تئاتر ارزشی نیازمند تنوع در کنار محتواست

دلشادی گفت: ارائه نمایش و تئاتر ارزشی نیازمند تنوع در کنار محتواست و نمی توان کار نمایش با تکنیک و تنوع بالا ارائه داد اما به محتوای ارزشی و مسائل اعتقادی در آن توجه نکرد که اگر توجه نشود؛ اثرگذار نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان مازندران از ساری، « سینا دلشادی» امروز ( 26 بهمن) در نشست راهبردهای پیش روی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تمرکز بر نمایش بچه های مسجد اظهار کرد: توجه به تئاتر ارزشی باید در محتوا و تنوع موضوعی و فنی باشد که متاسفانه در برخی از نمایشنامه ها تنوع موضوعی دارد؛ اما محتوای مناسب مسجدی ندارد.

 

داور شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ افزود: در داوری اثار برخی ازاین افراد شرایط لازم را برای واژه بچه های مسجد نداشتند و فقط  برای این که نمایشنامه ای بنویسند و با خیال اینکه نمایشنامه ارزشی و دفاعی است؛ حمایت شده است که از نظر فنی با ارزش است اما از نظر محتوایی مناسب نیست.

 

وی تصریح کرد: برخی از آثار که از محتوای خوب ارزشی برخوردار نیستند؛ وقتی برای مخاطبان مسجد به نمایش و اشتراک گذاشته شود؛ از نظر محتوایی برای آنان قابل قبول نیست؛ چون آشنایی با مسجد و مسائل دینی و مذهبی دارند و مخاطب خاص ما در علوم اسلامی و دینی و اعتقادی هستند.

 

دلشادی گفت: باید آموزش در دستور کار قرار گیرد و تربیت نیرو و نویسنده در دستور کار باشد تا بنیه اعتقادی قوی شود و از نظر محتوایی، از محتوای خوبی برخوردار باشیم.

 

معاون اجرایی راهبری استان های حوزه هنری اضافه کرد: می دانیم که عمل استاد بیشتر از حرف شان باشد و انتظار است که استاد و مدرس نمایش مسجدی این مسائل و موضوعات محتوایی نماز، حجاب، اذان و ارزش ها و مسائل دینی و اعتقادی واکنش و عکس العمل به جا داشته باشد.

 

دلشادی گفت: ضرورت است که دوره توجیهی تربیت مدرس برای بچه مسجدی ها داشته باشیم و برخی از ما محفوظاتی داریم و ممکن است با مخاطبان دچار تفاوت هایی باشیم و وقتی جلسات توجیهی باشد؛ خروجی مناسبی داریم و اگر پیوستگی نباشد شاید نتیجه مورد انتظار اتفاق نیفتد.

 

داور شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ با بیان اینکه مکتوب به خودی خود اصالت ندارد، خاطر نشان کرد: باید کاری باشد که حرفی و پیامی برای گفتن داشته و منطبق با آموزه های دینی و عقلی باشد.

 

وی اظهار کرد: برخی اوزان اشعار را به هم ریختند و وزن بهم ریخته و ابیات ناقص است و وظیفه کارشناس، تطبیق است  و مثلا در مورد آرش کمان گیر مواردی که برای وی بوده است؛ باید مد نظر باشد و در مورد حضرت قاسم(ع) در عصر عاشورا باید ابعاد و مسائل معنوی مربوط به ایشان رعایت شود.

 

دلشادی گفت: برخی تطبیق های غلط اتفاق افتاده که ظاهر نقادی گرفتند و باید در مسائل مختلف این موارد رعایت شود.

 

داور شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ یادآور شد: در چاپ نقدها به جز کارشناسان فنی، نیازمند کارشناس محتوایی آگاه به تاریخ اسلام هستیم که نقدی به چاپ برسد که اگر صد بار اجرا شود و یا تجدید چاپ شود بتوان با آن با آموزه های ناب اسلام آشنا شد.

کد خبر 1027328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha