اجرایی شدن سند قرآن و فضای مجازی از ابتدای سال آینده/استمرار نمایشگاه مجازی قرآن در دوران پساکرونا

فقهی زاده در آستانه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با اشاره به دستاوردهای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه ها و چشم انداز های این معاونت گفت.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ دکتر «عبدالهادی فقهی زاده»، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه تلویزیونی مصباح که ۱۸ بهمن ماه ساعت ۲۲ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد در ابتدا ضمن شادباش ایام دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: این ایام را تبریک عرض کرده و بر روح امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و روح پر فتوح شهیدان راه انقلاب درود می فرستیم.

 

وی با اشاره به چرایی ایجاد معاونت قرآن و عترت و چشم اندازهای این معاونت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به آن که قدمت زیادی از تاسیس معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌گذرد و این معاونت به صورت رسمی از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد پیش از این فعالیت های قرآنی جنب سایر معاونت ها و یا به صورت مرکز قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می شد.

تشکیل معاونت قرآن و عترت در دوران تثبیت انقلاب

 معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم توجه به برنامه‌های قرآنی و اهل بیتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوران تثبیت انقلاب خود باید شاهد بخش مستقل از فعالیت‌های قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می بود که پس از گذران چند سال مرکز فعالیت های قرآنی به معاونت قرآن و عترت ارتقا پیدا کرد گفتنی است توجه به فرهنگ اسلامی مهمترین اولویت این معاونت از بدو آغاز فعالیت تا الان بوده است.

 

فقهی زاده با اشاره به برنامه‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه توسعه فرهنگ اهل بیتی در سطح ملی عنوان کرد: از جمله اقدامات این معاونت انتخاب پایتخت صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه ایران در دو شهر کاشان و یزد بود افسوس می خوریم که طی سالیان گذشته این اتفاق رخ نداد اما همین هم غنیمت است و امیدواریم منشاء و برکاتی برای ترویج و توسعه فرهنگ اهل بیتی باشد.

 

جریان‌سازی فرهنگی در کشور مهم ترین هدف معاونت قرآن و عترت

 وی افزود: یکی از مهمترین اهداف معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جریان‌سازی فرهنگی در کشور است بر این اساس نیازسنجی های لازم انجام و شهر کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه ایران معرفی شد.

 

 این برنامه با رنگ و بویی ملی در استان برگزار کننده خود جریان‌سازی خواهد کرد و به مراتب برکات آن به سایر استان‌ها نیز خواهد رسید. همچنین در همین رابطه شهر یزد به عنوان پایتخت صحیفه سجادیه معرفی شد. گفتنی است به زودی شهر بندرعباس در راستای خدمات گسترده‌ای که به آستان مقدس امام سجاد علیه السلام داشته است به عنوان شهر جهانی دوستدار امام سجاد علیه السلام معرفی می شود.

 

 

اجرایی شدن سند قرآن و فضای مجازی از ابتدای سال آینده

 فقهی زاده با اشاره به  پیگیری سند قرآن و فضای مجازی به عنوان یکی از اولویت‌های مهم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با پیگیری‌های انجام شده دو سال گذشته سند قرآن و فضای مجازی در جلسه شورای توسعه قرآنی به تصویب رسید اما از زمان تصویب تا ابلاغ این سند ماه‌ها به طول انجامید و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه منفعلانه عمل نکرد و به صورت غیررسمی وارد فاز اقدام عملی شد و از مهرماه سال ۹۹ جلساتی در این رابطه برگزار و امیدواریم تا ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی شود.

 

 وی افزود: جدایی از سند قرآن و فضای مجازی با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا برنامه‌های کلان قرآنی و اهل بیتی در فضای مجازی گسترش یافت. بر همین اساس از اول فروردین ماه سال ۹۹ به مدت ۳۰ روز با همکاری شبکه رادیویی قرآن سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه خانه های قرآنی در فضای مجازی برگزار شد شناسایی ۷۰ طرح گسترده در استانها و حمایت از آنها، برگزاری طرح خانه نورانی دو در بهار سال جاری در قالب ۲۵ قسمت  ازجمله برنامه‌هایی است که معاونت قرآن و عترت در فضای مجازی برگزار کرده است.

 

 معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در راستای توجه و لزوم ترویج فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی از نیمه اول اسفند ماه سال جاری نوزدهمین دوره آزمون قرآن و عترت به صورت کاملاً الکترونیک برگزار می شود.

استمرار نمایشگاه مجازی قرآن در دوران پساکرونا

 فقهی زاده با اشاره به سرنوشت برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: با توجه به شرایط خاص شروع ویروس کرونا از ابتدای سال ۹۹ معاونت قرآن و عترت مبنای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن را به صورت مجازی گذاشت و در این راستا فاز مطالعاتی و عملیاتی آن را آغاز کرد قطعاً این دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به صورت فیزیکی برگزار نخواهد شد و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهتمام معاونت قرآنی این نمایشگاه به مدت ۲۰ روز از اول اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار می شود.

 

 

 گفتنی است معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد تا برگزاری نمایشگاه مجازی قران کریم را طی سالیان آتی حتی در صورت قطع زنجیره ویروس کرونا  استمرار دهد در واقع در کنار برگزاری فیزیکی نمایشگاه بین المللی قرآن این رویداد به صورت مجازی نیز برگزار می شود.

امید به بیمه 7 هزار فعال قرآنی تا پایان کار دولت

 معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیمه فعالان قرآنی و اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: از بدو تشکیل معاونت قرآن و عترت توجه به موسسات و فعالان قرآنی مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس عده زیادی از بیمه فعالان قرآنی بهره مند شدند به صورتی که از ابتدای آبان سال ۹۶ ۳۸۰۰ نفر  بیمه بودند و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و قصد داشتیم تا این تعداد به ۱۰ هزار نفر برسد.

 

 وی افزود:  پس از گذشت دو سال از این تعداد به ۶۹۹۴ نفر رسید اما به علت عدم استمرار فعالیت برخی از این افراد سهمیه آنها قطع شد و هم اکنون حدود ۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه فعالان قرآنی هستند. گفتنی است از اردیبهشت ماه سال ۹۹ طرح پایش بیمه شدگان قرآنی آغاز شد تا افراد اصلح  بیمه شوند و هم شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم مسئولین صندوق هنر در تلاش هستند تا این تعداد به ۷ هزار نفر افزایش یابد.

حمایت معاونت قرآن و عترت از اتحادیه مدغم قرآنی

 فقهی زاده وی با اشاره به ادغام اتحادیه موسسات قرآنی مردم نهاد و لزوم حمایت همه جانبه از فعالیت موسسات مردمی عنوان کرد: دو اتحادیه قرآنی با برخورداری از بلوغ فکری و فرهنگی و آشنایی کار مشترک در سطح ملی ادغام شدند که مورد استقبال و حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت نگاه ما بر این است تا این  اتحادیه مدغم شده  بر اساس مفاهمه قانونی طرح ها و برنامه های حمایتی خود را برگزار کند. معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلی در هماهنگی های اتحادیه مدغم ندارد اما بسیاری از برنامه ها و طرح ها نمود ظاهری پیدا نکرده که امیدواریم در ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی شود.

برگزاری الکترونیکی نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت

 وی با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ثبت نام این آزمون در چهار رشته حفظ ترجمه و مفاهیم قرآن و اهل بیتی برای چندمین بار پیاپی به واسطه استقبال  بی نظیر مردم تا دوشنبه ۲۰ بهمن ماه تمدید شد. گفتنی است تاکنون نزدیک به ۱۱۵ هزار نفر یعنی دوبرابر از انتظار ‌بینی شده در این آزمون شرکت کرده‌اند که پیش بینی می شود این رقم نیز افزایش یابد. شایان ذکر است  نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نیمه اول اسفند ماه سال ۹۹ به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار خواهد شد.

هیچ کس مجاز به حذف معاونت قرآن و عترت نیست

 فقهی زاده با اشاره به نگاه دولت ها در توسعه و هم افزایی فعالیت‌های قرآنی در کشور و لزوم حمایت از اقدامات وحدت گرایانه در این رابطه  خاطرنشان کرد:  معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عضو رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران به فعالیت خود ادامه خواهد داد وهیچ کس مجاز نیست بخش و قسمتی از نهاد جمهوری اسلامی ایران که خدمتگزار به آسان قرآن و عترت است را تضعیف و یا حذف کند.

 

 معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه هم افزایی جهت دهی به فعالیت های جدید از جمله توسعه قرآن و عترت در فضای مجازی و همچنین ابزار دانش بنیان و به دور از عرصه خرافه گرایی  برنامه های خود را بر اساس توسعه قرآن و عترت که میراث همه مسلمانان عالم است  توسعه  می دهد.

 

 

کد خبر 1024377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha