«دلشدگان»؛ نمایش تصاویری متاثر از دو فرهنگ باستانی ایران و چین

حسین ایران دوست در مجموعه«دلشدگان» با استفاده‌ حداقل از رنگ با وضوح بسیار و حرکات سیال درویشان، به ما تصویری از دو فرهنگ باستانی ایران و چین می‌دهد که به نتیجه‌ فلسفی مشابهی رسیده‌اند و آن سادگی، زهد و دوری از مادی‌گرایی است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه انفرادی «حسین ایراندوست‌مقدم» با عنوان «دلشدگان» از 24 تا  6 اسفند در گالری شیرین برپا شده است.

 
حسین ایراندوست مقدم در آبان ۱۳۵۷ و در بحبوحه انقلاب از مادری ایرانی و پدری دورگه‌ی ایرانی-چینی به دنیا آمد. پدربزرگ او که مهندسی چینی بود در زمان سلطنت رضاشاه به ایران آمد و کارخانه‌ی چای لاهیجان در گیلان را تأسیس کرد. او هیچ‌وقت ایران را ترک نکرد، همسرش ایرانی بود و ایران را مانند وطن اول خود پذیرفت.حسین ایراندوست نقاشی را از سن کودکی آغاز کرد و در سن چهارده سالگی زمانی که به مدرسه‌ی راهنمایی می‌رفت کار طراحی گرافیک را آغاز کرد. بعد‌ها فراگیری نقاشی زیر نظر رحیم نوسیِ، یکی از برترین نقاشان واقع‌گرا در ایران را شروع کرد. او فارغ‌التحصیل رشته نقاشی در مقطع کارشناسی از دانشگاه آزاد است
همانند دیگر نقاشان جوان او سبک‌های مختلفی را در نقاشی تجربه کرد و از نقاشی واقع‌گرایانه به سبک مخصوص خود رسید که ترکیب مینیمالیسم مبتنی بر گرایش او به فرهنگ پدربزرگش از سرزمین چین و هم‌چنین سادگی فلسفه‌ی عرفانی مشهور شاعرانی مانند عطار و مولوی است. ترکیب این دو جهان‌بینی متفاوت که شباهت‌هایی هم دارد، در مجموعه‌ی «غوغای عشق‌بازان» به‌وضوح دیده‌می‌شود. استفاده‌ی حداقل از رنگ با وضوح بسیار و حرکات سیال درویشان در حال رقص، به ما تصویری از دو فرهنگ باستانی می‌دهد که به نتیجه‌ی فلسفی مشابهی رسیده‌اند و آن سادگی، زهد و دوری از مادی‌گرایی است.
از طریق پراکندگی نامنظم خلوص و بی‌طرفی رنگ سفید و استفاده‌ی کمتر از رنگ سیاه با دیگر رنگ‌های تیره، تأثیر فرهنگ باستانی چینی تحت عنوان یین و یانگ در کارهای این هنرمند مشهود است. در فرهنگ باستانی زرتشتی هم این تعامل بین سیاه‌وسفید، خیر و شر، نور و تاریکی نقش کلیدی دارد و صدها سال است به شکل استعاری در شعر هم به‌کاربرده می‌شود.
برخی از کارهای حسین ایراندوست با استفاده از حرکات مداوم کاردک یا قلم‌مو در طی چندین مرحله و لایه اجرا شده است. او همچنین از ویژگی‌های بصری دیگری مانند مهر استفاده می‌کند که از عناصر مهم ترکیب‌بندی است. خیلی از این مهرها معانی مختلفی دارند، برخی صرفاً نام هنرمند و برخی ارجاعاتی استعاری به مفاهیم فلسفی و استعاری است.

 

نمایشگاه نقاشی «دلشدگان » از 24 تا 6 اسفند در گالری شیرین برپاست، علاقه‌مندان  برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13شماره 5مراجعه کنند.

کد خبر 1026617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha