸ اصله پیوندک در ابتدای امسال انجام شد و اوایل سال آینده نیز حدود هفت هزار اصله پیوندک اجرا خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه 3 هزار و 973 هکتار از باغات ملایر زیر کشت گردو است افزود: میزان تولید سالانه این محصول در شهرستان 11 هزار و 495 تن بوده است.

 وی با بیان اینکه تولید  و توسعه کشت محصولات کم آب بر در اولویت جهاد کشاورزی ملایر است و در این راستا در تولید زعفران و گل محمدی نیز دراستان رتبه اول را داریم. افزود: امسال  ۱۵ هکتار از اراضی ملایر زیر کشت  زعفران ، ۱۵ هکتار  زیر گشت گل محمدی و ۲۰ هکتار زیر کشت  گیاهان دارویی قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر  به احداث ۱۰.۵ هکتار گلخانه در این شهرستان اشاره کرد و افزود: امسال برای اجرای ۱۰ طرح به مساحت ۳.۰۷ هکتار هشت میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد .

وی با بیان اینکه  پنج فقره پرونده نیز به مساحت ۲.۱ هکتار با میزان تسهیلاتی بیش از هفت میلیارد و ۴۸۴ میلیون تومان در بانک‌های عامل در حال تکمیل و اخذ تسهیلات است بیان کرد:  علاوه بر این احداث ۲ شهرک گلخانه‌ای نیز در این شهرستان در دست اقدام است.

وی در ادامه به حوزه دامپروری شهرستان اشاره کرد و افزود:  بیش از ۸۱ هزار راس دام سنگین و بیش از ۳۸۰ هزار راس دام سبک در این شهرستان وجود دارد که سالانه پنج هزار و ۴۳۱ تُن گوشت قرمز و حدود هفت هزار تُن گوشت مرغ تولید می‌شود و هفت درصد تولید گوشت مرغ استان در این ملایر است.

میرباقری یادآور شد: در راستای تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداران و مرغداری‌های شهرستان، از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و ۵۳۹ تُن ذرت دامی، ۲ هزار و ۵۵۰ تُن جو، یک‌هزار و ۸۵۴ تُن کنجاله سویا، پنج هزار و ۴۰۰ تُن ذرت علوفه‌ای و پنج هزار و ۱۳۰ تُن سبوس توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر همچنین به تسهیلات پرداخت شده در حوزه های مختلف به کشاورزان شهرستان در سال جاری  اشاره کرد و گفت:  میزان اشتغال ایجاد شده از این تعداد تسهیلات پرداخت شده 525  نفر بوده که  سهمیه اشتغال شهرستان در این زمینه 447 نفر بوده که بیشتر از سهمیه و به میزان 116 درصد اشتغال ایجاد شده است.

وی یادآور شد: در  ایام دهه فجر وبیش از ۱۰۰ طرح کشاورزی با اعتباری بیش از ۳۷ میلیارد و ۲۳۴ میلیون تومان در شهرستان  ملایر به بهره‌برداری شد .

کد خبر 1024051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha